AnonymBruker Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Er det noen her som vet HVORFOR man får kogntiv svikt ved depresjon? Og har du hatt det? hvordan opppevde du det? Jeg har det veldig. Husker ingenting fra dagene. Og føler det gjør meg mer deprimert (og redd). Anonymkode: bf8fc...1da 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485748-depresjon-og-kognitiv-svikt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Du husker absolutt ingenting? Da lyser lampene for begynnende alzheimers. Anonymkode: b9edf...fd5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485748-depresjon-og-kognitiv-svikt/#findComment-4312178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vendi Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du husker absolutt ingenting? Da lyser lampene for begynnende alzheimers. Anonymkode: b9edf...fd5 Det der var vel en litt unødvendig kommentar, eller? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485748-depresjon-og-kognitiv-svikt/#findComment-4312188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Vendi skrev (29 minutter siden): Det der var vel en litt unødvendig kommentar, eller? Nei? Det står jo i innlegget til innskriver at han/hun husker ingenting fra dagene? Det er ikke vanlig ved depresjon. Er alt helt borte kan alzheimer være verdt å utredes for. Anonymkode: b9edf...fd5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485748-depresjon-og-kognitiv-svikt/#findComment-4312198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei? Det står jo i innlegget til innskriver at han/hun husker ingenting fra dagene? Det er ikke vanlig ved depresjon. Er alt helt borte kan alzheimer være verdt å utredes for. Anonymkode: b9edf...fd5 Siden TS er diagnostisert med depresjon, har nok legen som diagnostiserte henne også vurdert ulike differensialdiagnoser. Så jeg tror TS klarer seg fint uten at du påstår at hun har Alzheimers. TS spurte ikke om diagnoser, men hva som forårsaker kognitiv svikt ved depresjon. Jeg har dessverre ingen svar på hvorfor dette skjer, TS, men jeg kan si at jeg har opplevd det selv (bare i mye mildere grad, hele dager har aldri vært borte) og jeg har både vært frustrert, fortvilet og redd for at det skal vare evig. Så langt har det heldigvis alltid blitt bedre igjen. Ha håp, TS! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485748-depresjon-og-kognitiv-svikt/#findComment-4312199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Sokk skrev (16 minutter siden): Siden TS er diagnostisert med depresjon, har nok legen som diagnostiserte henne også vurdert ulike differensialdiagnoser. Så jeg tror TS klarer seg fint uten at du påstår at hun har Alzheimers. TS spurte ikke om diagnoser, men hva som forårsaker kognitiv svikt ved depresjon. Jeg har dessverre ingen svar på hvorfor dette skjer, TS, men jeg kan si at jeg har opplevd det selv (bare i mye mildere grad, hele dager har aldri vært borte) og jeg har både vært frustrert, fortvilet og redd for at det skal vare evig. Så langt har det heldigvis alltid blitt bedre igjen. Ha håp, TS! Jeg har ikke påstått noe - som du hevder jeg gjør. Om en person virkelig ikke husker noe fra dagene kan det tyde på en form for alvorlig hjernesykdom og man bør utredes. Dette er en type utredning vanlige fastleger ikke gjør. Anonymkode: b9edf...fd5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485748-depresjon-og-kognitiv-svikt/#findComment-4312203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Sokk skrev (18 minutter siden): Siden TS er diagnostisert med depresjon, har nok legen som diagnostiserte henne også vurdert ulike differensialdiagnoser. Så jeg tror TS klarer seg fint uten at du påstår at hun har Alzheimers. TS spurte ikke om diagnoser, men hva som forårsaker kognitiv svikt ved depresjon. Jeg har dessverre ingen svar på hvorfor dette skjer, TS, men jeg kan si at jeg har opplevd det selv (bare i mye mildere grad, hele dager har aldri vært borte) og jeg har både vært frustrert, fortvilet og redd for at det skal vare evig. Så langt har det heldigvis alltid blitt bedre igjen. Ha håp, TS! Takk! Hvordan opplevdes det for deg da…Klarer du beskrive? Og ja man blir jo enda mer redd og deppa av å være så ute. Kjenner jeg lurer veldig på hva det er som gjør at man blir slik. Måtte det medisin til for deg! Anonymkode: bf8fc...1da 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485748-depresjon-og-kognitiv-svikt/#findComment-4312204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke påstått noe - som du hevder jeg gjør. Om en person virkelig ikke husker noe fra dagene kan det tyde på en form for alvorlig hjernesykdom og man bør utredes. Dette er en type utredning vanlige fastleger ikke gjør. Anonymkode: b9edf...fd5 Har blitt sjekka litt. Man hadde vel fått utslag både på CT/mr og eeg feks dersom man hadde en alvorlig hjernesykdom? Anonymkode: bf8fc...1da 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485748-depresjon-og-kognitiv-svikt/#findComment-4312206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har blitt sjekka litt. Man hadde vel fått utslag både på CT/mr og eeg feks dersom man hadde en alvorlig hjernesykdom? Anonymkode: bf8fc...1da Veldig bra, har du blitt henvist til nevrolog for dette? Når hukommelsen er så svekket bør man alltid henvises til spesialist, ikke slå seg til ro med kun en fastleges uttalelse. Anonymkode: b9edf...fd5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485748-depresjon-og-kognitiv-svikt/#findComment-4312209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Veldig bra, har du blitt henvist til nevrolog for dette? Når hukommelsen er så svekket bør man alltid henvises til spesialist, ikke slå seg til ro med kun en fastleges uttalelse. Anonymkode: b9edf...fd5 Har allerede tatt eeg og CT uten funn😊 Anonymkode: bf8fc...1da 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485748-depresjon-og-kognitiv-svikt/#findComment-4312212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk! Hvordan opplevdes det for deg da…Klarer du beskrive? Og ja man blir jo enda mer redd og deppa av å være så ute. Kjenner jeg lurer veldig på hva det er som gjør at man blir slik. Måtte det medisin til for deg! Anonymkode: bf8fc...1da Vanskelig å løse oppgaver på jobb, dårligere til å regne, tenker tregere, føler meg mindre intelligent enn før, husker dårligere, både korttidshukommelse og minner. Men jeg kan være ganske vimsete og surrete utenom depresjon også, og jeg kan være skikkelig velartikulert under depresjon, selv om jeg bare klarer å tenke på ett tema der og da og ikke se helheter i det hele tatt (tunnelsyn). Dette har mange nyanser, i hvert fall hos meg. Det har gått over uten medisin to ganger og med medisin en gang. Passe mengde søvn og mat har også hjulpet. Og å begynne å bruke hodet igjen. Jobb, studier, sosialisere. Jeg husker jeg hørte på en podcast med en jente som hadde gått pacific crest trail (laaang gåtur i USA). Da var hun alene og ble veldig lite stimulert og hun sa hun fikk veldig dårlig hukommelse. For hun trengte ikke å bruke hodet. Det er ikke rart at du blir dårlig kognitivt hvis du sitter og stirrer i den samme veggen hele dagen. Også MÅ du få hjelp til å komme deg ut av den negative tankespiralen, hvor du grubler over symptomene og deretter får mer symptomer og deretter grubler mer. Jeg har tidligere fått hjelp med litt kognitiv adferdsterapi gjennom rask psykisk helsehjelp i bydelen. Så man må ikke nødvendigvis få hjelp i spesialisthelsetjenesten, men du MÅ få hjelp til å behandle depresjonen. Kanskje trenger du medisiner for å løfte deg opp nok til å ha utbytte av terapi. Jeg vet ikke. Jeg har to ganger gått tilbake til jobb før det kognitive var på plass. Med første arbeidsgiver tok det et par mnd før hodet var like skarpt som før, men jeg fikk ta den tiden. Med en annen arbeidsgiver gikk det galt med en gang og de ba meg slutte. igjen, til spørsmålet i hovedinnlegget: jeg vet ikke hvorfor dette skjer. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485748-depresjon-og-kognitiv-svikt/#findComment-4312218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Sokk skrev (17 minutter siden): Vanskelig å løse oppgaver på jobb, dårligere til å regne, tenker tregere, føler meg mindre intelligent enn før, husker dårligere, både korttidshukommelse og minner. Men jeg kan være ganske vimsete og surrete utenom depresjon også, og jeg kan være skikkelig velartikulert under depresjon, selv om jeg bare klarer å tenke på ett tema der og da og ikke se helheter i det hele tatt (tunnelsyn). Dette har mange nyanser, i hvert fall hos meg. Det har gått over uten medisin to ganger og med medisin en gang. Passe mengde søvn og mat har også hjulpet. Og å begynne å bruke hodet igjen. Jobb, studier, sosialisere. Jeg husker jeg hørte på en podcast med en jente som hadde gått pacific crest trail (laaang gåtur i USA). Da var hun alene og ble veldig lite stimulert og hun sa hun fikk veldig dårlig hukommelse. For hun trengte ikke å bruke hodet. Det er ikke rart at du blir dårlig kognitivt hvis du sitter og stirrer i den samme veggen hele dagen. Også MÅ du få hjelp til å komme deg ut av den negative tankespiralen, hvor du grubler over symptomene og deretter får mer symptomer og deretter grubler mer. Jeg har tidligere fått hjelp med litt kognitiv adferdsterapi gjennom rask psykisk helsehjelp i bydelen. Så man må ikke nødvendigvis få hjelp i spesialisthelsetjenesten, men du MÅ få hjelp til å behandle depresjonen. Kanskje trenger du medisiner for å løfte deg opp nok til å ha utbytte av terapi. Jeg vet ikke. Jeg har to ganger gått tilbake til jobb før det kognitive var på plass. Med første arbeidsgiver tok det et par mnd før hodet var like skarpt som før, men jeg fikk ta den tiden. Med en annen arbeidsgiver gikk det galt med en gang og de ba meg slutte. igjen, til spørsmålet i hovedinnlegget: jeg vet ikke hvorfor dette skjer. Kjenner jeg er litt bekymret for medisiner som potensielt gir kognitive bivirkninger når allerede er så preget. Men kan hende det trengs likevel 😊 Anonymkode: bf8fc...1da 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485748-depresjon-og-kognitiv-svikt/#findComment-4312225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Har allerede tatt eeg og CT uten funn😊 Anonymkode: bf8fc...1da Ja du skrev det, men en utredning inneholder mer enn det. Flott at du har tatt disse testene i det minste. Anonymkode: b9edf...fd5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485748-depresjon-og-kognitiv-svikt/#findComment-4312226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja du skrev det, men en utredning inneholder mer enn det. Flott at du har tatt disse testene i det minste. Anonymkode: b9edf...fd5 Hvordan utredninger da tenker du på? Anonymkode: bf8fc...1da 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485748-depresjon-og-kognitiv-svikt/#findComment-4312231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nachnoo Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Her må en skille mellom to eller tre stadier. 1. Under selve depresjonen går hjernen på tomgang. Alle funksjoner går tregere - også de kognitive. 2. Når selve depresjonen har lettet, henger dessverre de kognitive funksjoner etter og er blant de siste som normaliseres. Her kom det mye ny forskning for ca 10 år siden, og mange psykiatere fikk seg en liten "wake up" på at de nok hadde presset mange for tidlig ut i arbeid etter at depresjonen var behandlet. 3. Det er holdepunkter for at særlig alvorlige og langvarige depresjoner kan gi varige negative følger for kognitive funksjoner. En når ikke helt tilbake til nivået før depresjonen. Det er noen usaklige innlegg om alzheimer i denne tråden. Mange deprimerte bekymrer seg for demenssykdom. En sak som skiller de to er følgende: Deprimerte er verst om morgenen og blir bedre ut over dagen. Demente er best når hjernen har hvilt - dvs om morgenen og etter middagshvilen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485748-depresjon-og-kognitiv-svikt/#findComment-4312329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august Del Skrevet 25. august nachnoo skrev (11 timer siden): Her må en skille mellom to eller tre stadier. 1. Under selve depresjonen går hjernen på tomgang. Alle funksjoner går tregere - også de kognitive. 2. Når selve depresjonen har lettet, henger dessverre de kognitive funksjoner etter og er blant de siste som normaliseres. Her kom det mye ny forskning for ca 10 år siden, og mange psykiatere fikk seg en liten "wake up" på at de nok hadde presset mange for tidlig ut i arbeid etter at depresjonen var behandlet. 3. Det er holdepunkter for at særlig alvorlige og langvarige depresjoner kan gi varige negative følger for kognitive funksjoner. En når ikke helt tilbake til nivået før depresjonen. Det er noen usaklige innlegg om alzheimer i denne tråden. Mange deprimerte bekymrer seg for demenssykdom. En sak som skiller de to er følgende: Deprimerte er verst om morgenen og blir bedre ut over dagen. Demente er best når hjernen har hvilt - dvs om morgenen og etter middagshvilen. Takk for svar. Jeg er ille hele tiden jeg😊 veldig ille på morgen, men også meg verre etter aktivitet og stimuli så sånn sett bedre etter «hvil». Men Er veldig veldig urolig så er ikke så lett å hvile. Finnes vel andre (nevroligiske ) årsaker og- må ikle være enten depresjon eller demens liksom? Anonymkode: bf8fc...1da 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485748-depresjon-og-kognitiv-svikt/#findComment-4312427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november Sokk skrev (På 24.8.2024 den 13.24): Vanskelig å løse oppgaver på jobb, dårligere til å regne, tenker tregere, føler meg mindre intelligent enn før, husker dårligere, både korttidshukommelse og minner. Men jeg kan være ganske vimsete og surrete utenom depresjon også, og jeg kan være skikkelig velartikulert under depresjon, selv om jeg bare klarer å tenke på ett tema der og da og ikke se helheter i det hele tatt (tunnelsyn). Dette har mange nyanser, i hvert fall hos meg. Det har gått over uten medisin to ganger og med medisin en gang. Passe mengde søvn og mat har også hjulpet. Og å begynne å bruke hodet igjen. Jobb, studier, sosialisere. Jeg husker jeg hørte på en podcast med en jente som hadde gått pacific crest trail (laaang gåtur i USA). Da var hun alene og ble veldig lite stimulert og hun sa hun fikk veldig dårlig hukommelse. For hun trengte ikke å bruke hodet. Det er ikke rart at du blir dårlig kognitivt hvis du sitter og stirrer i den samme veggen hele dagen. Også MÅ du få hjelp til å komme deg ut av den negative tankespiralen, hvor du grubler over symptomene og deretter får mer symptomer og deretter grubler mer. Jeg har tidligere fått hjelp med litt kognitiv adferdsterapi gjennom rask psykisk helsehjelp i bydelen. Så man må ikke nødvendigvis få hjelp i spesialisthelsetjenesten, men du MÅ få hjelp til å behandle depresjonen. Kanskje trenger du medisiner for å løfte deg opp nok til å ha utbytte av terapi. Jeg vet ikke. Jeg har to ganger gått tilbake til jobb før det kognitive var på plass. Med første arbeidsgiver tok det et par mnd før hodet var like skarpt som før, men jeg fikk ta den tiden. Med en annen arbeidsgiver gikk det galt med en gang og de ba meg slutte. igjen, til spørsmålet i hovedinnlegget: jeg vet ikke hvorfor dette skjer. Ja det kan hende jeg trenger medisin for å ha nytte av terapi. Det er jo slik at jeg er såpass kognitivt svekka at jeg ikke klarer tenke eller huske eller sette ting i sammenheng, og muntlige samtaler er ekstremt krevende. Klarer ikke ta inn eller holde påmelder omdanne informasjon. Eller huske det🤪 sååå da er det jo ikke noe hjelp i å jobbe kognitivt, når det kognitive har svikta, og hjernen bare er grøt og tåke og rot😖 Anonymkode: bf8fc...1da 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485748-depresjon-og-kognitiv-svikt/#findComment-4331646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.