Gå til innhold

Litium langtidsbehandling og påvirkning på kroppen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva skjer egentlig med kroppen om man står på litium et helt voksenliv? 30-60 år feks? Kan det gå greit uten langtidsvirkninger eller må man belage seg på at kroppen tar «skade» av litium etter en tid? 

Anonymkode: bf8e8...c27

Fortsetter under...

1. Hvis du er nøye med medisineringen og følger opp alle serumkonsentrasjonsmålinger, er risikoen for skade meget liten.

2. Så må du huske å sammenligne risikoen for skade med den risikoen for skade det er dersom du ikke tar litium.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva skjer egentlig med kroppen om man står på litium et helt voksenliv? 30-60 år feks? Kan det gå greit uten langtidsvirkninger eller må man belage seg på at kroppen tar «skade» av litium etter en tid? 

Viktig å ha en lege som følger opp med blodprøver - både mht serumkonsentrasjon og nyrefunksjon mm. Dessverre er det verken alle pasienter eller alle leger som følger opp ordentlig, så om jeg var deg, så ville jeg ha fulgt med selv på blodprøvesvarene. Hvis nyrefunksjonen endrer seg mer enn hva som er normalt, så ville jeg tatt det på alvor. Det er dessverre noen som opplever at nyrene svikter; en del av de som nyretransplanteres har fått nyrene ødelagt av litium. Dette skjer heldigvis ikke ofte, og om det tas blodprøver jevnlig og svarene følges opp, så er det liten grunn til bekymring. 

AnonymBruker
frosken skrev (5 minutter siden):

Viktig å ha en lege som følger opp med blodprøver - både mht serumkonsentrasjon og nyrefunksjon mm. Dessverre er det verken alle pasienter eller alle leger som følger opp ordentlig, så om jeg var deg, så ville jeg ha fulgt med selv på blodprøvesvarene. Hvis nyrefunksjonen endrer seg mer enn hva som er normalt, så ville jeg tatt det på alvor. Det er dessverre noen som opplever at nyrene svikter; en del av de som nyretransplanteres har fått nyrene ødelagt av litium. Dette skjer heldigvis ikke ofte, og om det tas blodprøver jevnlig og svarene følges opp, så er det liten grunn til bekymring. 

Ok, min fastlege virker ikke som om han har sørlig kunnskap om medisinen eller sykdommen. Jeg må ta kontakt for blodprøve hver tredje mnd og det er kun litium-nivå i blodet og ikke nyrefunksjon som sjekkes. Vet ikke hva jeg skal gjøre med situasjonen

AnonymBruker
nachnoo skrev (35 minutter siden):

Annenhver gang ( hver sjette måned) skal en også teste T4 og TSH. Stoffskifte. 

Hva mener du er fastlegens ansvar her? Er det pasientens ansvar å sørge for blodprøve til rett til og hva rekvisisjonene skal inneholde? 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du er fastlegens ansvar her? Er det pasientens ansvar å sørge for blodprøve til rett til og hva rekvisisjonene skal inneholde? 

Hvor lenge har du stått på litium?

Anonymkode: 2f4c3...bde

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tar selv kontakt og ber om blodprøver.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Praktisk; Avtal med legen/legekontoret at det tas blodprøve f.eks kl 09.00 første onsdag i hver tredje måned. Så journalfører legen hva som skal stå på rekvisisjonen hver gang, hver andre gang osv. Så krysser legesekretæren av på rekvisisjonen.

Det er legens ansvar, med det gjør ingen ting om pasienten hjelper til med å foreslå praktiske løsninger.

AnonymBruker
nachnoo skrev (5 timer siden):

Praktisk; Avtal med legen/legekontoret at det tas blodprøve f.eks kl 09.00 første onsdag i hver tredje måned. Så journalfører legen hva som skal stå på rekvisisjonen hver gang, hver andre gang osv. Så krysser legesekretæren av på rekvisisjonen.

Det er legens ansvar, med det gjør ingen ting om pasienten hjelper til med å foreslå praktiske løsninger.

Kan man be legen skrive ut blodprøve for feks 5 mnd/5 ganger av gangen? Så slipper jeg å ta kontakt vis e-konsultasjon før hver bidige blodprøve.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kan man be legen skrive ut blodprøve for feks 5 mnd/5 ganger av gangen? Så slipper jeg å ta kontakt vis e-konsultasjon før hver bidige blodprøve.

Dette trenger ikke være komplisert. En jeg kjenner meget godt, gir pasientene fire rekvisisjoner (for et år). Så er det opp til pasientene om de går på legekontoret eller på prøvetakingsrommet på det lokale sykehuset. Svaret går uansett til legen som responderer til pasientene via Helsenorge. Men minst en gang i året må pasientene møte legen i RL for å følge opp det hele.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...