Gå til innhold

Medisiner med annen effekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på noe ang medisiner som brukes for andre ting enn det er laget for. Tenker da på feks seroquel o.l eller remeron o.l, altså antipsykotika og antidepressiva som brukes for søvn.

Det jeg lurer på er hvorfor de IKKE vil påvirke andre ting enn søvn, de er jo laget for å blokkere reseptorer og endre signalstoffer i hjernen. Hvorfor vil ikke dette gjøres i lave doser? Gir ikke mening at de ikke overhodet vil påvirke dette men at antihistamin effekten er intakt. 

Anonymkode: 77e65...922

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/485798-medisiner-med-annen-effekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gir ikke mening at de ikke overhodet vil påvirke dette men at antihistamin effekten er intakt.

Har du vurdert muligheten for at dette ikke gir mening for deg pga manglende kunnskap, men at det gir mening for mange kunnskapsrike folk som har svart på dette tidligere (særlig ISW) fordi de har kunnskapen som trengs for å forstå dette?

Jeg forstår heller ikke nøyaktig hvilken effekt man får eller ikke får på hvilke dose og mekanismene bak dette, men da velger jeg å stole på folk med mer kunnskap, ikke falle tilbake på min egen mangelfulle forståelse av hva som «gir mening» for meg eller ikke. 

Det finnes mange gode svar i gamle tråder, støtter ABs tips. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg lurer på noe ang medisiner som brukes for andre ting enn det er laget for. Tenker da på feks seroquel o.l eller remeron o.l, altså antipsykotika og antidepressiva som brukes for søvn.

Det jeg lurer på er hvorfor de IKKE vil påvirke andre ting enn søvn, de er jo laget for å blokkere reseptorer og endre signalstoffer i hjernen. Hvorfor vil ikke dette gjøres i lave doser? Gir ikke mening at de ikke overhodet vil påvirke dette men at antihistamin effekten er intakt. 

Hjelper det å holde på med disse innleggene, gjennom helgen har det vær endel for å si det mildt!

Anonymkode: ab858...117

ISW skrev (31 minutter siden):

https://thelastpsychiatrist.com/2007/07/the_most_important_article_on.html

Denne forklarer det både godt og humoristisk. 

Haha! Lærte noe nytt i dag.

Kanskje litt på siden: Linken sier at D2 blokade <=> antipsykotisk effekt. Er det så rett frem? Er det ikke sånn at 2. gen AP har mye mindre D2 blokade enn 1. gen AP, så det trolig er andre ting som også bidrar til antipsykotisk effekt? 

Annonse

Sokk skrev (11 timer siden):

Haha! Lærte noe nytt i dag.

Kanskje litt på siden: Linken sier at D2 blokade <=> antipsykotisk effekt. Er det så rett frem? Er det ikke sånn at 2. gen AP har mye mindre D2 blokade enn 1. gen AP, så det trolig er andre ting som også bidrar til antipsykotisk effekt? 

Hei,

Nei, riktig så rett fram er det ikke :) Som et eksempel; LSD og andre psykedelika (som gir hallusinasjoner) er jo stimulanter av serotoninreseptorer. 

Annengenerasjons AP blokkerer serotoninreseptorer i større grad enn dopaminreseptorer ja.

Men det jeg ville få fram med å dele artikkelen er at medisiner "oppfører seg" ulikt ut fra dose. Et molekyl kan liksom bare gå ett sted :)

Endret av ISW
AnonymBruker
ISW skrev (29 minutter siden):

Hei,

Nei, riktig så rett fram er det ikke :) Som et eksempel; LSD og andre psykedelika (som gir hallusinasjoner) er jo stimulanter av serotoninreseptorer. 

Annengenerasjons AP blokkerer serotoninreseptorer i større grad enn dopaminreseptorer ja.

Men det jeg ville få fram med å dele artikkelen er at medisiner "oppfører seg" ulikt ut fra dose. Et molekyl kan liksom bare gå ett sted :)

Skal prøve lese den! Takk!

Men som et annet eksempel; feks remeron virker jo på søvn OG depresjon/angst også i høyere doser samtidig.

og feks seroquel kan både dempe og gi angst i lave doser. 😌

ISW skrev (35 minutter siden):

Hei,

Ja, det var en veldig nyttig forklaring på det!

Fyller de opp 1 av gangen, eller er det mer en slags sannsynlighetsfordeling (eller kanskje en kombinasjon av de to)? 

AnonymBruker
Sokk skrev (1 minutt siden):

Fyller de opp 1 av gangen, eller er det mer en slags sannsynlighetsfordeling (eller kanskje en kombinasjon av de to)? 

Se her, fler enn meg som er interessert!😁😁

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Se her, fler enn meg som er interessert!😁😁

Ja, jeg får slutte å spørre hvis det fyrer opp tvilen din.

Jeg tror noe av nøkkelen er å klare å slå seg til ro med det når man faktisk får et svar. At å ta f. eks mianserin i små doser for søvn ikke endrer personligheten.

Men som et annet eksempel; feks remeron virker jo på søvn OG depresjon/angst også i høyere doser samtidig.

Dette blir faktisk besvart på nettsiden det er linket til, som du tydeligvis ikke leste før du stilte et nytt spørsmål. 

AnonymBruker
Sokk skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg får slutte å spørre hvis det fyrer opp tvilen din.

Jeg tror noe av nøkkelen er å klare å slå seg til ro med det når man faktisk får et svar. At å ta f. eks mianserin i små doser for søvn ikke endrer personligheten.

Dette blir faktisk besvart på nettsiden det er linket til, som du tydeligvis ikke leste før du stilte et nytt spørsmål. 

Nei mente det var bra! Syns du tolker og leser mye inn i at jeg spør om ting😊

Sokk skrev (4 timer siden):

Nå er det jo satt litt på spissen i artikkelen jeg linket til, det er jo ikke sånn at stoffet følger affiniteten i tur og orden. Men f.eks. Seroquel vil i små doser nesten bare være et antihistamin (reseptorbindingsgrad vil følge en kurve som konvergerer mot et nivå som sjelden er 100%, men stigningstakten avtar fordi stoffet da begynner å binde seg til andre reseptorer). 

Så f.eks. 25-50 mg Seroquel vil ikke gjøre så veldig mye annet enn å være et (potent) antihistamin, og det samme gjelder f.eks. 10 mg Tolvon/mianserin som det spørres om her. I litt større doser får man gradvis mer alfareseptorblokkade, serotoninreseptorblokkade og så i store doser begynner den skikkelige antipsykotiske effekten. Dette er jo grunnen til at man kan argumentere for at Seroquel i moderate doser er et antidepressiv og ikke et antipsykotikum.

Annonse

Eva Sofie

Hvorfor finnes de i så lave doser da, hvis de ikke kan utøve den effekten de er ment for i disse dosene?

Under opptrapping og seponering av medisin, og for noen er kanskje riktig dose på x50 i døgnet... Da jeg startet på Seroquel i sin tid, startet det rolig på laveste dose, men trappet raskt oppover.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 minutt siden):

Under opptrapping og seponering av medisin, og for noen er kanskje riktig dose på x50 i døgnet... Da jeg startet på Seroquel i sin tid, startet det rolig på laveste dose, men trappet raskt oppover.

Godt poeng😊

Det er antagelig jeg som har blitt litt skeptisk da jeg personlig har fått mentale bivirknkninger av laveste dose av blant annet seroquel. (og nei- det var ikke innbilning eller placebo).

når det er sagt, så brukes jo bla seroquel i lav dose som angstdempende- så føler fortsatt det blir feil å si at de kun er antihistamin. De påvirker jo åpenbart de andre reseptorene også i små doser 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...