Gå til innhold

Hvorfor prøver de ikke ut antipsykotika på Breivik?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det hadde vel vært godt for alle parter? Hvis han faktisk er psykotisk så vil han jo med antipsykotika da innse hva han har gjort og da også angre, få dårlig samvittighet. 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det ikke er noe som helst debatt om at man skal prøve å tvangsmedisinere han for å se hvordan han reagerer. 

Dette kan jo gjøres i fengsel også. 

Anonymkode: 690e3...ca2

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det hadde vel vært godt for alle parter? Hvis han faktisk er psykotisk så vil han jo med antipsykotika da innse hva han har gjort og da også angre, få dårlig samvittighet. 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det ikke er noe som helst debatt om at man skal prøve å tvangsmedisinere han for å se hvordan han reagerer. 

Har du levd under en stein :)  Det HAR vært debatt om det.

Anonymkode: 70264...234

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kan da vel hende han allerede står på AP. Det er det jo ingen som vet. Alt kommer jo ikke fram i mediene. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du levd under en stein :)  Det HAR vært debatt om det.

Ikke noe særlig og ihvertfall ikke siste 10årene.

Vendi skrev (2 minutter siden):

Det kan da vel hende han allerede står på AP. Det er det jo ingen som vet. Alt kommer jo ikke fram i mediene. 

Nei for det er viktigere å henge ut voldsutøvere i media enn folk som har drept 100 ungdommer. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jo, det var MYE av dette helt i starten av rettssaken. Dukket på nytt opp i 2022

https://www.aftenposten.no/norge/i/k61bWa/psykiatere-reagerer-etter-rettssaken-mener-terroristen-maa-faa-behandling-og-medisiner-for-psykose

AnonymBruker

Schizofreni er utelukket. Han har ingen negative symptomer. Ingen førsterangs positive heller.

Bipolar er han heller ikke, med dyp depresjon kommer skyldfølelse og anger.

Vrangforestillinger? Kanskje, men meningene hannes er ikke så uvanlige. AP har dessuten liten effekt på isolerte paranoide vrangforestillinger.

Schizofreniform eller reaktiv psykose? Neppe det heller, da hadde han vært frisk igjen nå.

Asperger? Kanskje.

Personlighetsforstyrrelser? Ja flere. Narsissist og dyssosial.

Isolasjonsskader? Sikkert både angst og ensomhet.

Tror nok ikke man hadde oppnådd noe som helst ved å gi han AP, men han er samtykkekompetent. 

Anonymkode: baf55...396

Annonse

Den forsvunne diamanten

Jeg skjønner ikke hvordan man klarer å være så kalkulert hvis han var i en psykose. Lage bomber, finne politiuniform, skaffe våpen. Nei jeg ser ikke hvordan det kan være psykose. Er ikke ekspert men…

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan man klarer å være så kalkulert hvis han var i en psykose. Lage bomber, finne politiuniform, skaffe våpen. Nei jeg ser ikke hvordan det kan være psykose. Er ikke ekspert men…

Har man har en paranoid vrangforestilling er det mulig jo, da den kan være konsentrert om bare ett område. 

Anonymkode: 93528...88b

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Schizofreni er utelukket. Han har ingen negative symptomer. Ingen førsterangs positive heller.

Bipolar er han heller ikke, med dyp depresjon kommer skyldfølelse og anger.

Vrangforestillinger? Kanskje, men meningene hannes er ikke så uvanlige. AP har dessuten liten effekt på isolerte paranoide vrangforestillinger.

Schizofreniform eller reaktiv psykose? Neppe det heller, da hadde han vært frisk igjen nå.

Asperger? Kanskje.

Personlighetsforstyrrelser? Ja flere. Narsissist og dyssosial.

Isolasjonsskader? Sikkert både angst og ensomhet.

Tror nok ikke man hadde oppnådd noe som helst ved å gi han AP, men han er samtykkekompetent. 

Han har mange negative symptomer noe som har blitt skrevet om. F. Eks isolerte han seg, hadde ingen venner tilslutt, flyttet tilbake til moren sin selvom han var over 30år og satt i kjelleren der å skrev manifestet i årevis,han er beskrevet som mimikk løs og monoton. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har mange negative symptomer noe som har blitt skrevet om. F. Eks isolerte han seg, hadde ingen venner tilslutt, flyttet tilbake til moren sin selvom han var over 30år og satt i kjelleren der å skrev manifestet i årevis,han er beskrevet som mimikk løs og monoton. 

Det å planlegge ett så omfattende terrorangrep passer ikke med negative symptomer. Apati og eksekutive funksjoner er ikke forenlig med massiv planlegging og utførelse.

Jeg tror ikke vet hvor passiv man blir av schizofreni. Man skriver ikke manifest, joiner og deltar i FrP eller frimurerne eller går på våpentrening, kjøper gård og lager svære bomber.

Kriminalitet utført sv schizofrene er ikke så strukturert. Der er mer tilfeldig og kaotisk.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei for det er viktigere å henge ut voldsutøvere i media enn folk som har drept 100 ungdommer. 

Også folk som sitter i fengsel har krav på taushet vedr helseopplysniner.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det å planlegge ett så omfattende terrorangrep passer ikke med negative symptomer. Apati og eksekutive funksjoner er ikke forenlig med massiv planlegging og utførelse.

Jeg tror ikke vet hvor passiv man blir av schizofreni. Man skriver ikke manifest, joiner og deltar i FrP eller frimurerne eller går på våpentrening, kjøper gård og lager svære bomber.

Kriminalitet utført sv schizofrene er ikke så strukturert. Der er mer tilfeldig og kaotisk.

Hadde Breivik gjort akkurat de samme forberedelsene, men drept begge foreldrene sine isteden hadde ingen vært i tvil om at han var schizofren. 

Det som er er at det norske folk har et stort hevnbehov og et behov for at han skal straffes og ikke "slippe straff" ved å bli dømt utilregnelig isteden. Det var også derfor dommeren i rettsaken var den som ba om nye sakkyndige (etter at de første sakkyndige hadde erklært han schizofren og utilregnelig) fordi dommeren fikk så mye press på seg fra media og folket om at han ikke måtte bli dømt utilregnelig. 

Annonse

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde Breivik gjort akkurat de samme forberedelsene, men drept begge foreldrene sine isteden hadde ingen vært i tvil om at han var schizofren. 

Det som er er at det norske folk har et stort hevnbehov og et behov for at han skal straffes og ikke "slippe straff" ved å bli dømt utilregnelig isteden. Det var også derfor dommeren i rettsaken var den som ba om nye sakkyndige (etter at de første sakkyndige hadde erklært han schizofren og utilregnelig) fordi dommeren fikk så mye press på seg fra media og folket om at han ikke måtte bli dømt utilregnelig. 

Men er det så rart at folk har er stort hevnsbehov. Jeg klarer rett og slett ikke ha empati for han. Jeg vet at man skal respektere alle og alle skal behandles riktig. Jeg vet det er moralsk galt av meg å ikke klare å ha empati. Men jeg klarer rett å slett ikke. Jeg synes han ikke skal få komme ut i samfunnet igjen. Blir han overført til sikkethetspsykiatisks så må han jo bli sluppet ut til slutt eller? Jeg tør ikke å gå ut hvis han skal gå rundt i gatene. Han har drept 77 mennesker. Nei beklager for min del så må han bare sitte inne et sted. Jeg bryr meg ikke så mye om det tekniske om han var psykotisk eller ikke. Jeg vil bare at han aldri slipper ut. Og ja han kan gjerne bli overført til psyk. Men han kan ikke slippes ut igjen. Jeg tror det er det beste for samfunnet og han egt. 

Schizofreni kommer i mange former. Ofte er paranoid schizofreni forbundet med mindre negative symptomer, så vidt jeg har forstått det.

Han har et omfattende system av paranoide og grandiose vrangforestillinger. Han tror han ble kommandert til å begå handlingene. Han har levd fullstendig oppslukt av vrangforestillingene i mange år.

Jepp. Dette høres jo også mistenkelig ut som hvordan det kan arte seg når en person utvikler psykose.

Jeg lurer på hvordan det skal gå å behandle vrangforestillingene når han har gått med dem såpass lenge. 

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (2 minutter siden):

Men er det så rart at folk har er stort hevnsbehov. Jeg klarer rett og slett ikke ha empati for han. Jeg vet at man skal respektere alle og alle skal behandles riktig. Jeg vet det er moralsk galt av meg å ikke klare å ha empati. Men jeg klarer rett å slett ikke. Jeg synes han ikke skal få komme ut i samfunnet igjen. Blir han overført til sikkethetspsykiatisks så må han jo bli sluppet ut til slutt eller? Jeg tør ikke å gå ut hvis han skal gå rundt i gatene. Han har drept 77 mennesker. Nei beklager for min del så må han bare sitte inne et sted. Jeg bryr meg ikke så mye om det tekniske om han var psykotisk eller ikke. Jeg vil bare at han aldri slipper ut. Og ja han kan gjerne bli overført til psyk. Men han kan ikke slippes ut igjen. Jeg tror det er det beste for samfunnet og han egt. 

Hvis folk vil ha hevn og han er psykotisk så ville det mest hevnfulle taktikken vært å satt han på antipsykotika for da vil han jo innse hva han har gjort, at han ikke er noen tempelridder/krigfører og at disse 77 ungdommene ikke var (krigere? Eller hva det nå var han trodde de var?) men at de bare var uskyldige ungdommer. Akkurat nå så har han jo sagt at han ikke angrer og han holder fortsatt på det at han er krigfører. Han sitter glad og fornøyd i fengselet vel vitende om at han har gjort en god gjerning. 

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (7 minutter siden):

Å bli dømt til tvunget psykisk helsevern er ikke ensbetydende med at man noen gang slipper ut. 

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis folk vil ha hevn og han er psykotisk så ville det mest hevnfulle taktikken vært å satt han på antipsykotika for da vil han jo innse hva han har gjort, at han ikke er noen tempelridder/krigfører og at disse 77 ungdommene ikke var (krigere? Eller hva det nå var han trodde de var?) men at de bare var uskyldige ungdommer. Akkurat nå så har han jo sagt at han ikke angrer og han holder fortsatt på det at han er krigfører. Han sitter glad og fornøyd i fengselet vel vitende om at han har gjort en god gjerning. 

Jeg kan se at det å gi antipsykotika kan være greit. Men jeg er helt i mot at han blir sluppet ut. Også synes jeg det å gi det skal gjøres stille så han ikke får mer oppmerksomhet. For respekt for de som døde og de som mistet noen, de som ble skadet og traumatisert osv. Så jeg sier ikke at han ikke kan få det. Men kan jo hende det allerede gis, taushetsplikt gjelder jo han også. 

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å bli dømt til tvunget psykisk helsevern er ikke ensbetydende med at man noen gang slipper ut. 

Ok hvis han blir overført dit men aldri slippes ut så er jeg fornøyd med det og. Men han skal aldri ut. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...