Gå til innhold

Erfaringer med antidepressiva

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal mest sannsynlig starte opp med antidepressiva snart. Er jo bekymret for bivirkninger og effekt, men hører så mye forskjellig. Psykologen på dps, som er flink, erfaren og som jeg har stor tiltro til, sier at det kan komme bivirkninger. Alt fra milde til mer alvorlige, men at de går over etter 1-2 uker. Hun sier altså at de kan være ubehagelige, men noe man kommer seg gjennom og at det ikke er fare for varig forverring utover ukene med bivirkninger. Samtidig leser jeg på nettet, også her, om erfaringer med å gå i psykose og forskning som tyder på at man kan få alvorlig og varig skade av det. 

Hvorfor er det så ulik oppfatning blant fagfolk? Og hva burde jeg stole på? 

Anonymkode: 4a13d...248

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/485918-erfaringer-med-antidepressiva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Skal mest sannsynlig starte opp med antidepressiva snart. Er jo bekymret for bivirkninger og effekt, men hører så mye forskjellig. Psykologen på dps, som er flink, erfaren og som jeg har stor tiltro til, sier at det kan komme bivirkninger. Alt fra milde til mer alvorlige, men at de går over etter 1-2 uker. Hun sier altså at de kan være ubehagelige, men noe man kommer seg gjennom og at det ikke er fare for varig forverring utover ukene med bivirkninger. Samtidig leser jeg på nettet, også her, om erfaringer med å gå i psykose og forskning som tyder på at man kan få alvorlig og varig skade av det. 

Hvorfor er det så ulik oppfatning blant fagfolk? Og hva burde jeg stole på? 

Anonymkode: 4a13d...248

Enig med deg! Føler fagfolk snakker ned hvor ille det er😌 

Anonymkode: 7d50a...c46

Trinity80

Blir vel som å spørre hva folk mener om Paracet. Noen rører det aldri fordi de mener det skader leveren osv osv, mens andre tygger på det så fort en liten kløe kommer. Leser man forskning er det alt fra positivt til svært negativt.

Dersom virkningen av medikament er større enn bivirkningen, så mener jeg at bruken har nytteverdi.

Leser man det samme om kreftmedisiner så er det akkurat det samme. Men der lurer ingen på bivirkningene når de får diagnosen, da vil man bare overleve. Nytteverdi > Bivirkningene

Endret av Trinity80

Vær kritisk til kilder. Hvem er fagfolk?

Husk også det med hyppighet/sannsynlighet når du leser om bivirkninger. Ja, det er riktig at fly har falt ned, og folk har blitt drept. Tross det er det smekkfullt på flyplassene. Det skyldes vel at folk har vurdert risikoen som svært liten - altså at ja, det er farlig med flyulykker, men jeg flyr likevel fordi ulykker skje så sjelden.

Ja, det er helt korrekt for de fleste medisiner at det finnes noen tilfeller med svært alvorlige bivirkninger. Men hvor hyppig skjer det? Og- hva er "bivirkningene" ved å ikke la seg behandle?

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (19 timer siden):

Blir vel som å spørre hva folk mener om Paracet. Noen rører det aldri fordi de mener det skader leveren osv osv, mens andre tygger på det så fort en liten kløe kommer. Leser man forskning er det alt fra positivt til svært negativt.

Dersom virkningen av medikament er større enn bivirkningen, så mener jeg at bruken har nytteverdi.

Leser man det samme om kreftmedisiner så er det akkurat det samme. Men der lurer ingen på bivirkningene når de får diagnosen, da vil man bare overleve. Nytteverdi > Bivirkningene

Jeg syns det er verre med bivirkninger av psykofarma fordi de påvirker personligheten og kan også ha bivirknknher som er de samme som de man behandles for. (Mer angst, mer depresjon osv)

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns det er verre med bivirkninger av psykofarma fordi de påvirker personligheten og kan også ha bivirknknher som er de samme som de man behandles for. (Mer angst, mer depresjon osv)

Påvirker ikke angst og depresjon også personligheten? 

Man KAN få bivirkninger, men det kan også være at man ikke får det.

Får man bivirkninger man ikke kan leve med, så kan man slutte på medisinene.

Får man ikke bivirkninger, så får man det sannsynligvis bedre.

Hva har man å tape?

Anonymkode: d9976...5bc

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Påvirker ikke angst og depresjon også personligheten? 

Man KAN få bivirkninger, men det kan også være at man ikke får det.

Får man bivirkninger man ikke kan leve med, så kan man slutte på medisinene.

Får man ikke bivirkninger, så får man det sannsynligvis bedre.

Hva har man å tape?

Man har en endret personlighet å tape. Ødelagt hjerne 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man har en endret personlighet å tape. Ødelagt hjerne 

Hvor har du det fra? Dette er jo bare tull. Og evt bivirkinger vil jo forsvinne når man slutter på medisinene og de er helt ute av kroppen.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor har du det fra? Dette er jo bare tull. Og evt bivirkinger vil jo forsvinne når man slutter på medisinene og de er helt ute av kroppen.

De forandrer jo på hjernen og kjemien? Tuller det til….

Min erfaring.. begynte på AD som gjorde meg helt rar og har aldri blitt vanlig igjen etter jeg slutta 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De forandrer jo på hjernen og kjemien? Tuller det til….

Min erfaring.. begynte på AD som gjorde meg helt rar og har aldri blitt vanlig igjen etter jeg slutta 

Du har det helt bakvendt. Angst og depresjon er det som tuller til hjernen. AD forsøker å redusere det tullet og få hjernen til å fungere bedre igjen.

Hvordan vet du at det er AD som gjør at du ikke "har blitt vanlig igjen", og at det ikke kommer av progresjon av årsakene til at du skulle ta AD i utgangspunktet?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har det helt bakvendt. Angst og depresjon er det som tuller til hjernen. AD forsøker å redusere det tullet og få hjernen til å fungere bedre igjen.

Hvordan vet du at det er AD som gjør at du ikke "har blitt vanlig igjen", og at det ikke kommer av progresjon av årsakene til at du skulle ta AD i utgangspunktet?

Det kan helt klart være progresjon av årsakene. Men AD hjalp jo ingenting isåfall. Ble til og med verre mens jeg brukte det.

Skjønner at det er «meningen» men det kan jo virke motsatt på noen?

Og har også lest her inne at det ikke nødvendigvis er pga lav serotonin man har problemer. Og da vil det jo ikke funke

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan helt klart være progresjon av årsakene. Men AD hjalp jo ingenting isåfall. Ble til og med verre mens jeg brukte det.

Skjønner at det er «meningen» men det kan jo virke motsatt på noen?

Og har også lest her inne at det ikke nødvendigvis er pga lav serotonin man har problemer. Og da vil det jo ikke funke

AD hjelper ikke på alle. Men det hjelper veldig mange. Og får man bivirkninger så kan man slutte med medisinene og bivirkningene vil forsvinne.

For meg blir det tullete å la være å ta AD i tilfelle man kanskje får noen bivirkninger man har hørt og lest om et sted (snakker da ikke om deg som har prøvd det). Da velger man jo aktivt å lide under angst og depresjon. Helt greit det, altså, men da kan man ikke klage etterpå.

Trinity80
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

De påvirker ikke/ endrer ikke personligheten, er nok bare du som har en rar personlighet eller har blitt dårligere av å gå ubehandlet.  

Det er ikke alle AD hjelper, og da lar man være. Kan jo hende du har noe mer alvorlig å bli utredet for og at du har blitt medisinert feil eller er behandlingsresistent. Det er noe annet og det kan ikke vi hjelpe deg med her.  

AnonymBruker
Trinity80 skrev (4 minutter siden):

De påvirker ikke/ endrer ikke personligheten, er nok bare du som har en rar personlighet eller har blitt dårligere av å gå ubehandlet.  

Det er ikke alle AD hjelper, og da lar man være. Kan jo hende du har noe mer alvorlig å bli utredet for og at du har blitt medisinert feil eller er behandlingsresistent. Det er noe annet og det kan ikke vi hjelpe deg med her.  

Jeg tror for min del at det er traumereaksjon, og da hjelper vel ikke AD?

Har ikke noe mer «alvorlig» psykiatrisk om det var det du mente😃

Har heller ikke prøvd mer enn to typer. Men føler jo de bare prøver diverse uten mål og mening. Det er jo ikke så lett å vite om det man «mangler» er serotonin eller dopamin eller nordadrenalin… osv. som de ulike ad påvirker 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (17 minutter siden):

Men er du ikke enig i at det er rart at angsten/depresjonen/symptomene fortsatte å utvikle seg mens var medisinert? Kan andre typer likevel fungere da?

Trinity80
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men er du ikke enig i at det er rart at angsten/depresjonen/symptomene fortsatte å utvikle seg mens var medisinert? Kan andre typer likevel fungere da?

Har selv testet 7-8 AD. Hadde ikke overskudd eller ork til å spekulere så mye. Fant riktig AD til slutt som gjorde at jeg kunne leve ett normalt liv, med bivirkninger som er tålbare. Det er dette som er normalen. 

Rosemarin
Trinity80 skrev (1 time siden):

Har selv testet 7-8 AD. Hadde ikke overskudd eller ork til å spekulere så mye. Fant riktig AD til slutt som gjorde at jeg kunne leve ett normalt liv, med bivirkninger som er tålbare. Det er dette som er normalen. 

Oi såpass. (Finnes det så mange?😝) (vet det finnes mange innen samme kategori feks flere ssri osv, men de er vel samme greia?)

Syns det er sååå rart at det er så vanskelig med slike medisiner 

Trinity80
Rosemarin skrev (58 minutter siden):

Oi såpass. (Finnes det så mange?😝) (vet det finnes mange innen samme kategori feks flere ssri osv, men de er vel samme greia?)

Syns det er sååå rart at det er så vanskelig med slike medisiner 

Det finnes utrolig mange AD, mange i samme kategori. Jeg startet med å prøve de mildeste, men det tok faktisk 3 år for meg å bli merkbart bedre.

Jeg skulle ønske jeg visste i starten om at forverring er normalt under oppstart, og at man må medisineres ved ille angst og depresjon. Og at man kan miste effekt ved seponering og oppstart igjen.

Viktige ting å ta med seg videre ialf. Har vært mye på veien da ☺️

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...