Gå til innhold

Dere som er deprimert; hvilke følelser har dere ovenfor barna?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har ikke barn. Men har mista all følelse av følelsesmessig «kontakt» med alt og alle. Vet ikke om jeg er deprimert, men kanskej? Om det er et symptom

Anonymkode: 618f1...99a

Hvis du verken har barn eller vet om du er deprimert, så er vel denne tråden ikke helt relevant for deg?

Anonymkode: ed0fe...ad9

Følelsene er de samme, innimellom kan de faktisk fremstå som enda dypere fordi jeg har dårlig samvittighet for selvmordstanker når jeg har noen jeg er så glad i. Men jeg har lite ork i slike perioder. Blir lettvinte middager og mange filmkosekvelder fordi jeg ikke har overskudd til mer … aktive aktiviteter. Tar det igjen i gode faser.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du verken har barn eller vet om du er deprimert, så er vel denne tråden ikke helt relevant for deg?

Beklager da. Jeg er antagelig deprimert men har ikke fått diagnose. Så tenkte svaret var relevant mtp dette med å miste følelser og kontakt. (Er det et depresjons symptom?)

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg vil helst være i fred...

Anonymkode: 5ed5a...38e

Det har vært litt ulike ting som har skjedd.

Jeg har syntes at det har vært krevende å være med barna. På et tidspunkt måtte jeg «rømme» til foreldrene mine fordi jeg ikke trodde jeg klarte å være med dem den ettermiddagen uten å «sprekke», kjefte, ikke takle lydene deres e.l. Men da er jeg jo fortsatt veldig glad i dem, det bare blir for overveldende. 

Jeg har også fått veldig sterk følelse av utilstrekkelighet og skyld, så jeg har bedt offentlige instanser om hjelp fordi jeg er en så elendig mamma for barna mine, jeg sa jeg trengte veiledning for å bli en god nok mor så barna mine ikke skulle ta skade.

Jeg har også opplevd at jeg ikke kjenner varme i kroppen på samme måte når jeg ser eller tenker på barna mine, altså at jeg tenker at jeg elsker dem, men at jeg ikke kan føle det i kroppen.

Dette går også utover barna, fordi de trolig kan merke at jeg ikke føler så mye glede, selv om jeg prøver å gjøre alt «riktig» og vise at jeg er glad i dem, så er barn gode på å plukke opp om det er genuint. Så jeg jobber masse med det å føle glede for barna mine. 

Jeg har nok ikke vært 100% åpen med ulike behandlere om dette temaet fordi det føles ekstremt tabu.

Når jeg ikke er deprimert er alt dette borte og jeg gleder meg masse over dem 😊

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er antagelig deprimert men har ikke fått diagnose. Så tenkte svaret var relevant mtp dette med å miste følelser og kontakt. (Er det et depresjons symptom?)

Til det siste: ja, og det er et eget spørsmål på MADRS. Jeg mener likevel at følelser for barna står i en særstilling, fordi manglende følelser kan bidra til ekstremt dårlig samvittighet og ytterligere skyldfølelse. Det er også veldig rart (og fælt) å oppleve at man er ganske flat overfor det aller viktigste i livet, en ganske utenkelig situasjon hvis man sammenligner med de ekstreme følelsene man kan få idet babyen er født og når morsinstinktet virkelig slår inn.

Jeg mener det ikke kan sammenlignes med det å ha mindre interesse for hobbyer, aktiviteter og venner.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Beklager da. Jeg er antagelig deprimert men har ikke fått diagnose. Så tenkte svaret var relevant mtp dette med å miste følelser og kontakt. (Er det et depresjons symptom?)

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg og… er det pga depresjon?

Slutt nå. Det er ille nok at du starter en haug med tråder med samme spørsmål om du ikke skal kuppe andres tråder også.

AnonymBruker

Jeg vet at jeg er glad i barnet mitt, men kjenner det ikke i kroppen. Aller helst vil jeg være i fred og ikke måtte forholde meg til han. Han var på ferie i tre uker i sommer og en del av meg ønsker at han kan dra på ferie igjen. 

Anonymkode: 2cc44...5bc

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vet at jeg er glad i barnet mitt, men kjenner det ikke i kroppen. Aller helst vil jeg være i fred og ikke måtte forholde meg til han. Han var på ferie i tre uker i sommer og en del av meg ønsker at han kan dra på ferie igjen. 

Anonymkode: 2cc44...5bc

Jeg kjenner på noenlunde det samme. Hi

Anonymkode: 5ed5a...38e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...