Gå til innhold

Er muslimer en fare for Europa?


erik123

Anbefalte innlegg

Vhanja skrev (4 timer siden):

Jeg ser du kuttet bort og hoppet bukk over selve kritikken og poenget i innlegget mitt.

Men du trenger ikke svare, jeg kommer ikke til å skrive mer i denne tråden. Jeg har sett denne fanatismen mange ganger før, og den er det umulig å ha en konstruktiv diskusjon med.

Hvordan liker du fanatismen islam forfekter da. Hva tenker du om kvinnesynet f.eks? Men du vil jo ikke svare.

Kall meg gjerne islamofob( who cares?)  for jeg kan bli livredd islam når jeg ser hvordan menneskesynet er, kvinner skal holdes nede, skjule seg, helst med heldekkende gevanter, og bevare oss vel for at de kan vise munnen (når den er åpen) dette er bare noe. 
Selv småjenter må skjule håret, så ikke patriarken i familien «taper ære», dvs blir ærekrenket.  Og går noen imot dette i muslimske land, kan de risikere å bli kastet i fengsel eller drept. 

Og dette skal vi ikke være redd for å få mer av i Europa !!?  
Og jeg vil heller ikke svare mer, for jeg blir bare kalt nedsettende ting og får ingen konstruktiv diskusjon.🙄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

slabbedask
Vhanja skrev (7 timer siden):

Jeg har sett denne fanatismen mange ganger før, og den er det umulig å ha en konstruktiv diskusjon med.

Dette er ikke fanatisme, det er realisme. Ellers er det umulig å ha en konstruktiv diskusjon med folk som stikker hodet i sanden og ikke vil/ønsker/tør se virkeligheten slik den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osten skrev (22 timer siden):

Hvordan liker du fanatismen islam forfekter da. Hva tenker du om kvinnesynet f.eks? Men du vil jo ikke svare.

Kall meg gjerne islamofob( who cares?)  for jeg kan bli livredd islam når jeg ser hvordan menneskesynet er, kvinner skal holdes nede, skjule seg, helst med heldekkende gevanter, og bevare oss vel for at de kan vise munnen (når den er åpen) dette er bare noe. 
Selv småjenter må skjule håret, så ikke patriarken i familien «taper ære», dvs blir ærekrenket.  Og går noen imot dette i muslimske land, kan de risikere å bli kastet i fengsel eller drept. 

Og dette skal vi ikke være redd for å få mer av i Europa !!?  
Og jeg vil heller ikke svare mer, for jeg blir bare kalt nedsettende ting og får ingen konstruktiv diskusjon.🙄

 

Dette er ett av de temaene som gjør meg mest "delt" som person. Det er en utrolig vanskelig diskusjon. 

Det jeg tror jeg har landet på, er at det ikke er mulig å se på islam eller muslimer eller mennesker fra muslimske land som en homogen gruppe. Hvis vi ser på etniske nordmenn; noen stemmer Rødt og noen stemmer FrP. Og så har du veldig mange et sted i mellom. På samme måte har man konservative muslimer (som holder på et tankegods som er skremmende), og man har liberale eller sekulære muslimer som drikker alkohol, har sex utenfor ekteskapet, går med skinny jeans, løst hår og som forfekter verdiene mange i vestlige land deler.

Så kan man selvfølgelig påstå (som trolig er sant) at du har flere muslimer i førstnevnte kategori enn du har kristenfanatikere i Norge (disse er også nokså skremmende) - men kanskje ikke sammenlignet med sørstatene i USA? Apropos sistnevnte, så er det en interessant digresjon; det er lite muslimer der men fortsatt mye kriminalitet, som da er utført i hovedsak av mennesker med kristen tro, men gjerne mørk eller latinsk hudfarge.

Det er en interessant diskusjon om "høna og egget". Blir (noen) muslimer kriminelle fordi de blir marginalisert og hatet, eller blir de marginalisert og hatet fordi de er kriminelle? Ja, noen har en æreskultur som jeg finner veldig fæl og uakseptabel. Men jeg kommer heller ikke unna der å tenke at det er ikke muslimer alene om. Du skal ikke veldig langt inn i hip-hop og USA før "respect" er et sentralt tema og dissing av noens mor er det verste man kan gjøre. 

Jeg tror konklusjonen min er at det er en grov forenkling å alene skylde på Islam. Jeg liker generelt ikke sterk praksis av religion; heller ikke Islam, men jeg tror ikke at Islam alene kan forklare det vi ser av kriminalitet. Bildet er nok mye mer komplekst enn som så.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (51 minutter siden):

Dette er ett av de temaene som gjør meg mest "delt" som person. Det er en utrolig vanskelig diskusjon. 

Det jeg tror jeg har landet på, er at det ikke er mulig å se på islam eller muslimer eller mennesker fra muslimske land som en homogen gruppe. Hvis vi ser på etniske nordmenn; noen stemmer Rødt og noen stemmer FrP. Og så har du veldig mange et sted i mellom. På samme måte har man konservative muslimer (som holder på et tankegods som er skremmende), og man har liberale eller sekulære muslimer som drikker alkohol, har sex utenfor ekteskapet, går med skinny jeans, løst hår og som forfekter verdiene mange i vestlige land deler.

Så kan man selvfølgelig påstå (som trolig er sant) at du har flere muslimer i førstnevnte kategori enn du har kristenfanatikere i Norge (disse er også nokså skremmende) - men kanskje ikke sammenlignet med sørstatene i USA? Apropos sistnevnte, så er det en interessant digresjon; det er lite muslimer der men fortsatt mye kriminalitet, som da er utført i hovedsak av mennesker med kristen tro, men gjerne mørk eller latinsk hudfarge.

Det er en interessant diskusjon om "høna og egget". Blir (noen) muslimer kriminelle fordi de blir marginalisert og hatet, eller blir de marginalisert og hatet fordi de er kriminelle? Ja, noen har en æreskultur som jeg finner veldig fæl og uakseptabel. Men jeg kommer heller ikke unna der å tenke at det er ikke muslimer alene om. Du skal ikke veldig langt inn i hip-hop og USA før "respect" er et sentralt tema og dissing av noens mor er det verste man kan gjøre. 

Jeg tror konklusjonen min er at det er en grov forenkling å alene skylde på Islam. Jeg liker generelt ikke sterk praksis av religion; heller ikke Islam, men jeg tror ikke at Islam alene kan forklare det vi ser av kriminalitet. Bildet er nok mye mer komplekst enn som så.

 

Den ubehagelige sannheten er at det er rett og slett ikke mange sikher, kristne, hinduer eller jøder som flyr rundt og holder på sånn når de er 14-18 år. Ikke mange muslimske jenter heller! Men - muslimske gutter er derimot helt vilt overrepresentert når det kommer til VIPPS-ran, bæring av kniv, uprovosert vold og det meste av generelt faenskap utført av ungdom mellom 14-18 år.

Anonymkode: fbfc0...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den ubehagelige sannheten er at det er rett og slett ikke mange sikher, kristne, hinduer eller jøder som flyr rundt og holder på sånn når de er 14-18 år. Ikke mange muslimske jenter heller! Men - muslimske gutter er derimot helt vilt overrepresentert når det kommer til VIPPS-ran, bæring av kniv, uprovosert vold og det meste av generelt faenskap utført av ungdom mellom 14-18 år.

Anonymkode: fbfc0...62c

I Norge: Ja.

I USA: Andre grupper gjør de samme forbrytelsene. Og de er stort sett kristne.

Du må finne en rotårsak til at det skjer. Jeg er ikke overbevist om at rotårsaken er Islam i seg selv. Som jeg skriver over, er det høna eller egget? Er det at disse menneskene opplever så stor grad av utenforskap at de ikke finner seg til rette i samfunnet og havner i kriminalitet i stedet (litt som mexikanere opplever i USA, ref. diskusjonen rundt kriminalitet, murer, og whatever?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (5 minutter siden):

I Norge: Ja.

I USA: Andre grupper gjør de samme forbrytelsene. Og de er stort sett kristne.

Du må finne en rotårsak til at det skjer. Jeg er ikke overbevist om at rotårsaken er Islam i seg selv. Som jeg skriver over, er det høna eller egget? Er det at disse menneskene opplever så stor grad av utenforskap at de ikke finner seg til rette i samfunnet og havner i kriminalitet i stedet (litt som mexikanere opplever i USA, ref. diskusjonen rundt kriminalitet, murer, og whatever?) 

Tror ikke det handler om islam isolert, men kultur. Foreldrene må begynne å oppdra og holde styr på sønnene sine, slik de har stålkontroll på døtrene. 

Anonymkode: fbfc0...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (15 minutter siden):

Du må finne en rotårsak til at det skjer. Jeg er ikke overbevist om at rotårsaken er Islam i seg selv. Som jeg skriver over, er det høna eller egget? Er det at disse menneskene opplever så stor grad av utenforskap at de ikke finner seg til rette i samfunnet og havner i kriminalitet i stedet (litt som mexikanere opplever i USA, ref. diskusjonen rundt kriminalitet, murer, og whatever?) 

Gitt at du har rett, og at islam ikke leder til kriminalitet, men "bare" hat/undertrykkelse av jøder/homofile/kvinner (for den delen antar jeg du ikke bestrider... ), hvordan vil du forholde deg til det, er det da siden ingen kriminalitet greit at deres kultur spres til Norge, eller ville du stengt grensene? ;) 

Artig å trekke frem USA forøvrig, vil ikke din poltikk lede til amerikanske tilstander i Norge?  Er det det som er målet synes jeg du får si det rett ut, at du er for mer kriminalitet og konflikter (ikke at det ikke vil skje, fordi et eller annet religion er bra/nøytralt greier..), fordi du synes oppsidene er verdt det. Mye bra med USA selv om det er mer kriminalitet og konflikt, men det bør opplyses om redelig slik at folket forstår hva de har i vente om de følger din politikk. 

Anonymkode: cf21d...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gitt at du har rett, og at islam ikke leder til kriminalitet, men "bare" hat/undertrykkelse av jøder/homofile/kvinner (for den delen antar jeg du ikke bestrider... ), hvordan vil du forholde deg til det, er det da siden ingen kriminalitet greit at deres kultur spres til Norge, eller ville du stengt grensene? ;) 

Artig å trekke frem USA forøvrig, vil ikke din poltikk lede til amerikanske tilstander i Norge?  Er det det som er målet synes jeg du får si det rett ut, at du er for mer kriminalitet og konflikter (ikke at det ikke vil skje, fordi et eller annet religion er bra/nøytralt greier..), fordi du synes oppsidene er verdt det. Mye bra med USA selv om det er mer kriminalitet og konflikt, men det bør opplyses om redelig slik at folket forstår hva de har i vente om de følger din politikk. 

Anonymkode: cf21d...f0d

Jeg må svare deg litt kort, for lunchpausen min er ferdig nå :)

Det blir for omfattende å gå inn på en diskusjon rundt relasjonen islam/jødedom, for det er en utrolig kompleks sak. Vi får heller snakke om den senere. Når det gjelder homofile og kvinners rettigheter, så ser jeg egentlig ikke dette som et problem med Islam isolert, men det meste av religion når den praktiseres strengt. Også i Bibelen står det at homofili er en synd (kunne linket til hatmenigheten med nettsiden God Hates Fags som en litt tragikomisk sak), abortrettigheter er et minst like stort problem blant ekstremt kristne, osv. osv. 

Jeg ønsker tvert imot mindre kriminalitet, men jeg tror at man må se på rotårsaken til kriminalitet framfor å peke på hverandre. Du hadde hatt kriminalitet i Norge selv om du ikke hadde en eneste muslim her. F.eks de omtalte kriminelle bandene fra Øst-Europa - de (fleste av de) er ikke muslimer. Jeg mener årsaken til kriminalitet er (blant annet) utenforskap og dårlig integrering. Jeg tviler på at muslimske fedre sier til sønnene sine "I Allahs navn, gå ut og ran norske mann, og gå ut og voldta norske dame". Tvert imot, slik jeg kjenner fedre med opphav fra Pakistan, så er det et ønske om at man skal få en god utdannelse og lykkes, og gjennom DET gi familien respekt og anerkjennelse. Veldig mange muslimer blir leger og advokater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Islam og Norge er virkelig to forskjellige verdener. Hvem i huleste trodde det var en god idè å bringe Islam til Norden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
Everybody skrev (12 timer siden):

Islam og Norge er virkelig to forskjellige verdener. Hvem i huleste trodde det var en god idè å bringe Islam til Norden?

Muslimer utgjør 2-4% av befolkningen, med ulike grad av praktisering og etterfølgelse av religionen, på samme måte som folk som betegner seg som f.eks. kristne.

Interessert i hva du legger i å "bringe Islam til Norden"? Bør ethvert menneske med muslimsk bakgrunn nektes innreise? Burde Norge renses for muslimer som allerede er her? Spent på hva slags virkemidler du konkret ser for deg mot denne grusomme trusselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (3 minutter siden):

Muslimer utgjør 2-4% av befolkningen, med ulike grad av praktisering og etterfølgelse av religionen, på samme måte som folk som betegner seg som f.eks. kristne.

Interessert i hva du legger i å "bringe Islam til Norden"? Bør ethvert menneske med muslimsk bakgrunn nektes innreise? Burde Norge renses for muslimer som allerede er her? Spent på hva slags virkemidler du konkret ser for deg mot denne grusomme trusselen.

Har du lest hva som foregår i Sverige? "svenske tilstander"? Hva synes du om det? Er ikke det en trussel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Det er klart jeg har hørt om "svenske tilstander". Sverige har tatt in langt flere flyktninger en Norge de siste ti årene. Norge bedriver med andre ord en mye mer restriktiv innvandringspolitikk. Sverige har fått ghettoer av dårlig integrerte innvandrere med sosioøkonomisk ulikhet og en viss økning i kriminalitet som følge. Det som har skjedd i Sverige er ikke spesielt sunt, men det har ikke å gjøre med muslimer som forsøker å ta over landet. Det har heller ikke gjort Sverige til et spesielt utrygt land.

Ta Malmö som eksempel, ofte framstilt som et livsfarlig sted bognende av kriminalitet. I virkeligheten er graden av kriminalitet i Malmö på linje med mange andre sammenlignbare byer. I følge denne oversikten er Tallin den farligste byen i Europa, men anslag varierer i ulike oversikter: https://armormax.com/blog/most-dangerous-cities-in-europe/

Malmö er en segregert by, der noen få områder kan være mer utrygge enn andre. Alvorlig voldskriminalitet utøves stort sett av gjenger mot hverandre, sånn at "sivilister" i liten grad rammes. Sammenligna med en del amerikanske byer er Malmö som en nusselig liten landsby å regne når det kommer til kriminalitet.

Problemene i Malmö er med andre ord sterkt overdrevet og sett gjennom skandinaviske briller. Populister som Listhaug utnytter dette for alt det er verdt ved å spre islamofobi, selv om islam har svært lite med problemet å gjøre. Denne retorikken minner om den som ble brukt mot jødene i mellomkrigstida, der de ofte ble syndebukk for alle mulige problemer de ikke hadde noe med å gjøre. 

Norge er uansett ikke i nærheten av å ha tatt inn eller ta inn så mange muslimer som Sverige, så for de som måtte kjøpe Listhaugs feilaktige fiendebilde burde dette være en trøst. Størsteparten av innvandrerne til Norge i 2023 kom fra Ukraina (28 800 av de totalt 53 900).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (På 30.8.2024 den 11.38):

I Norge: Ja.

I USA: Andre grupper gjør de samme forbrytelsene. Og de er stort sett kristne.

Du må finne en rotårsak til at det skjer. Jeg er ikke overbevist om at rotårsaken er Islam i seg selv. Som jeg skriver over, er det høna eller egget? Er det at disse menneskene opplever så stor grad av utenforskap at de ikke finner seg til rette i samfunnet og havner i kriminalitet i stedet (litt som mexikanere opplever i USA, ref. diskusjonen rundt kriminalitet, murer, og whatever?) 

Men hvordan forklarer du alt det grusomme som skjer i muslimske land da?  Og har du tenkt på at også du blir regnet for kristen fra utenforstående selv om du kanskje er ateist. Så hva disse kristne har gjort som du snakker om blir kanskje også litt mer nyansert enn det du vil frem til. Du er redd for at muslimer blir utsatt for generalisering samtidig som du gjerne generaliserer kristne?? 

Anonymkode: 3ee6f...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (20 minutter siden):

Hvem er det som driver og rapporterer alt jeg skriver her?

Du får ordlegge deg mer sivilisert da vet du

Anonymkode: 5275a...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (35 minutter siden):

Hvem er det som driver og rapporterer alt jeg skriver her?

Det er enkelte ivrige tystere her.

Anonymkode: 236da...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (På 28.8.2024 den 18.34):

Muslimer er nåtidas jøder. Det er helt greit å snakke dritt om dem, kalle dem farlige og omtale dem som om de skader kulturen og undergraver nasjonen. Bytt ut ordet muslim i denne tråden med jøde og kjenn på hvordan det lyder. Islamofobi er et stort problem.

Slutt muslimer er ikke nåtidas jøder. Det er det rett og slett jødene selv som er. Muslimer har et helt ekstremt jødehat fra Koranen som har gjort en ekstrem vekst for antisemittismen i Europa siden 1980-tallet. Jøder forlater Europa(og spesielt Frankrike)  i ekstremt høye tall årlig pga ekstremt høy antisemittisme. I Frankrike har til og med flere mennesker blitt drept av muslimer bare fordi de var jødisk. Men muslimer skal selvfølgelig ha offerrollen. Veldig mye av den såkalte islamofobien er muslimene skyld i selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japemperor skrev (9 minutter siden):

Slutt muslimer er ikke nåtidas jøder. Det er det rett og slett jødene selv som er. Muslimer har et helt ekstremt jødehat fra Koranen som har gjort en ekstrem vekst for antisemittismen i Europa siden 1980-tallet. Jøder forlater Europa(og spesielt Frankrike)  i ekstremt høye tall årlig pga ekstremt høy antisemittisme. I Frankrike har til og med flere mennesker blitt drept av muslimer bare fordi de var jødisk. Men muslimer skal selvfølgelig ha offerrollen. Veldig mye av den såkalte islamofobien er muslimene skyld i selv.

Dette blir nok rapportert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (8 minutter siden):

Dette blir nok rapportert.

Trist at enkelte tåler andres meninger så dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...