Gå til innhold

Blir det/man alltid bedre av terapi?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mente vel egentlig å snakke om hvor vondt man har det.

Anonymkode: 4c548...d0a

Jeg tenker en del forskjellig rundt dette.

For det første - jeg mener at å bruke timene sammen med en terapeut til å fortelle om hvor vondt man har det, er både feil fokus og feil ressursbruk. Det er greit diagnostisk sett, men når diagnosen er stilt, så tror jeg aldri man kommer videre hvis man bare skal fokusere på egen smerte. Det blir brannslukking, og føles nok godt der og da, men det løser ingenting. 

En samtale med et slikt tema egner seg etter mitt syn langt bedre å ta til en hjelpetjeneste. Selv om, og dette er mest min egen refleksjon, dette i enkelte tilfeller også kan bidra til å forlenge et sykdomsforløp. For jeg er ikke sikker på om fokus på egen smerte og kortsiktige løsninger er det som vil gjøre noen bedre på lengre sikt. Selv prøver jeg å erkjenne, særlig etter lange arbeidsdager, stress, etc; at livet suger balle noen ganger men at det er "part of the game" og det blir bedre på ett eller annet tidspunkt. Jeg føler også at jo mer jeg tar dette på alvor, jo lengre vedvarer det.

Men igjen, trenger man noen å snakke med, så føler jeg at hjelpetjenester og andre lavterskeltilbud er mest nærliggende.

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

hvis man "blir i det vonde" er jo terapien litt rar, poenget er jo å komme ut av det vonde med hjelp av terapi. 

Anonymkode: 228e5...ec9

Støtter denne. Jeg tenker at terapien bør ha fokus på løsning fremfor å fokusere på det som er vondt og vanskelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...