Gå til innhold

Hvilke pusteøvelser fungerer best for angst?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilke pusteøvelser fungerer best for angst?

Har googlet, men noen av de var vanskelig å huske og noen funket ikke så bra...

Anonymkode: 386f0...0da

Mye som ikke funker om man er høyaktivert. Men jeg syns det er best å fokusere på utpusten. Puste lenge ut, med smale lepper eller sånn hviskelyd halsen (med lukket munn) (tror d heter ojai-pust ellernoe😀)

Anonymkode: 3690c...eb8

Trinity80 skrev (2 timer siden):

For meg fungerer det å puste rolig og dypt. Inn i magen. Minimum 5 minutter. Orker ikke alle disse jålete formene av normal pusting😉

Jeg kan være enig med deg i dette, men noen pustemetoder har den effekten at man blir konsentrert om pustingen og «glemmer» angsten litt

Annonse

AnonymBruker

Jeg har hørt fra de jeg kjenner som har angst at de gjør ting som å f.eks si (dvs tenke) alfabetet baklengs eller tilsvarende øvelser.

Det er lett nok til å ikke kreve så mye, men vanskelig nok til at man må konsentrere seg litt og dermed blir avledet fra angsten.

Anonymkode: f4da1...096

Trinity80
Osten skrev (26 minutter siden):

Jeg kan være enig med deg i dette, men noen pustemetoder har den effekten at man blir konsentrert om pustingen og «glemmer» angsten litt

Ja ser den også, men nervesystemet roer seg også ned med dype rolige pust.

Innledningsvis så gjorde jeg disse mer kreative øvelsene. Når man er på høygir så trenger man instrukser å følge, så er enig med deg. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har hørt fra de jeg kjenner som har angst at de gjør ting som å f.eks si (dvs tenke) alfabetet baklengs eller tilsvarende øvelser.

Det er lett nok til å ikke kreve så mye, men vanskelig nok til at man må konsentrere seg litt og dermed blir avledet fra angsten.

Anonymkode: f4da1...096

Ja- jeg driver og ramser opp ulike ting i hodet.. hehe

AnonymBruker
Trinity80 skrev (25 minutter siden):

Ja ser den også, men nervesystemet roer seg også ned med dype rolige pust.

Innledningsvis så gjorde jeg disse mer kreative øvelsene. Når man er på høygir så trenger man instrukser å følge, så er enig med deg. 

Ja enig i dette.

En ting jeg føler det ikke hjelper for er hodet, uroen stresset i hodet og kverna og ukonsentrasjonen blir ikke bedre av det:/

AnonymBruker

Det viktigste er at utpust er lengre enn innpust. Det roer nervesystemet.  Feks pust inn på fire, hold fire og ut på åtte.

Ellers kan det nytte å tygge en isbit, slå seg selv opp og ned langs beina, slå en ballong mens en lager en lyd feks pf..,

Anonymkode: 74bf1...d94

Annonse

Nå skal jeg si noe som høres utrolig lite sympatisk ut men..

Min påstand er at alle mulige tiltak man gjør for å dempe angsten egentlig bare forsterker den på sikt. Det var i alle fall det jeg lærte da jeg gikk i terapi for dette.

Med det mener jeg (f.eks) pusteøvelser, avslapningsøvelser, meditasjon, yoga, avledning, beroligende medisiner, osv.

Man tenker at man "trenger" disse tingene, hvis ikke kan ett eller annet dramatisk skje. I tillegg fokuserer man på at man har angst, og prøver å unngå den. Det er med på å vedlikeholde problemet.

I stedet prøver jeg å fortsette med eksakt det samme som jeg gjorde før jeg fikk angst. Av en eller annen grunn har jeg en tendens til å få angst i tunneler, hvilket er rart, for jeg er ikke redd for tunneler. Jeg fokuserer på det jeg gjorde, dvs. å kjøre gjennom tunnelen, og prøver å gi angsten minst mulig oppmerksomhet. Så får angsten bare være der til den går over.

AnonymBruker
ISW skrev (2 timer siden):

Min påstand er at alle mulige tiltak man gjør for å dempe angsten egentlig bare forsterker den på sikt. Det var i alle fall det jeg lærte da jeg gikk i terapi for dette.

Med det mener jeg (f.eks) pusteøvelser, avslapningsøvelser, meditasjon, yoga, avledning, beroligende medisiner, osv.

Man tenker at man "trenger" disse tingene, hvis ikke kan ett eller annet dramatisk skje. I tillegg fokuserer man på at man har angst, og prøver å unngå den. Det er med på å vedlikeholde problemet.

I stedet prøver jeg å fortsette med eksakt det samme som jeg gjorde før jeg fikk angst. Av en eller annen grunn har jeg en tendens til å få angst i tunneler, hvilket er rart, for jeg er ikke redd for tunneler. Jeg fokuserer på det jeg gjorde, dvs. å kjøre gjennom tunnelen, og prøver å gi angsten minst mulig oppmerksomhet. Så får angsten bare være der til den går over.

Min erfaring er motsatt. Når jeg får flashbacks nå så har jeg lært meg en teknikk innenfor mindfulnesstradisjonen som gjør at jeg raskere kommer tilbake igjen og redselen ikke henger sånn i. 

Anonymkode: 74bf1...d94

AnonymBruker
ISW skrev (14 timer siden):

Ja det er nok sånn hvis man har en slik type angst. Men når man har et nervesystem låst i sympatisk modus og «angst» er et slikt symptom så må man roe systemet få d i balanse igjen 

-ikke ts

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...