Gå til innhold

Selvmord/dyp depresjon/funksjonsnivå

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg leste en artikkel om en lege som dessverre tok livet sitt. Hun hadde mann og barn og fungerte tilsynelatende bra til hun da valgte det fatale. Kan man være dyp deprimert og fungere adekvat? (Helt til man ikke gjør det).

Anonymkode: de682...564

Ikke all selvmord handler om depresjon. Men tenker jo det handlet om veldig mye uutholdelig smerte. Men det er det som er med selvmord. Det er for sent å prøve å forstå hva de tenkte❤️

AnonymBruker

Er det Maiken som døde i fjor du snakker om? Hun gikk inn i en dyp depresjon pga et enormt press under spesialistutdanningen, og opplevelsen av en helsetjeneste med for lav kapasitet og høy arbeidsbelastning. Eller har det skjedd flere selvmord blant leger i det siste?

#legermåleve

Anonymkode: 9d6d6...9ae

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det Maiken som døde i fjor du snakker om? Hun gikk inn i en dyp depresjon pga et enormt press under spesialistutdanningen, og opplevelsen av en helsetjeneste med for lav kapasitet og høy arbeidsbelastning. Eller har det skjedd flere selvmord blant leger i det siste?

#legermåleve

Anonymkode: 9d6d6...9ae

Ja, det var henne jeg leste om. Da leste jeg ikke ordentlig som ikke at hun var dypt deprimert.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja. Jeg fungerte helt fint til den dagen det smalt. Jeg kom meg aldri tilbake igjen.

Anonymkode: 333b4...21c

Du har aldri blitt bedre? Har du fått tilstrekkelig med hjelp?

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg leste en artikkel om en lege som dessverre tok livet sitt. Hun hadde mann og barn og fungerte tilsynelatende bra til hun da valgte det fatale. Kan man være dyp deprimert og fungere adekvat? (Helt til man ikke gjør det).

Man kan ta livet sitt uten å være deprimert i det hele tatt. Er mange som ikke tenker over dette. 

Mange selvmord er bare impulshandlinger. 

Anonymkode: 65ac5...655

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Man kan ta livet sitt uten å være deprimert i det hele tatt. Er mange som ikke tenker over dette. 

Mange selvmord er bare impulshandlinger. 

Det var jeg ikke klar over. Et øyeblikk av håpløshet og desperasjon?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det var jeg ikke klar over. Et øyeblikk av håpløshet og desperasjon?

Ja det kan være pga en hendelse i livet. F. Eks dødsfall, bli skilt, kjæresten som slår opp osv. Mange ting som kan få noen til å gjøre sånt uten at man er deprimert. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja det kan være pga en hendelse i livet. F. Eks dødsfall, bli skilt, kjæresten som slår opp osv. Mange ting som kan få noen til å gjøre sånt uten at man er deprimert. 

Hvis du i utgangspunktet er frisk, så tar du svært sjelden livet ditt fordi du blir dumpa av kjæresten eller noen dør. Friske mennesker har både impulskontroll og mestringsmekanismer. Heller ikke skilsmisser, men de er som regel mindre «akutte» og lengre prosesser uansett.

Hvis du har en alvorlig tilstand fra før, er jeg enig i at noen akutte hendelser kan bli dråpen som får det til å renne over. Men det er sjeldent det alene.

AnonymBruker

Jeg har jobbet fullt med depressiv psykose en periode uten å bli avslørt som syk. Hadde det helt forjævlig og evnet ikke be om hjelp/ønsket ikke hjelp. Ble senere diagnostisert som psykotisk og alvorlig deprimert 

Anonymkode: fe9b5...336

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har jobbet fullt med depressiv psykose en periode uten å bli avslørt som syk. Hadde det helt forjævlig og evnet ikke be om hjelp/ønsket ikke hjelp. Ble senere diagnostisert som psykotisk og alvorlig deprimert 

Anonymkode: fe9b5...336

Ble du frisk?

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det kan man.  Folk har svært ulike personligheter.

De som har høy gjennomføringsevne i studier/arbeid har dessverre også høy gjennomføringsevne når det gjelder selvmord.

AnonymBruker
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Ja, det kan man.  Folk har svært ulike personligheter.

De som har høy gjennomføringsevne i studier/arbeid har dessverre også høy gjennomføringsevne når det gjelder selvmord.

Tenk at det er så stor forskjell. At mens andre ligger apatisk i et mørkt rom springer andre rundt og har evnen til å jobbe fulltid med alle forpliktelser som følger med.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenk at det er så stor forskjell. At mens andre ligger apatisk i et mørkt rom springer andre rundt og har evnen til å jobbe fulltid med alle forpliktelser som følger med.

Da er man ikke alvorlig deprimert. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hun legen gjorde det? Jobbet fullt og var alvorlig deprimert.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har aldri blitt bedre? Har du fått tilstrekkelig med hjelp?

Jeg har ikke blitt bedre i den forstand at jeg har fått funksjonsnivået mitt tilbake. På den tiden jobbet jeg fullt, studerte fullt, var småbarnsmamma og hadde flere frivillige verv helt til den dagen alt sa stopp. Nå er jeg ufør. 

Har fått tonnevis med hjelp og har akseptert at jeg aldri får funksjonsnivået tilbake igjen.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er man ikke alvorlig deprimert. 

Helt uenig i den uttalelsen. Jeg var alvorlig deprimert i lang tid før jeg falt sammen. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke blitt bedre i den forstand at jeg har fått funksjonsnivået mitt tilbake. På den tiden jobbet jeg fullt, studerte fullt, var småbarnsmamma og hadde flere frivillige verv helt til den dagen alt sa stopp. Nå er jeg ufør. 

Har fått tonnevis med hjelp og har akseptert at jeg aldri får funksjonsnivået tilbake igjen.

Helt uenig i den uttalelsen. Jeg var alvorlig deprimert i lang tid før jeg falt sammen. 

Kan jeg spørre hvilken diagnose du ble ufør på?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...