Gå til innhold

Kombinere Anafranil og SSRI?

Anbefalte innlegg

Noen som har brukt Anafranil i kombinasjon/steden for ssri? Har brukt zoloft i mange år, men etter tilbakefall i vinter ble det byttet til efexor uten hell og nå går jeg på cipralex og tolvon. Har hatt 9 ECT behandlinger som løftet depresjonen litt for en periode, men når hovedproblemet er tvangstanker som gjør meg håpløst deprimert, så hjalp ikke ECT på de.

Så har noen erfaring med at anafranil hjelper dersom ssri ikke virker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/486063-kombinere-anafranil-og-ssri/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lang erfaring har lært meg at det ikke er mange som kan behandle OCD med medisiner.

1. Førstevalget er SSRI, og dosene må vanligvis være minst det dobbelte av det en bruker i depresjonsbehandling. Heldigvis får pasienter med OCD sjelden særlig med bivirkninger. Anafranil er meget lik en SSRI, så kombinasjonsbehandling kan være litt risky. Noen kan hevde at Anafranil er hakket bedre enn SSRI, så det kan forsøkes som et alternativ. For dosering gjelder det samme som for SSRI.

2. Dersom ikke tilstrekkelig med SSRI, anbefales å legge til en moderat dose risperidon/Risperdal.

Prøv å finne en som virkelig kan dette. (Det er dessverre ikke mange).

Jeg kan bare støtte det Nachnoo skriver her.

For min egen del måtte jeg helt opp i 400 mg Zoloft + moderat/høy dose antipsykotikum før jeg fikk kontroll på OCD. Merkelig nok (som Nachnoo også sier) hadde jeg faktisk ingen bivirkninger av dette foruten at stoffskiftet sank litt (men det var allerede i grenseland mot høyt, så det gjorde egentlig ingenting).

Men det som løste problemet med tiden var psykoterapi. Nå bruker jeg Zoloft mot panikklidelse, men i mye mindre dose. Faktisk har jeg litt mer bivirkninger nå (enkelte ganger diare + noe redusert sexlyst, men jeg har jo ikke sex uansett, så det er egentlig like greit). 

Endret av ISW
ISW skrev (1 time siden):

Jeg kan bare støtte det Nachnoo skriver her.

For min egen del måtte jeg helt opp i 400 mg Zoloft + moderat/høy dose antipsykotikum før jeg fikk kontroll på OCD. Merkelig nok (som Nachnoo også sier) hadde jeg faktisk ingen bivirkninger av dette foruten at stoffskiftet sank litt (men det var allerede i grenseland mot høyt, så det gjorde egentlig ingenting).

Men det som løste problemet med tiden var psykoterapi. Nå bruker jeg Zoloft mot panikklidelse, men i mye mindre dose. Faktisk har jeg litt mer bivirkninger nå (enkelte ganger diare + noe redusert sexlyst, men jeg har jo ikke sex uansett, så det er egentlig like greit). 

Tok du serummålinger på 400mg og vet du hvor i referanseområdet du lå?

Var det Risperdal du brukte?

Hvilken type psykoterapi fikk du som hjalp?

Endret av kaNor

Annonse

nachnoo skrev (På 29.8.2024 den 22.09):

Lang erfaring har lært meg at det ikke er mange som kan behandle OCD med medisiner.

1. Førstevalget er SSRI, og dosene må vanligvis være minst det dobbelte av det en bruker i depresjonsbehandling. Heldigvis får pasienter med OCD sjelden særlig med bivirkninger. Anafranil er meget lik en SSRI, så kombinasjonsbehandling kan være litt risky. Noen kan hevde at Anafranil er hakket bedre enn SSRI, så det kan forsøkes som et alternativ. For dosering gjelder det samme som for SSRI.

2. Dersom ikke tilstrekkelig med SSRI, anbefales å legge til en moderat dose risperidon/Risperdal.

Prøv å finne en som virkelig kan dette. (Det er dessverre ikke mange).

Har du noe tips til hvor jeg skal begynne å lete etter noen som virkelig kan dette? Holder til midt i Norge..

kaNor skrev (På 7.9.2024 den 20.01):

Har du noe tips til hvor jeg skal begynne å lete etter noen som virkelig kan dette? Holder til midt i Norge..

Du kan jo spørre på de enkelte DPS om de har noen psykiater som virkelig kan dette. Jeg kjenner noen psykiatere i regionen som jeg vet er generelt meget flinke, og som jeg antar også kan denne typen behandling. Men jeg kjenner ikke til spesifikt om deres kompetanse på OCD.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...