Gå til innhold

Hvordan måler man ressurssterk/svak knyttet til psykisk helse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har moderat til alvorlig depresjon. Tvinger meg til å gjøre aktiviteter/selvhjelp fordi jeg har lært at det er den eneste måten å bli bedre på (selv om det ikke kjennes slik nå). Er jeg da ressurssterk?

Anonymkode: 30e4f...d31

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva betyr kontinuum?

Anonymkode: 30e4f...d31

Fra Google:

Kontinuum er et sammenhengende hele eller en sammenhengende mengde; noe som er vedvarende eller fortløpende, en kontinuitet

Endret av Emoji

Ressurssterk kan i stor grad knyttes opp mot begrepet egostyrke. Jeg nevner noen av de viktigste faktorene i egostyrke.

- Evnen til realitetstesting. Å se verden slik den virkelig er.

- Evne til å utsette behovstilfredsstillelse der det er hensiktsmessig.

- Evne til å opprettholde høy funksjon også i motgang.

- Evne til å knytte gjensidige og gode forbindelser til andre og vedlikeholde disse over tid.

- Evne til i all hovedsak å la seg styre av fornuft og ikke av følelser.

- IQ.

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (39 minutter siden):

Ressurssterk kan i stor grad knyttes opp mot begrepet egostyrke. Jeg nevner noen av de viktigste faktorene i egostyrke.

- Evne til å knytte gjensidige og gode forbindelser til andre og vedlikeholde disse over tid.

- IQ.

Jeg blir regnet som ressurssterk. Står faktisk d i beskrivelsen min på dps. Men nå- har alt klappa sammen og jeg makter ikke og klarer ikke. Det kan vel skje alle om belastningen blir for stor?

Anonymkode: 67018...b6b

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg blir regnet som ressurssterk. Står faktisk d i beskrivelsen min på dps. Men nå- har alt klappa sammen og jeg makter ikke og klarer ikke. Det kan vel skje alle om belastningen blir for stor?

Anonymkode: 67018...b6b

Helt klart. Alle kan bli syke og få klart nedsatt funksjon.

Trinity80
nachnoo skrev (50 minutter siden):

- IQ.

Dette var så bra at jeg måtte ta screenshot av det. Har bestandig lurt på hva hp legger i ressurssterk. 

nachnoo skrev (55 minutter siden):

- IQ.

Det er nok dette punktet som gjorde at jeg klarte å fungere i jobb under alvorlig depresjon. Jeg har svært lite fravær på jobb pga dette punktet. 

Endret av Emoji

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...