Gå til innhold

Nachnooo: Psykotiske symptomer vs psykose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er klar over at jeg har psykotiske symptomer nå. Hvis psykotiske symptomer = psykose, så betyr det vel at jeg er psykotisk nå det da? Eller? Jeg har jo lært på DPS hva mine psykotiske symptomer er for noe, men siden jeg er klar over det og gjenkjenner det, så kan jeg vel ikke være psykotisk? Hvis nærmere forklaring trengs, så si ifra. 

Anonymkode: 64ec2...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er klar over at jeg har psykotiske symptomer nå. Hvis psykotiske symptomer = psykose, så betyr det vel at jeg er psykotisk nå det da? Eller? Jeg har jo lært på DPS hva mine psykotiske symptomer er for noe, men siden jeg er klar over det og gjenkjenner det, så kan jeg vel ikke være psykotisk? Hvis nærmere forklaring trengs, så si ifra. 

Anonymkode: 64ec2...065

Håper han svarer deg ❤️

Anonymkode: 36baf...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Håper han svarer deg ❤️

Anonymkode: 36baf...974

Takk for det ❤️ Flere tråder om psykose her i dag, men jeg har bare denne. 

Anonymkode: 64ec2...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har svar på dette hundre ganger før. Psykotiske symptom = psykose 

Anonymkode: 4fee8...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han har svar på dette hundre ganger før. Psykotiske symptom = psykose 

Anonymkode: 4fee8...9b5

https://www.nettavisen.no/stemmer-i-hodet/indre-stemmer/de-fleste-av-oss-horer-stemmer-i-hodet/s/12-95-3423195827

Nei, man kan ha psykotiske symptomer, som å f. Eks høre stemmer uten å være psykotisk. Det er faktisk veldig vanlig å høre stemmer selv for de uten noen psykiske lidelser. 

Anonymkode: 91ebc...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/stemmer-i-hodet/indre-stemmer/de-fleste-av-oss-horer-stemmer-i-hodet/s/12-95-3423195827

Nei, man kan ha psykotiske symptomer, som å f. Eks høre stemmer uten å være psykotisk. Det er faktisk veldig vanlig å høre stemmer selv for de uten noen psykiske lidelser. 

Anonymkode: 91ebc...af7

Ok. Da er du mer kunnskapsrik enn nachnoo da, og alle overlegene jeg har vært innom. Håper du gir ut en revolusjonerende fagbok snarest, så alle kan opplyses 

Anonymkode: 4fee8...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ok. Da er du mer kunnskapsrik enn nachnoo da, og alle overlegene jeg har vært innom. Håper du gir ut en revolusjonerende fagbok snarest, så alle kan opplyses 

Anonymkode: 4fee8...9b5

Som med alle diagnoser så må man se på helheten. Det spørs i hvor stor grad man er påvirket av det symptomet, hvor alvorlig det er og hvilke andre symptomer man har. Det sier seg selv at ikke alle som liker å trene mye eller gå mye turer i skog og mark har adhd (selvom det å ha mye energi er et symptom på adhd). 

Jeg sier ikke at du ikke har psykose for jeg kjenner deg ikke og vet ikke de andre symptomene dine eller i hvor stor grad. Det jeg sier er bare at kun fordi man har et symptom som er vanlig ved psykose så behøver man ikke være psykotisk av den grunn. 

Anonymkode: 91ebc...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som med alle diagnoser så må man se på helheten. Det spørs i hvor stor grad man er påvirket av det symptomet, hvor alvorlig det er og hvilke andre symptomer man har. Det sier seg selv at ikke alle som liker å trene mye eller gå mye turer i skog og mark har adhd (selvom det å ha mye energi er et symptom på adhd). 

Jeg sier ikke at du ikke har psykose for jeg kjenner deg ikke og vet ikke de andre symptomene dine eller i hvor stor grad. Det jeg sier er bare at kun fordi man har et symptom som er vanlig ved psykose så behøver man ikke være psykotisk av den grunn. 

Anonymkode: 91ebc...af7

Å trives i i naturen og gå fjellturer, har aldri vært et symptom på adhd. Sammenligningene dine er ukloke. Diskusjonen går på om «psykotiske symptom» er det samme som psykose. Spør du en fagperson som jobber med dette er svaret ja. Jeg har nettopp diskuterte det med min psykiater som skrev «psykotiske symptom ved depresjon» i min epikrise, og forklarte at det er likestilt med psykose ved depresjon. 

Anonymkode: 4fee8...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Å trives i i naturen og gå fjellturer, har aldri vært et symptom på adhd. Sammenligningene dine er ukloke. Diskusjonen går på om «psykotiske symptom» er det samme som psykose. Spør du en fagperson som jobber med dette er svaret ja. Jeg har nettopp diskuterte det med min psykiater som skrev «psykotiske symptom ved depresjon» i min epikrise, og forklarte at det er likestilt med psykose ved depresjon. 

Anonymkode: 4fee8...9b5

Hvordan forklarer du da at 3/4 av befolkningen hører stemmer og de fleste av disse har ikke en eneste psykisk lidelse en gang?

Mener du at alle som hører stemmer er psykotiske? 

Anonymkode: 91ebc...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvordan forklarer du da at 3/4 av befolkningen hører stemmer og de fleste av disse har ikke en eneste psykisk lidelse en gang?

Mener du at alle som hører stemmer er psykotiske? 

Anonymkode: 91ebc...af7

Jeg skal ikke mene og forklare noe rundt dette. Jeg har ikke utdannelse innen fagfeltet og dermed ingen mulighet til å uttale meg om dette. På linje med deg. Jeg refererer til fagfolks uttalelser. 

Anonymkode: 4fee8...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han har svar på dette hundre ganger før. Psykotiske symptom = psykose 

Anonymkode: 4fee8...9b5

Det kan være individuelt. Det kan jo hende at ts har en alvorlig psykosediagnose også for alt vi vet. Så det er litt skummelt av noen som ikke er fagfolk å synse. Det er derfor jeg håpet nachnoo ville svare ts på det. 

Anonymkode: 36baf...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det kan være individuelt. Det kan jo hende at ts har en alvorlig psykosediagnose også for alt vi vet. Så det er litt skummelt av noen som ikke er fagfolk å synse. Det er derfor jeg håpet nachnoo ville svare ts på det. 

Anonymkode: 36baf...974

Om man er avhengig av falgfolks vurdering er det veldig klønete å spørre på et nettforum besatt av stort sett halvsjuk ikke-fagfolk 

Anonymkode: 4fee8...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om man er avhengig av falgfolks vurdering er det veldig klønete å spørre på et nettforum besatt av stort sett halvsjuk ikke-fagfolk 

Anonymkode: 4fee8...9b5

Ts rettet jo spørsmålet direkte til nachnoo 

Anonymkode: 36baf...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts rettet jo spørsmålet direkte til nachnoo 

Anonymkode: 36baf...974

Hvem er nachnoo? Er det fagfolk? 

Anonymkode: 91ebc...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvem er nachnoo? Er det fagfolk? 

Anonymkode: 91ebc...af7

Tror ikke det er lov å utgi seg for å være fagfolk her?

Anonymkode: 75e3a...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ikke når det gjelder denne type symptomer er det et enten/eller akkurat som det ikke er kun tykk eller tynn, snill eller slem.

Mange kan høre stemmer. Det er ikke et psykotisk symptom. De aller fleste vet at de kun hørte stemmer og at det ikke var noen virkelig person som snakket til dem.

En kvinne som hadde vært psykotisk, kunne av og til ringe psykiateren sin med følgende beskjed: "Da jeg var på butikken i dag, hadde jeg en følelse av at de andre snakket om meg. Bør jeg øke medisindosen?" Hun hadde symptomer som lignet vrangforestillinger. Hun kjente igjen symptomene, men hun hadde et reflektert forhold til dem. Der og da var det ikke psykotiske symptomer, men det kunne blitt det om hun ikke hadde iverksatt tiltak. Hadde hun derimot trodd fullt og fast på at andre snakket om henne, og ikke tatt korreksjon på det om andre argumenterte mot det, hadde det vært et psykotisk symptom, og hun hadde vært psykotisk.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

men siden jeg er klar over det og gjenkjenner det, så kan jeg vel ikke være psykotisk?

Korrekt. Det bør ikke benevnes som psykotisk symptom, men kanskje heller som et prepsykotisk symptom. Det bør være et varsel for deg om at du bør rådføre deg med en spesialist om det bør settes inn noen tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (5 minutter siden):

En kvinne som hadde vært psykotisk, kunne av og til ringe psykiateren sin med følgende beskjed: "Da jeg var på butikken i dag, hadde jeg en følelse av at de andre snakket om meg. Bør jeg øke medisindosen?" Hun hadde symptomer som lignet vrangforestillinger. Hun kjente igjen symptomene, men hun hadde et reflektert forhold til dem. Der og da var det ikke psykotiske symptomer, men det kunne blitt det om hun ikke hadde iverksatt tiltak. Hadde hun derimot trodd fullt og fast på at andre snakket om henne, og ikke tatt korreksjon på det om andre argumenterte mot det, hadde det vært et psykotisk symptom, og hun hadde vært psykotisk.

 

Dette er litt offtopic, men akkurat det der med at man fullt og helt tror at folk snakker om deg på butikken det kan jo også handle om andre ting enn psykose. Jeg tenker egentlig det er mer sannsynlig at man har dårlig selvfølelse og sosial angst enn at det er psykose. Med tanke på hvor mange folk som får slike tanker (det gjør jo alle fra tid til annen. Kan ikke tenke meg at noen aldri har tenkt at de folka man gikk forbi snakket om meg eller ledde av meg før) dette er jo veldig vanlig å få slike tanker. Også at man er fullt overbevist om det. 

Anonymkode: 91ebc...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...