Gå til innhold

Mulig å innse psykose selv pga igjenkjennelig fra tidligere psykoser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det mulig å innse selv at man er på vei inn i psykose? Fordi man gjenkjenner det samme fra tidligere ganger?

Min tidligere psykoser har dreid seg om at jeg føler jeg har gjort store feil og må si unnskyld. Nå sitter jeg mye med denne følelsen igjen. Kan det være jeg er på vei inn i ny psykose eller er det trolig ikke det siden jeg selv er bevisst på dette?

Anonymkode: c8637...51e

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man kan vel merke "noe", men hovedtingen med psykose er jo at man tror fullt og helt på ting. Hvis man f. Eks vet at det man ser av synshallusinasjoner ikke er ekte så er det ikke psykose, men kanskje psykotiske symptomer, men du er ikke fullt psykotisk om du ikke er helt inni det. 

Anonymkode: 0cfd4...05e

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan vel merke "noe", men hovedtingen med psykose er jo at man tror fullt og helt på ting. Hvis man f. Eks vet at det man ser av synshallusinasjoner ikke er ekte så er det ikke psykose, men kanskje psykotiske symptomer, men du er ikke fullt psykotisk om du ikke er helt inni det. 

Oki, jeg forstår. Har ikke så mye kunnskap om psykose generelt. Men det er jo betryggende da, at jeg i det minste ikke faktisk er psykotisk nå. Men mulig jeg burde passe litt på? Eller tror du ikke det er noe fare for å bli det heller?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Oki, jeg forstår. Har ikke så mye kunnskap om psykose generelt. Men det er jo betryggende da, at jeg i det minste ikke faktisk er psykotisk nå. Men mulig jeg burde passe litt på? Eller tror du ikke det er noe fare for å bli det heller?

Hvordan skal noen her vite om det er fare for det når du ikke skriver noenting om symptomer? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan skal noen her vite om det er fare for det når du ikke skriver noenting om symptomer? 

Jeg nevnte jo dette med at jeg føler jeg har gjort store feil å må si unnskyld? Har ingen hallusinasjoner, bare mulig vrangforestilling mtp det da?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg nevnte jo dette med at jeg føler jeg har gjort store feil å må si unnskyld? Har ingen hallusinasjoner, bare mulig vrangforestilling mtp det da?

Kanskje du skal konferere legevakta?

Anonymkode: c97ec...1f4

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvis du vet det er en vrangforestilling, altså at det er feil det du tenker så er du jo faktisk ikke psykotisk. Når man er psykotisk så er man helt inne i det man tror. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis du vet det er en vrangforestilling, altså at det er feil det du tenker så er du jo faktisk ikke psykotisk. Når man er psykotisk så er man helt inne i det man tror. 

Jeg er usikker på om det stemmer eller ikke, men stort sett tenker jeg det ikke stemmer.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei ts du har ikke psykose ut fra det du beskriver. Og det er iallfall ikke mat for legevakten. 

Anonymkode: 1aff1...42e

Det var det jeg også tenker.

SofieVeie
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tja. Jeg har blitt vurdert til å ha psykotiske symptom når jeg veldig ambivalent og usikker på om noe jeg tenker stemmer eller ikke. Jeg er altså ikke nødvendigvis overbevist, slik du mener er et kriteria. 

AnonymBruker
SofieVeie skrev (3 timer siden):

Tja. Jeg har blitt vurdert til å ha psykotiske symptom når jeg veldig ambivalent og usikker på om noe jeg tenker stemmer eller ikke. Jeg er altså ikke nødvendigvis overbevist, slik du mener er et kriteria. 

Men å ha et symptom på noe er ikke det samme som at du har det. 

F. Eks kan man sove hele dagen, og dermed ha depressive symptom, men man trenger ikke ha depresjon for det. 

De fleste har jo et eller annet symptom på de fleste lidelser i mer eller mindre grad, uten at man har diagnosen av den grunn. 

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men å ha et symptom på noe er ikke det samme som at du har det. 

F. Eks kan man sove hele dagen, og dermed ha depressive symptom, men man trenger ikke ha depresjon for det. 

De fleste har jo et eller annet symptom på de fleste lidelser i mer eller mindre grad, uten at man har diagnosen av den grunn. 

Vel, da er overlegen som behandlet meg den gang uenig med deg 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det mulig å innse selv at man er på vei inn i psykose? Fordi man gjenkjenner det samme fra tidligere ganger?

Min tidligere psykoser har dreid seg om at jeg føler jeg har gjort store feil og må si unnskyld. Nå sitter jeg mye med denne følelsen igjen. Kan det være jeg er på vei inn i ny psykose eller er det trolig ikke det siden jeg selv er bevisst på dette?

Ja, det er fullt mulig å se selv at man muligens er i ferd med å gå inn en ny psykose - nettopp fordi man gjenkjenner symptomer fra tidligere. Kanskje du bør ta kontakt med fastlege eller annen kontakt i helsevesenet etter helgen:-)

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, det er absolutt mulig. Se mitt svar i forrige tråd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...