Gå til innhold

Hva er det verste du vet å spise?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Sokk skrev (1 time siden):

Blekksprut

Kapers

Lakris

Selleri

Sukat

Alt av «rare» ting som man ikke vanligvis spiser, som hanekam. Var på restaurant «Rest» en gang og maten der er noe av det ekleste jeg har spist. Får sånn avskyfølelse nå bare av tanken. 

Jeg var også på Rest en gang.

Opplevelsen var jo morsom men jeg synes maten var litt vel alternativ. F.eks er kråkebolle en ting jeg aldri kommer til å spise. En biff kan være så god den vil, men er den rå nyretapp så har jeg også problemer. 

Bløtdyr (med et mulig unntak av ett og annet kamskjell) spiser jeg ikke.

Jeg tror jeg kunne skrevet en bok om alt jeg ikke spiser. Egentlig enklere å skrive HVA jeg faktisk spiser.

Av kjøtt:

Alle mulige former for innmat, inkl. leverpostei. Alt som stikker eller henger ut (f.eks. tunge, testikler eller halen på dyr). Er generelt ikke så begeistret for rått kjøtt, spekeskinke er OK. Er ikke veldig glad i viltkjøtt (kan spise finnbiff). Hater synlig fett på kjøtt. Blodprodukter er forferdelig.

Av fisk:

Alle former for innmat der også, som torskelever. Klarer meg fint uten diverse former for rogn/kaviar. Generelt all kald fisk misliker jeg, selv om jeg tolererer enkelte former for sushi. Røkelaks, gravlaks og i alle fall fermentert fisk (av typen rakfisk/surstrømming) er HELT uaktuelt. Stekte fiskekaker kan jeg spise, fiskeboller på boks er jævlig.

Av bløtdyr:

Alt, utenom enkelte godt tilberedte kamskjell, er uaktuelt.

Av skalldyr:

Kan spise reker og kreps. Ellers liker jeg det ikke.

Av fugl:

Alle former for innmat, inkl. foie gras. Jeg hater de senene/hvite greiene på kyllingkjøtt. Ikke overbegeistret for lårkjøtt, foretrekker bryst (motsatt for mennesker av motsatt kjønn men de skal man jo tross alt ikke spise). Ikke glad i ville fugler av typen rype, osv. 

Av vegetarmat:

Kapers (æsj), og alle former for syltede grønnsaker er uaktuelle. Fermentert mat, alt fra surkål til kimchi er æsj. Sennep og ketchup unngår jeg. Majones er ekkelt, det samme gjelder fermenterte melkeprodukter som surmelk/kulturmelk. Rømme og yoghurt er OK. Noen oster er OK. Hater brunost, og blåmuggost, alle produkter av geitemelk og overmoden ost.

Av snacks:

Kan spise potetgull, men det er ikke verdt kaloriene. Lakris er verken godt eller sunt, så det spiser jeg ikke. Ikke ekstremt begeistret for pistasj eller kirsebærsmak på is og godteri. 

Endret av ISW

Annonse

FjellOgDalar

Surstrømming har jeg ikke behov for å prøve en gang. Ser og høres motbydelig ut. Råtten hai som man får på Island frister heller ikke noe særlig. 

Av mer dagligdagse ting er usyrnet melk en sterk kandidat. Fiskeboller og generelt veldig utspedde matvarer sliter jeg med. Rosenkål er jeg heller ikke glad i. 

påskelilje

Syltelabber, rosiner og lutefisk liker jeg ikke. Kan spise noen rosiner i bakverk, men helst ikke.

Fortrekker å la valnøtter og peanøtter være, men for del, jeg kan til nød ta et lite stykke snickerskake hvis det ikke er noe alternativer. 

Her var det enkelte med nokså lange lister over hva de ikke spiser! :) Jeg liker//spiser det meste av det som hittil er nevnt i tråden. (Men selv om jeg fint kan spise blekksprut og sukat, er det ikke noe jeg aktivt oppsøker.)

Men blodmat og innmat liker jeg ikke, og da inkludert grov leverpostei. Den veldig utspedde fra Stabburet går greit - smaker ikke lever. Og så liker jeg virkelig ikke agurk. Snegler i hvitløkssmør har jeg bare prøvd én gang – idiotisk nok mens jeg var gravid, og det var definitivt ingen höjdare. I farten kommer jeg ikke på noe annet som jeg har smakt på, og som er no go, men har sikkert glemt noe. 

Syltelabber og surstrømming er nevnt - jeg har ikke smakt noen av delene. Foie gras er ikke så veldig godt, men grunnen til at jeg ikke spiser det, er fremstillingsmåten. Blåmuggost er jeg allergisk mot. 

Jeg får absolutt ikke ned surstrømming, men kommer ikke på annet jeg blankt avviser. Jeg er svært kresen når det kommer til blod- eller innmat, lever må feks ha god kvalitet og tilberedes godt, men da kan det til gjengjeld være godt.

Rømmegrøt og vafler spiser jeg aldri, og da ikke bare fordi jeg er laktoseintolerant, men mest fordi jeg ikke syns det er spesielt godt. Risgrøt likte jeg en gang i tiden, men syns ikke det blir like godt med havre- eller soyamelk. Er ikke så glad i kylling eller svin heller, syns hvitt kjøtt ofte blir tørt, men igjen - god tilbereding kan få meg til å skifte mening. Laks var jeg mer glad i før, her tror jeg det er den fete oppdrettslaksen som har fått meg til å snu.

Ut over dette spiser jeg det meste og liker å prøve andre ingredienser enn de jeg kjenner fra før. 

Endret av Kayia

Jeg er ikke glad i sukat. Der går ned, men spiser det bare for å være høflig.

Jeg tåler ikke skjell (men elsker krabbe, reker etc)

Blodmat blir litt mye.

Jeg synes enkelte typer ferdigmat er altfor salt. Det dominerer helt. Jeg er ikke for fin til å spise ferdigmat, men hvorfor ta er ellers helt OK produkt og ødelegge med et tonn salt?

Grendel skrev (12 minutter siden):

Jeg synes enkelte typer ferdigmat er altfor salt. Det dominerer helt. Jeg er ikke for fin til å spise ferdigmat, men hvorfor ta er ellers helt OK produkt og ødelegge med et tonn salt?

Ja, det handler dels om holdbarhet, dels om å tilføre smak. Det er vel billigere å få ferdigmaten til å smake noe å tilsette salt fremfor andre krydder. Og fersklaget mat smaker jo mer enn det som er prosessert, hvilket de kan "døyve" med alt saltet?

Du får for mye salt fra ferdigmat – NRK Livsstil – Tips, råd og innsikt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...