Gå til innhold

Ufør og fylle dagene med noe meningsfult, sliter med motivasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er i utgangspunktet 100% ufør, men har en liten deltidsjobb. Ikke akkurat drømmejobben, men det er jo en grei grunn til å stå opp om morgenen to dager i uka fordi det forventes at jeg møter opp. Sånn ellers så deltar jeg på Fontenehuset og har en liten hobby jeg driver litt med. Fyller jo også dagene med andre må-gjøre-gjøremål som alle må, som forskjellig husarbeid, handling på butikken og slike type ting.

Til tross for disse tingene så sliter jeg med motivasjonen og vil helst bare sove så lenge for å få dagen til å gå. Jeg opplever ikke livet mitt som meningsfullt nok. Har vurdert å melde meg som frivillig ett sted, men tiden og overskuddet rekker dessverre ikke til det... Hva annet kan man da gjøre for å få tilbake livsgnisten?

Anonymkode: 03e4d...98d

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du noen flere hobbyer/interesser du kan ta opp?

Anonymkode: ef025...d52

Ja, jeg var veldig interessert i foto før og har mange kameraer egentlig, de er bare litt gamle. Jeg har lenge håpet på å få tilbake interessen for fotografering, for det var virkelig som terapi for meg før men jeg har bare ikke ork merkelig nok. Synes ikke det gir meg noe lenger dessverre.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, jeg var veldig interessert i foto før og har mange kameraer egentlig, de er bare litt gamle. Jeg har lenge håpet på å få tilbake interessen for fotografering, for det var virkelig som terapi for meg før men jeg har bare ikke ork merkelig nok. Synes ikke det gir meg noe lenger dessverre.

Tror du må tvinge deg til aktivitet? Det har jeg gjort og det har blitt litt bedre etterhvert.

Anonymkode: 0976f...2df

AnonymBruker

Man kan fort bli passiv og likegyldig av å være inaktiv og ikke gjøre noe.

Det kan kanskje være en ide å starte igjen? Det finnes jo ulike apper eller uformelle "konkurranser" på nett man kan delta i hvor man deler bilder, f.eks? Eller bestemme deg for et tema du vil ta bilder av. Eller hva som helst, begynne med noe.

Ofte er det tungt å begynne, uansett hva det er, hvis man har vært passiv en stund. :)

Annonse

AnonymBruker

Meld deg inn i et treningssenter! Der får du være ute blant folk, selv om du ikke nødvendigvis snakker med. Også får du trent! Begge deler har positiv innvirkning på helse vår. Også kan du gjøre akkurat så mye, eller så lite du vil på trening. Gjør det som passer deg og din dagsform.

Ellers kan jeg anbefale svømming også! Nå vet jeg ikke hvor du bor, men mange svømmehaller har spa og/eller diverse badstuer og varmtvannsbasseng også.

Dette får også det nye tøyenbadet når det åpner. Som jeg gleder meg veldig til!

Anonymkode: b4913...565

For min del så kommer ikke motivasjonen, jeg må jobbe meg selv opp til den. For eksempel:

Hver morgen må jeg ta en kaffe kopp, tvinge meg litt i dusjen og gjøre meg klar til jobb. Da er motivasjonen der.

Når jeg har avtaler så frister det ofte ikke å gjøre noen ting, men når jeg først er i gang så gleder jeg meg.

Dette har jeg erkjent, og lever livet etter det. Jeg bare gjør ting uten å vente for mye på motivasjon, da hadde jeg latt være og ligget under dyna. Tilstanden min hadde forverret seg betraktelig, så kanskje det er motivasjonen 😉

AnonymBruker

Sliter med det samme selv. Fontenehuset er det eneste jeg har. Skulle gjerne hatt mer.
Vet at alt blir verre av å være passiv og at jeg må pushe meg. Ingenting blir bedre hvis jeg ikke endrer på ting og hvordan jeg tenker. Er nylig diagnostisert med depresjon. Før kunne jeg ha det fint med å sitte inne å se på tv og drive med småting, nå går ikke det lengre.

Anonymkode: e6653...dc3

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man kan fort bli passiv og likegyldig av å være inaktiv og ikke gjøre noe.

Det kan kanskje være en ide å starte igjen? Det finnes jo ulike apper eller uformelle "konkurranser" på nett man kan delta i hvor man deler bilder, f.eks? Eller bestemme deg for et tema du vil ta bilder av. Eller hva som helst, begynne med noe.

Ofte er det tungt å begynne, uansett hva det er, hvis man har vært passiv en stund. :)

Har du noen konkrete tips til apper eller konkurranser? Er med i 52 Frames, men skulle gjerne hatt flere tips...

Fru2020 skrev (14 timer siden):

Kan du prøve å lære deg noe nytt? Jeg blir alltid motivert av å lære noe nytt. Jeg studerer et bittelite studie ved siden av hundre prosent ufør. 

Jo, det kunne jeg gjort. Har bare ikke noe som interesserer meg sånn akkurat nå og som jeg kunne tenke meg å lære mer om, men jeg kan jo tenke litt på det så kanskje kommer jeg på noe som kunne være aktuelt da.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Meld deg inn i et treningssenter! Der får du være ute blant folk, selv om du ikke nødvendigvis snakker med. Også får du trent! Begge deler har positiv innvirkning på helse vår. Også kan du gjøre akkurat så mye, eller så lite du vil på trening. Gjør det som passer deg og din dagsform.

Ellers kan jeg anbefale svømming også! Nå vet jeg ikke hvor du bor, men mange svømmehaller har spa og/eller diverse badstuer og varmtvannsbasseng også.

Dette får også det nye tøyenbadet når det åpner. Som jeg gleder meg veldig til!

Anonymkode: b4913...565

Jeg har faktisk tenkt tanken på treningssenter, synes bare det er litt overveldende med alle menneskene og alle de ulike apperatene jeg ikke aner hvordan fungerer, hehe.

Trinity80 skrev (3 timer siden):

For min del så kommer ikke motivasjonen, jeg må jobbe meg selv opp til den. For eksempel:

Hver morgen må jeg ta en kaffe kopp, tvinge meg litt i dusjen og gjøre meg klar til jobb. Da er motivasjonen der.

Når jeg har avtaler så frister det ofte ikke å gjøre noen ting, men når jeg først er i gang så gleder jeg meg.

Dette har jeg erkjent, og lever livet etter det. Jeg bare gjør ting uten å vente for mye på motivasjon, da hadde jeg latt være og ligget under dyna. Tilstanden min hadde forverret seg betraktelig, så kanskje det er motivasjonen 😉

Jeg tror nok jeg er lik som deg ift dette med motivasjon, så jeg skal forsøke endre litt mindset og se om det kan hjelpe tror jeg.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sliter med det samme selv. Fontenehuset er det eneste jeg har. Skulle gjerne hatt mer.
Vet at alt blir verre av å være passiv og at jeg må pushe meg. Ingenting blir bedre hvis jeg ikke endrer på ting og hvordan jeg tenker. Er nylig diagnostisert med depresjon. Før kunne jeg ha det fint med å sitte inne å se på tv og drive med småting, nå går ikke det lengre.

Anonymkode: e6653...dc3

Leit å høre at du har depresjon nå, håper det blir bedre snart! Du har nok ett godt poeng i det du skriver. Jeg tenker at jeg må nok pushe meg litt jeg også. Samtidig synes jeg det er ganske vanskelig å finne den perfekte balansen mellom aktivitet og hvile, det kan lett bli både for lite og for mye er min erfairng.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har du noen konkrete tips til apper eller konkurranser? Er med i 52 Frames, men skulle gjerne hatt flere tips...

Nei, jeg hadde en app på mobilen, men slettet den da jeg ikke tar så mye bilder. Husker ikke hva den het.

Ta en runde på google så finner du nok flere ting.

Jeg kan gi deg et tips: Start med videoblogging, eller Vlogging som det også heter. 

Hvis du lager noen gode videoer , så kan du jo poste det på sosiale medier.

Eller så kan du ha videoene bare for deg selv. 

Ta en tur ute i skog og mark og rapporter hva du opplever. Eventuelt også si litt om hverdagen din hva du opplever.

Uten at du skal bli for utleverende da. 

Videoblogging kan også være litt utviklende for din egen del. 

Eventuelt så kan du også legge inn en treningsøkt før du spiller inn videoen slik at du kombinerer dette med trening først. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...