Gå til innhold

Hvor mye skam kjenner du på over å være pasient/hjelpetrengende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var jeg som startet tråden. Jeg skammer meg fælt over å ta opp plass i verden. Føler at jeg burde tatt livet mitt. Er deprimert.

Anonymkode: d31ce...323

Ja. Forsto det. 

Det er vanskelig å svare deg uten å komme med et standardisert "det er viktig at du søker hjelp" men det er nettopp det det er. Men regner med at du har kontakt med dps, fastlege eller lignende om dette allerede? 

Uansett hvem du er og hva du gjør i ditt liv så har du like mye rett til å ta opp plass og leve som andre. Det er noen ganger umulig å forstå når man er deprimert, så det er nesten så det ikke er vits i å si det. Men husker du at du har tenkt annerledes når du ikke er deprimert?

Det høres helt klin kokos ut men det KAN og VIL komme andre tider igjen. Du må bare passe på nå å ikke gi etter for de tankene om at du ikke bør leve. Og igjen: Det er ekstremt viktig å holde kontakten med helsevesenet nå og at du aksepterer å være pasient der nå en stund. Tenker at altfor mange dør gjennom selvmord som skjer fordi de får impulser som er vanskelig å kontrollere i en emosjonell ustabil tid. Det kjennes jo så logisk og riktig der og da. Men så er det tankene som er forurensede av depresjon. Håper du kan legge fra deg skammen og motta hjelp ❤️

Fortsetter under...

AnonymBruker
Vendi skrev (6 minutter siden):

Jeg skammer meg noen ganger over mine psykotiske symptomer, og snakker sjeldent om dem til noen. Jeg har delt det med behandlere selvfølgelig. Har skrevet noe om det her også, noen ganger som anonym og andre ganger med nick. Men det lønner seg ikke å være så åpen om det.. det kan slå tilbake. 

Hvordan kan det slå tilbake?

AnonymBruker
krøll9 skrev (Akkurat nå):

Ja. Forsto det. 

Det er vanskelig å svare deg uten å komme med et standardisert "det er viktig at du søker hjelp" men det er nettopp det det er. Men regner med at du har kontakt med dps, fastlege eller lignende om dette allerede? 

Uansett hvem du er og hva du gjør i ditt liv så har du like mye rett til å ta opp plass og leve som andre. Det er noen ganger umulig å forstå når man er deprimert, så det er nesten så det ikke er vits i å si det. Men husker du at du har tenkt annerledes når du ikke er deprimert?

Det høres helt klin kokos ut men det KAN og VIL komme andre tider igjen. Du må bare passe på nå å ikke gi etter for de tankene om at du ikke bør leve. Og igjen: Det er ekstremt viktig å holde kontakten med helsevesenet nå og at du aksepterer å være pasient der nå en stund. Tenker at altfor mange dør gjennom selvmord som skjer fordi de får impulser som er vanskelig å kontrollere i en emosjonell ustabil tid. Det kjennes jo så logisk og riktig der og da. Men så er det tankene som er forurensede av depresjon. Håper du kan legge fra deg skammen og motta hjelp ❤️

Takk for omsorgsfullt svar. Er i behandling i helsevesenet.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for omsorgsfullt svar. Er i behandling i helsevesenet.

Gjerne det. Ikke sikkert det når inn til deg på ekte via en skjerm men håper de riktige sier det riktige til deg der du er. 

Du får bruke tråden din til å skrive litt mer om du orker å skrive mer rundt dette en annen gang. Vi er jo mange her som kan "lytte" og kan være greit å ventilere og få ting ut utenom den profesjonelle behandlingen også. Men godt å vite at noen er på ballen derfra også! Altså i helsetjenesten. 

Ha en best mulig natt :)

Vendi skrev (6 minutter siden):

Det tør jeg egentlig ikke å si/skrive, for da kan det få negative konsekvenser for meg. 

Skjønner hva du mener. Jeg gir helt beng i det for tiden. Driter i risikoen det er å bli gjenkjent for øyeblikket. Men kanskje lurere å tenke som deg. Er bare at jeg føler at ingenting kan skade meg nå. What do I care.

Hvis du deler er det lettere for andre å være der for deg. Men skjønner du har gjort noen erfaringer som holder deg tilbake. Er vel common sense det. 

Annonse

Gjest Vendi
krøll9 skrev (Akkurat nå):

Skjønner hva du mener. Jeg gir helt beng i det for tiden. Driter i risikoen det er å bli gjenkjent for øyeblikket. Men kanskje lurere å tenke som deg. Er bare at jeg føler at ingenting kan skade meg nå. What do I care.

Hvis du deler er det lettere for andre å være der for deg. Men skjønner du har gjort noen erfaringer som holder deg tilbake. Er vel common sense det. 

Neida, det er ikke folk på forumet, eller folk "utenfra" jeg er redd, men det er andre som følger med på meg. Vanskelig å forklare uten å si for mye. 

Vendi skrev (5 minutter siden):

Neida, det er ikke folk på forumet, eller folk "utenfra" jeg er redd, men det er andre som følger med på meg. Vanskelig å forklare uten å si for mye. 

Ah. Får jo noen ideer om hva det kan bety. Mange muligheter. Men skal ikke grave. Jeg anerkjenner utfordringen i alle fall. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...