Gå til innhold

Vrangforestillingslidelse/paranoid psykose

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen med erfaring som pasient/pårørende/behandler som har råd eller informasjon å dele? Etter utredning og etterspurt second opinion har jeg fått diagnosen selv. All tilbakemelding settes pris på. Føler meg veldig alene og kan ikke forstå at det er sant. For meg er jo det jeg tror på virkelig. Hvordan klare å leve på en måte som ikke er er i overensstemmelse med sine egne indre overbevisninger?

Anonymkode: f1a62...46a

Fortsetter under...

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen med erfaring som pasient/pårørende/behandler som har råd eller informasjon å dele? Etter utredning og etterspurt second opinion har jeg fått diagnosen selv. All tilbakemelding settes pris på. Føler meg veldig alene og kan ikke forstå at det er sant. For meg er jo det jeg tror på virkelig. Hvordan klare å leve på en måte som ikke er er i overensstemmelse med sine egne indre overbevisninger?

Det finnes jo noe som heter psykoedukasjon. Hvis du får det (noe jeg håper og tror), kan du lære mer om lidelsen, og hvordan du skal klare å forholde deg til symptomene dine og hvordan du kan leve med det. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke akkurat denne diagnosen selv, men skjønte du selv at du var psykotisk siden du ba om second opinion? Er du sint på de som sier at du tar feil angående din tro? 

Anonymkode: a5105...138

AnonymBruker

Ts

Jeg ba om second opinion fordi jeg ikke trodde på diagnosen. Er ikke akurat sint på de som sier jeg tar feil, heller fortvilet over at de ikke forstår at jeg har rett. Psykoedukasjon har blitt nevnt ja. Takk

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts

Jeg ba om second opinion fordi jeg ikke trodde på diagnosen. Er ikke akurat sint på de som sier jeg tar feil, heller fortvilet over at de ikke forstår at jeg har rett. Psykoedukasjon har blitt nevnt ja. Takk

Blir man bedre av antipsykotika med en sånn diagnose? Jeg har hørt det ikke funker på en sånn diagnose. 

Anonymkode: a5105...138

Annonse

Min tante har det som het paranoid schizofreni. Det er flere faktorer som gjør hvordan fremtiden kan se ut: at man tar lidelsen sin alvorlig, at man har gode folk rundt seg og at man medisineres riktig og tar disse medisinene.

Hun er nå veldig stabil, men det var først etter mange år. Før var det ikke godt nok kunnskap og medikamenter, noe som har endret seg drastisk.

Vær realistisk mtp livet, ta i mot all hjelpen du kan få og for guds skyld ikke autoseponer noen medisiner. Det kan gjøre tilstanden din svært ustabil og til og med verre på sikt. 

Ta vare på deg selv❤️

Endret av Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Har prøvd risperdal og Abilify. Ingen av dem gav endring. 

Da er neste naturlige sted å prøve Leponex. Kanskje @nachnoo kan korrigere meg om jeg tar feil. Din behandler kan justere dose og følge opp. 

AnonymBruker

Ts

Trinity80, takk for svar og gode råd.

For meg svinger det veldig hvor godt jeg klarer å regulere det å ikke forholde meg til min overbevisning. Noen ganger klarer jeg å følge veiledning fra behandler, mens andre ganger tar «min verden» overhånd. Ved økt stress og når påkjenningene blir store, tipper det over på en måte. Jeg må da forholde meg til det som min indre overbevisning sier er rett (uten at jeg vil gå inn på hva det er). Andre som kjenner seg igjen i det? Er det vanlig at det svinger?

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts

Trinity80, takk for svar og gode råd.

For meg svinger det veldig hvor godt jeg klarer å regulere det å ikke forholde meg til min overbevisning. Noen ganger klarer jeg å følge veiledning fra behandler, mens andre ganger tar «min verden» overhånd. Ved økt stress og når påkjenningene blir store, tipper det over på en måte. Jeg må da forholde meg til det som min indre overbevisning sier er rett (uten at jeg vil gå inn på hva det er). Andre som kjenner seg igjen i det? Er det vanlig at det svinger?

Vet ikke hva som er direkte vanlig, men kan svinge litt jeg også. Ikke når jeg er ordentlig psykotisk, men på vei inn eller ut av det. 

AnonymBruker
Glitter skrev (7 timer siden):

Vet ikke hva som er direkte vanlig, men kan svinge litt jeg også. Ikke når jeg er ordentlig psykotisk, men på vei inn eller ut av det. 

Hvordan føler du deg, Glitter? Har tenkt på deg. Ikke meningen å kuppe tråden, ts.

Anonymkode: 45ae7...fc9

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan føler du deg, Glitter? Har tenkt på deg. Ikke meningen å kuppe tråden, ts.

Føler meg ikke spesielt bra. Men er nå tvangsinnlagt så "trygg" sånn sett fra at det skjer noe dårlig foreløpig. Takk som spør. 

AnonymBruker
Glitter skrev (9 minutter siden):

Føler meg ikke spesielt bra. Men er nå tvangsinnlagt så "trygg" sånn sett fra at det skjer noe dårlig foreløpig. Takk som spør. 

Glad for at du får omsorg og trygghet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...