Gå til innhold

Dere som er i behandling ved DPS. Hvilken terapiform/retning får du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

A black hole to end it all..

Hadde støttesamtaler. Og utredning. Gikk i 5-6 år. Støttesamtaler hjalp mye. Jeg var vel på mitt friskeste etter noen måneder der. Medisineringsamtaler hadde jeg også og fant rett AP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A black hole to end it all.. skrev (21 minutter siden):

Hadde støttesamtaler. Og utredning. Gikk i 5-6 år. Støttesamtaler hjalp mye. Jeg var vel på mitt friskeste etter noen måneder der. Medisineringsamtaler hadde jeg også og fant rett AP.

Ser at mange skriver at de har støttesamtaler. Hva er egentlig forskjellen på det og samtaleterapi?

Anonymkode: 743ec...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A black hole to end it all..
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser at mange skriver at de har støttesamtaler. Hva er egentlig forskjellen på det og samtaleterapi?

Anonymkode: 743ec...0bb

Støttesamtaler handler om her og nå. Du får hjelp til å sortere tanker og hjelp til å ta bekymringer og symptomer raskt, før det utvikler seg.

Samtaleterapi er vel dypere samtaler, evnt et sekkebegrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
A black hole to end it all.. skrev (1 minutt siden):

Støttesamtaler handler om her og nå. Du får hjelp til å sortere tanker og hjelp til å ta bekymringer og symptomer raskt, før det utvikler seg.

Samtaleterapi er vel dypere samtaler, evnt et sekkebegrep.

Tusen takk for oppklaringen🙌

Anonymkode: 743ec...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke egentlig. Hadde første time med ny behandler i dag. Har en mistanke om at det kommer til å bli mye her og nå prat der også. Neste time er en del uker frem i tid. Hvis jeg fortsatt er bra som nå om en måned eller to, så ser jeg ikke vitsen. Men én time til tar jeg. 

Hvordan vet dere hva slags terapi dere har? Står det skrevet noe sted? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
krøll9 skrev (13 minutter siden):

Jeg vet ikke egentlig. Hadde første time med ny behandler i dag. Har en mistanke om at det kommer til å bli mye her og nå prat der også. Neste time er en del uker frem i tid. Hvis jeg fortsatt er bra som nå om en måned eller to, så ser jeg ikke vitsen. Men én time til tar jeg. 

Hvordan vet dere hva slags terapi dere har? Står det skrevet noe sted? 

Jeg har lest det i journalen også har vi snakket om kognitiv terapi I en av timene. Ts

Anonymkode: 743ec...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har lest det i journalen også har vi snakket om kognitiv terapi I en av timene. Ts

Anonymkode: 743ec...0bb

Ok. Hvorfor har du akkurat den type terapi og får du da øvelse i tankemekanismer som skal endre måten du tenker på eller hur? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
krøll9 skrev (På 6.9.2024 den 0.14):

Ok. Hvorfor har du akkurat den type terapi og får du da øvelse i tankemekanismer som skal endre måten du tenker på eller hur? 

 

Jeg får nok akkurat denne type terapi fordi min psykiater er utdannet innen feltet. Jeg får forslag til alternative tanker.

Anonymkode: 743ec...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk støttesamtaler i fem år. Nå vurderes det om jeg skal få kognitiv terapi fordi de mener jeg er i posisjon til endring nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (39 minutter siden):

Jeg fikk støttesamtaler i fem år. Nå vurderes det om jeg skal få kognitiv terapi fordi de mener jeg er i posisjon til endring nå. 

5år? Det var lenge. Var dette hos dps? Var det uten opphold eller klarte du deg uten hjelp en periode? 

Anonymkode: 7ad95...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

5år? Det var lenge. Var dette hos dps? Var det uten opphold eller klarte du deg uten hjelp en periode? 

Anonymkode: 7ad95...738

Det var lenge. Jeg hadde mange innleggelser. Var pause et år så fikk jeg emdr. Men det ble avbrutt fordi jeg ble veldig fornøyd av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (4 minutter siden):

Var pause et år så fikk jeg emdr. Men det ble avbrutt fordi jeg ble veldig fornøyd av det.

Var det autokorrektur som involverte seg? ;) 

Jeg synes det høres veldig oppløftende ut at de nå endelig ser ut til å revurdere sin vurdering om at du nylig har fått behandling og derfor ikke trenger starte ny. DPS har sin egen tidsregning. Har de vurdert traumefokusert KBT? Min terapeut valgte også å avslutte EMDR-terapi, da dissosiasjon økte betydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (53 minutter siden):

Var det autokorrektur som involverte seg? ;) 

Jeg synes det høres veldig oppløftende ut at de nå endelig ser ut til å revurdere sin vurdering om at du nylig har fått behandling og derfor ikke trenger starte ny. DPS har sin egen tidsregning. Har de vurdert traumefokusert KBT? Min terapeut valgte også å avslutte EMDR-terapi, da dissosiasjon økte betydelig.

Det var autokorrekt ja. Skulle være at jeg ble veldig dårlig av det🙈

Jeg tror de var enige med seg selv om at traumeterapi ikke fungerer på meg. Men de er nå positive til kognitiv terapi. Men det tilbudet jeg har fått er på akutt ambulant team så det betyr jo i utgangspunktet at det ikke blir så mange samtaler. Om de har tenkt noe mer enn det vet jeg ikke. Jeg har første time i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (8 minutter siden):

Det var autokorrekt ja. Skulle være at jeg ble veldig dårlig av det🙈

Jeg tror de var enige med seg selv om at traumeterapi ikke fungerer på meg. Men de er nå positive til kognitiv terapi. Men det tilbudet jeg har fått er på akutt ambulant team så det betyr jo i utgangspunktet at det ikke blir så mange samtaler. Om de har tenkt noe mer enn det vet jeg ikke. Jeg har første time i morgen.

Driver akutt ambulant team med behandling altså? Aldri hørt om. Trodde de kun var ment som akuttilbud i kriser. 

Anonymkode: 7ad95...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Driver akutt ambulant team med behandling altså? Aldri hørt om. Trodde de kun var ment som akuttilbud i kriser. 

Anonymkode: 7ad95...738

Der har flere som har utdannet seg innen kognitiv terapi. Men det blir bare noen få ganger når det er hos dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...