Gå til innhold

Tar du telefonen når ukjent nummer ringer eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tar du telefonen når ukjent nummer ringer eller ikke? Jeg bare lurer på hva som egentlig er best? Å bare ta telefon fra alle ukjente nummer som ringer en også legge på hvis det er feil eller svindel, eller å ikke ta telefonen og vente på at de skal sende sms eller ringe opp igjen gang nummer 2 så man rekker å søke opp nummeret?

 

Anonymkode: 1093d...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tar du telefonen når ukjent nummer ringer eller ikke? Jeg bare lurer på hva som egentlig er best? Å bare ta telefon fra alle ukjente nummer som ringer en også legge på hvis det er feil eller svindel, eller å ikke ta telefonen og vente på at de skal sende sms eller ringe opp igjen gang nummer 2 så man rekker å søke opp nummeret?

 

Anonymkode: 1093d...01b

jeg tar ikke telefonen da og noen ganger har det vært sykehus, da har jeg ringt opp igjen med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A black hole to end it all..

Jeg tar telefonen med mindre det er fra utlandet. Nummer fra utlandet blokkerer jeg med en gang etter de har ringt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tar du telefonen når ukjent nummer ringer eller ikke? Jeg bare lurer på hva som egentlig er best? Å bare ta telefon fra alle ukjente nummer som ringer en også legge på hvis det er feil eller svindel, eller å ikke ta telefonen og vente på at de skal sende sms eller ringe opp igjen gang nummer 2 så man rekker å søke opp nummeret?

 

Anonymkode: 1093d...01b

Nei. Jeg googler og sjekker hvem det var og ringer ev. opp igjen. I 99,9% av tilfellene er det en selger eller meningsmåling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar telefonen om det er i arbeidstiden, fordi jeg bruker telefonen i jobbsammenheng og det kan være kollegaer/kunder/leverandører som ringer.

Utenom arbeidstiden så pleier jeg som regel å søke opp nummeret først. En sjelden gang tar jeg den, hvis jeg blir nysgjerrig nok og ikke er opptatt med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det et 755-nummer tar jeg det for da er det alltid sykehus eller politiet. Er det vanlige mobilnummer så søker jeg opp og ringer tilbake hvis det var noe som var verdt å ringe opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke «Skjult nummer», og nummer med retningsnummer besvarer jeg med automatisk sms der jeg ber dem sende sms om hva det gjelder. Etterpå googler jeg nr, og ringer tilbake dersom det er reelle enkeltaktører eller om jeg får sms.

Dette er rutine hos oss på jobb, og jeg gjør det samme etter arbeidstid (har bare en telefon). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg tar telefonen. Hvis jeg med én gang skjønner at noen forsøker å svindle meg eller selge meg noe legger jeg bare umiddelbart på, men ofte vil norske selgere følge et skript der de stiller spørsmål for å prøve å trekke deg inn i samtalen. Da sier jeg: Hva er det du forsøker å selge meg? Dermed kan de komme til poenget. Har vi kommet dit vil jeg si nei takk og hadet før jeg legger på. Jeg syns dette er mer effektivt enn at jeg skal bruke tid på å finne ut hvem som har ringt meg. At man i det hele tatt er nødt til å forholde seg til alt dette er selvsagt et tegn på at telefonsalg for lengst skulle vært forbudt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i disse svindeldager tar jeg ikke telefonen når det er ukjente nr. Jeg sjekker alltid nummeret og ringer tilbake hvis det er nødvendig. 
 

Det var noen som fortalte meg at dersom du feks sier «ja, hallo?» eller i hele tstt bare bruker ordet «ja», så kan svindlere bruke det mot deg og sette sammen sine spørsmål og bruke ditt «ja» i en helt annen settting - sånn at det feks ender med at du på den måten har takket ja til et kjøp eller andre ting - og at man ikke kommer noen vei med det i en evt klagesak. Skumle greier 🙈

Endret av Emoji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjult nummer besvarer jeg ikke.

Når det gjelder ukjente nummer, så svarer jeg på de. I 95% av tilfellene er det jobb. Når det gjelder utenlandske nummer, så svarer jeg hvis det er noen jeg forventer å få en telefon fra. Jeg jobber i et nord-europeisk selskap, slik at det tidvis kommer telefoner fra utlandet. Men med mindre jeg f.eks. har bestilt ferie der, så svarer jeg ikke på anrop fra søreuropeiske land, og heller ikke fra resten av verden. 

Det hender noen telefoner fra ukjente nummer er telefonselgere, meningsmålinger, etc. De plager meg egentlig ikke. Jeg kan delta i en meningsmåling hvis jeg har tid, og telefonselgere hører jeg på i 30 sekunder og avviser høflig deretter. Som jeg vel har sagt før, så forstår jeg ikke hvordan enkelte greier å hisse seg så enormt opp over disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (4 minutter siden):

Skjult nummer besvarer jeg ikke.

Når det gjelder ukjente nummer, så svarer jeg på de. I 95% av tilfellene er det jobb. Når det gjelder utenlandske nummer, så svarer jeg hvis det er noen jeg forventer å få en telefon fra. Jeg jobber i et nord-europeisk selskap, slik at det tidvis kommer telefoner fra utlandet. Men med mindre jeg f.eks. har bestilt ferie der, så svarer jeg ikke på anrop fra søreuropeiske land, og heller ikke fra resten av verden. 

Det hender noen telefoner fra ukjente nummer er telefonselgere, meningsmålinger, etc. De plager meg egentlig ikke. Jeg kan delta i en meningsmåling hvis jeg har tid, og telefonselgere hører jeg på i 30 sekunder og avviser høflig deretter. Som jeg vel har sagt før, så forstår jeg ikke hvordan enkelte greier å hisse seg så enormt opp over disse.

Jeg tar vanligvis ikke skjulte nummer, men tar ukjente nummer med mindre jeg ser at det kommer fra utlandet, da tar jeg den ikke.

Jeg kan også bli med på meningsmålinger hvis jeg har mulighet, bortsett fra de automatiske meningsmålingene. Når jeg får en stemme som sier at dette er en automatisk meningsmåling, så legger jeg på med en gang. Tar du de også? Synes disse har kommet oftere og oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (Akkurat nå):

Jeg tar vanligvis ikke skjulte nummer, men tar ukjente nummer med mindre jeg ser at det kommer fra utlandet, da tar jeg den ikke.

Jeg kan også bli med på meningsmålinger hvis jeg har mulighet, bortsett fra de automatiske meningsmålingene. Når jeg får en stemme som sier at dette er en automatisk meningsmåling, så legger jeg på med en gang. Tar du de også? Synes disse har kommet oftere og oftere.

Nei, jeg hører ikke på automatiske samtaler.

Grunnen til at jeg ikke misliker telefonselgere og meningsmålinger så sterkt, er at jeg synes det er viktig sysselsetting. Delvis av samme grunn går jeg ikke i selvbetjente kasser i butikken. Norge trenger et jobbtilbud også til mennesker uten høyere utdannelse, og mennesker trenger jobber hvor man f.eks. kan trenes i sosial interaksjon med andre og ha karrieremuligheter utenfor det rent akademiske. Jeg synes ikke slike jobber skal automatiseres bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (5 timer siden):

Nei, jeg hører ikke på automatiske samtaler.

Grunnen til at jeg ikke misliker telefonselgere og meningsmålinger så sterkt, er at jeg synes det er viktig sysselsetting. Delvis av samme grunn går jeg ikke i selvbetjente kasser i butikken. Norge trenger et jobbtilbud også til mennesker uten høyere utdannelse, og mennesker trenger jobber hvor man f.eks. kan trenes i sosial interaksjon med andre og ha karrieremuligheter utenfor det rent akademiske. Jeg synes ikke slike jobber skal automatiseres bort. 

Godt å høre at du heller ikke tar de automatiske spørreundersøkelsene.  Synes det er tull at de ikke har mennesker der, også av de grunnene du skriver her. 

Er så enig, så enig i alt du skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer aldri på ukjente anrop fordi det varierer hvor godt jeg hører i telefonen, avhengig av hvem jeg snakker med. Som døv med nylig operert cochleaimplantat er det veldig skummelt å ta telefonen. Så langt har jeg bare snakket i telefon med folk jeg kjenner godt. Når jeg får ukjente anrop, sender jeg en melding hvis mulig og ber dem kontakte meg via sms.

Endret av Martine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...