Gå til innhold

Kan depresjon komme av ulike ting?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn at det ikke er nødvendigvis serotonin som er problemet, en heller feks dopamin?

Anonymkode: 6b931...1bf

Det er ikke serotonin som forårsaker depresjon, ei heller dopamin. Det er dessverre ikke så enkelt, og det er ikke mulig å få en god forståelse av hvilke biologiske mekanismer som kan være involvert i utviklingen og opprettholdelsen av depresjon ved å diskutere på et internettforum eller ved å gjøre overfladiske undersøkelser gjennom ulike Google-søk. Tro meg, jeg har prøvd.

Depresjon er en betegnelse på et sett med symptomer som forekommer sammen. Diagnosen sier ikke noe om hvordan depresjonen har oppstått. Det er trolig ikke det samme som skjer hos alle, for depresjon kan arte seg ulikt fra person til person og det finnes antidepressive legemidler med dokumentert effekt som likevel virker på ulike måter og det er individuelt hvilke antidepressiva som funker.

Det vil si at

1) du må stole på legens vurdering av om du har en depresjon (en psykiater har minst 13 års utdanning + (ofte lang) klinisk erfaring og du kan ikke lære mer enn det gjennom noen spørsmål på et forum).

2) legen kan ha en ganske god idé om hvilken behandling som vil fungere på din depresjon, men man vet ingenting sikkert før du har prøvd. Du kan ikke lese seg frem til hvilken AD (eller annen behandling) som vil virke på deg, eneste måten å finne ut av det på er å prøve seg frem.

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Og jeg lurer på om hva som skjer i hjernen ved reaktiv depresjon. Altså når det har ytre årsaker. 

Anonymkode: 25711...bf0

Jeg kan ikke svare på detaljene rundt hva som skjer i hjernen. Men det er et komplisert samspill mellom kropp og psyke hos oss alle. Det vil si at stressende livshendelser kan påvirke både somatisk og psykisk helse. Det er helt vanlig at ytre årsaker kan bidra til å utløse og opprettholde en depresjon.

AnonymBruker
nachnoo skrev (På 7.9.2024 den 14.05):

Jeg beklager, men dette har du overhode ikke forstått. 

Nei. Kan du forklare da?

Det hjelper jo på depresjon for en del med antidepressiva som øker serotonin. Mens for andre må de ha noe som feks øker noradrenalin og dopamin. 

Hva mener du da med at depresjon ikke skyldes ubalanse i disse stoffene?

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Kan du forklare da?

Det hjelper jo på depresjon for en del med antidepressiva som øker serotonin. Mens for andre må de ha noe som feks øker noradrenalin og dopamin. 

Hva mener du da med at depresjon ikke skyldes ubalanse i disse stoffene?

Skyldes alvorlige kreftsmerter mangel på morfin i kroppen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...