Gå til innhold

Er du god på å se andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Også når du er syk/har dårlige perioder? Jeg liker å tro at jeg ser andre, men når jeg har vært på det mørkeste har jeg har nok med meg selv dessverre. 

Anonymkode: ac607...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg er svært opptatt av andres ve og vel og prøver å sørge for at de jeg omgås skal føle seg verdifull mens de lever (og ikke bare få høre det i begravelsen sin, noe jeg har sett så mange eks på).

Dette med å tørre å vise andre at de er verdifulle var noe jeg lærte spesielt etter min mors død. Det var liksom ingen som verdsatte henne og fortalte henne at hun var verdfull (jeg blir så lei meg hver gang jeg tenker på det og lurer på hvordan hun hadde det inni seg). 

Jeg husker jeg egentlig hadde nok med meg selv da jeg var alvorlig deprimert, men at jeg tok vare på de rundt meg for det. 

Endret av Emoji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Emoji skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg er svært opptatt av andres ve og vel og prøver å sørge for at de jeg omgås skal føle seg verdifull mens de lever (og ikke bare få høre det i begravelsen sin, noe jeg har sett så mange eks på).

Dette med å tørre å vise andre at de er verdifulle var noe jeg lærte spesielt etter min mors død. Det var liksom ingen som verdsatte henne og fortalte henne at hun var verdfull (jeg blir så lei meg hver gang jeg tenker på det og lurer på hvordan hun hadde det inni seg). 

Jeg husker jeg egentlig hadde nok med meg selv da jeg var alvorlig deprimert, men at jeg tok vare på de rundt meg for det. 

Du høres ut som en veldig omsorgsfull person🥰

Anonymkode: ac607...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du høres ut som en veldig omsorgsfull person🥰

Anonymkode: ac607...32b

Tusen takk ❤️det er flere som har sagt det (jeg har bl a blitt tilbudt ekstravakter i et yrke jeg ikke har noen utdanning eller erfaring i fordi jeg i følge vedk er som jeg er mot andre) ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Emoji skrev (Akkurat nå):

Tusen takk ❤️det er flere som har sagt det (jeg har bl a blitt tilbudt ekstravakter i et yrke jeg ikke har noen utdanning eller erfaring i fordi jeg i følge vedk er som jeg er mot andre) ❤️

Så nydelig! Ta det til deg🥰

Anonymkode: ac607...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er god på det nå. Merker at jeg har økt interesse i andres ve og vel, at jeg generelt har lettere for å bli engasjert i mine medmennesker enn jeg har vært på en stund.

Føler jeg plutselig har fått helt nye evner til å tolke andre, kjenne på omsorg for andre. Hele pakka. Grunnen er nok fravær av depresjon som har vært tilstede i alvorlig eller mildere grad, men aldri helt fraværende, de siste par årene. 

Har hatt problemer med å kjenne på empati, tilknytning, evne til å interessere meg for andre i det hele tatt. Når det står på som verst er det kunnskap og vissheten om forpliktelse og ansvar som henger igjen og sørger for at man ikke helt ser hvor ille det står til hos meg relasjonelt. 

Kanskje det ikke trenger å være sånn for alle men tenker nok at mange som har depresjon over lenger tid og har opplevd flere grader av dette, kjenner til den noe mindre sympatiske utgaven av seg selv. Jeg liker meg selv best nå som jeg virkelig føler for mine medmennesker og ikke bare gjør det jeg vet eller tror forventes... Men det er ikke et bevisst valg man tar. Akkurat nå velger jeg å tenke at jeg er normalversjonen av meg selv og vurderer meg som et empatisk og omsorgsfullt medmenneske. 

Håper de som er deprimerte akkurat nå og er redde for å være for selvopptatte husker på det at det selvkritiske er en typisk del av symptombildet: Nei, du er faktisk ikke verdens verste person, trolig ikke 😉 Og du kan igjen bli en bedre og mer bidragsytende versjon av deg selv når du har blitt bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...