Gå til innhold

Ta en mental helsedag for å komme seg igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Andre som gjør det?

https://www.nrk.no/norge/blir-hjemme-fra-jobb-for-a-ta-vare-pa-sin-mentale-helse-1.17033654

Lykke Sofie Myrås (28) har brukt sykedager for å ta vare på sin egen mentale helse.

Fenomenet «mental helsedag» har blitt stort på sosiale medier, og handler om at man blir hjemme fra jobb for å ta vare på sin mentale helse.

Denne uken kom nye tall som viser at sykefraværet er på sitt høyeste på 15 år. Økningen er størst blant unge og kvinner.

Myrås, som er masterstudent og tiktoker, forteller til NRK at hun i tidligere jobber har brukt sykedager for å ta vare på sin psykiske helse.

Anonymkode: 3b42b...817

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Andre som gjør det?

https://www.nrk.no/norge/blir-hjemme-fra-jobb-for-a-ta-vare-pa-sin-mentale-helse-1.17033654

Lykke Sofie Myrås (28) har brukt sykedager for å ta vare på sin egen mentale helse.

Fenomenet «mental helsedag» har blitt stort på sosiale medier, og handler om at man blir hjemme fra jobb for å ta vare på sin mentale helse.

Denne uken kom nye tall som viser at sykefraværet er på sitt høyeste på 15 år. Økningen er størst blant unge og kvinner.

Myrås, som er masterstudent og tiktoker, forteller til NRK at hun i tidligere jobber har brukt sykedager for å ta vare på sin psykiske helse.

Anonymkode: 3b42b...817

Det kunne ikke falt meg inn før jeg ble deprimert. Nå går jeg på AAP og jobber kun deltid. Bp2-depresjon. 

Anonymkode: 8e0a5...058

Jeg blir så irritert på denne artikkelen fordi den sammenblander «mental helse» og psykiske lidelser. Den får det til å høres ut som om man ikke kan ha legitimt fravær pga psykiske lidelser. Men er du syk og ikke kan gjøre jobben din, så skal du selvsagt bli sykmeldt selv om det er pga psykisk lidelse og ikke en vond rygg.

Men å ta seg litt fri innimellom for å føle mer velvære, det er selvsagt ikke greit og ikke det sykepengeordningen er ment for. Vi har da ferie og helger!

Så mener jeg også yrket «tiktoker» burde være diskvalifiserende for å bli intervjuet eller sitert i seriøse medier.

Jeg tror dette og høyt sykefravær er et symptom på et sykt samfunn:

Man skal tjene godt, spise godt, bo fint, kjøre kult, være sunn/ sterk/ vakker, barna skal ha en - gjerne to aktiviteter å holde på med, skolesystemet skal være etter læreplan, dette og dette og dette og 63528282 andre ting er farlig, man skal reise, feriere, meditere, drikke nok vann, ikke drikke for mye alkohol osv osv.

Samfunnet er generelt utslitt av kapitalistisk system og dette vi ser er symptomene på selve sykdommen. Alt skal overeffektiviseres og livet skal skje på høygir. Helst mens man dokumenterer det på 10 plattformer av sosiale medier…

Mobilene ble smartere og menneskene ble dummere. Dette er dokumentert med fall av IQ, globalt sett. 

Om man skal snakke om symptomene, bør man ta en større debatt også 😉

AnonymBruker
Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Jeg tror dette og høyt sykefravær er et symptom på et sykt samfunn:

Man skal tjene godt, spise godt, bo fint, kjøre kult, være sunn/ sterk/ vakker, barna skal ha en - gjerne to aktiviteter å holde på med, skolesystemet skal være etter læreplan, dette og dette og dette og 63528282 andre ting er farlig, man skal reise, feriere, meditere, drikke nok vann, ikke drikke for mye alkohol osv osv.

Samfunnet er generelt utslitt av kapitalistisk system og dette vi ser er symptomene på selve sykdommen. Alt skal overeffektiviseres og livet skal skje på høygir. Helst mens man dokumenterer det på 10 plattformer av sosiale medier…

Mobilene ble smartere og menneskene ble dummere. Dette er dokumentert med fall av IQ, globalt sett. 

Om man skal snakke om symptomene, bør man ta en større debatt også 😉

Hvorfor blunkefjes ?

Anonymkode: 014f5...384

Annonse

Uheldig sammenblanding av begreper som i ytterste konsekvens kan føre til mer stigma mot faktisk psykisk syke. "Mental helse-dag" gir meg assosiasjoner til såkalt "me time" hvor man tar seg et bad og tenner noen duftlys fordi man er litt sliten, for å sette det litt på spissen. Faktisk psykisk sykdom kan være like mye til hinder for å jobbe som fysisk sykdom, dessuten slår det ofte ut i fysiske symptomer som sterk utmattelse og faktisk fysisk sykdom, som i seg selv er grunn nok til å holde seg hjemme av og til. 

Godt at Brenna er såpass klar i talen på dette, skjønt jeg ikke er enig i at det nødvendigvis må foreligge en psykisk diagnose for at man kan bli ringe inn syk pga noe psykisk. Veien fra man merker man begynner å slite og til man får en diagnose kan være lang, det vet jeg av egen erfaring, og behovet for sykefravær i denne perioden er ofte ikke mindre enn når man først får en diagnose på papiret. 

Så er det sånn at noen av oss, meg selv inkludert, er velsignet med en "evne" til å være svært sjeldent fysisk syk. Jeg begynte å jobbe fulltid for 4 år siden og har faktisk aldri vært fysisk syk i den grad at jeg må være hjemme, selv ikke under korona. Tør påstå at de aller fleste av mine kollegaer har 2-3 sykdomsrunder i året. For de av oss som ikke har det får vi ikke det avbrekket i hverdagen som slike sykdomsrunder gur, noe som gjør at den psykiske slitasjen blir større og at fortere kan gå på en liten psykisk smell som gjør at vi må være hjemme en dag eller to. 

Fortsettelse: Tok meg friheten til å sjekke ut denne emne-knaggen på tiktok. I all hovedsak bestående av amerikanske unge kvinner som bruker dagen til å gå på kafe, trening, spa, sole seg og lese. Altså noe ganske annet enn det Lykke bruker dagen til, all den tid hun kun bruker det når hun tilsynelatende er på randen til sammenbrudd. Det faktum at hun også har vært utbrent gjør at hun må ta slike signaler fra kroppen seriøst. I mitt hode faller dette inn under fravær som følge av psykisk sykdom og da er det uheldig at begrepene blandes på den måten; Det hun driver med handler om psykisk helse, det de aller fleste andre legger i begrepet "Mental health-day" er nettopp å slappe av med litt kaffe, en joggetur og litt spa fordi man er sliten. 

Synes dere er så flinke her til å uttrykke dere presist her i tråden. Klarte ikke helt sette fingeren på hva jeg tenkte rundt dette innen jeg leste deres innlegg ovenfor. 

Får også negative assosiasjoner med beskrivelsen av "mental helsedag" som blir foreslått i artikkelen. Får dårlig samvittighet for at jeg har vært sykemeldt eller tatt egenmeldingsdager pga depresjon. Jeg ville aldri tatt en dag fri for å jobbe "forebyggende" for mental helse. Men jeg har vært borte fra jobb pga høyt symptomtrykk. Kan ikke si at jeg støtter tanken om at det er greit å ta fri før man faktisk er syk. Det er skulk, og hverken greit om man begynner å merke svak forkjølelse eller tendens til angst/depresjon. Man tar ikke fri før det er "feber" liksom. 

En liten kommentar om tilbakevendende og kronisk tilstedeværende psykiske lidelser kanskje: noen grupper bør se varseltegn og handle forebyggende ved tegn på nye sykdomsperioder. Men da helst basert på avtale inngått med behandler og kanskje arbeidsgiver på forhånd ved slike situasjoner. Det virker mer realt at det er lagt en plan og at man er åpen om det, der det er mulig. Illojalitet mot arbeidsgiver kan da umulig være så helsefremmende det heller. 

Jeg så nå for meg at en influenser kom inn i et industrielt samfunn for 150-170 år siden, og fremsatte et slikt krav som det der... På den tiden man sto med en maskin 12 timer om dagen, der HMS var et fremmedord... Var en syk, uteble kanskje lønna helt? Andre sto klar for å overta jobben...

Og i dag snakker influensere om at det er trivelig å være husmor...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Fenomenet «mental helsedag» har blitt stort på sosiale medier

Hadde jeg vært så nedkjørt at jeg var nødt til å ta en egenmeldingsdag, hadde det i hvert fall ikke falt meg inn å utbasunere det på internett. "Oppfordrer alle mine følgere til å gjøre det samme", liksom? 🤮 

Jeg håper de såkalte sosiale medier etter hvert vil flytte hovedfokuset fra skryt, selvdigging, digital mobbing og reklamesalg (også kalt "influenservirksomhet") over til noe nyttigere og mindre skadelig. Det finnes jo fornuftig bruk av disse verktøyene, f.eks. grupper for folk med en felles interesse. Mediene kunne vært brukt til å skape mindre ensomhet i stedet for økt misunnelse og følelse av å være mislykket. Men det skjer nok dessverre ikke i min levetid. 

psykedeliker
Trinity80 skrev (21 timer siden):

Samfunnet er generelt utslitt av kapitalistisk system

Samfunnet består av meg, deg og alle de andre enkeltindividene. Vi skaper samfunnet med valgene vi gjør i hverdagen inkludert hva vi velger å la oss påvirke av - og hvor vi legger igjen pengene våre - så dette kan du gjerne forklare nærmere.

psykedeliker skrev (20 minutter siden):

Samfunnet består av meg, deg og alle de andre enkeltindividene. Vi skaper samfunnet med valgene vi gjør i hverdagen inkludert hva vi velger å la oss påvirke av - og hvor vi legger igjen pengene våre - så dette kan du gjerne forklare nærmere.

Veldig kort forklart så omhandler den kapitalistiske modellen økonomisk vekst og individuell frihet, men en del kritikk mot modellen peker på at den kan skape økonomisk ulikhet og ustabilitet, samt miljømessige og sosiale utfordringer.

I tillegg så er arbeidskraft en vare. Arbeiderne selger sin arbeidskraft til bedrifter i bytte mot lønn. Lønningene fastsettes ofte gjennom markedskreftene, basert på etterspørsel etter og tilbud av arbeidskraft - ikke av reel innsats av arbeideren. For eksempel: en sykepleier eller lærer burde tjene mye mer enn en leder for et konsern som bare pusher administrativt arbeid. Dette fordi samfunnet har større nytte av de førstnevnte og fordi yrkene er mye mer krevende.

Videre så tilbringer vi mye tid på arbeid. Vi har elektrifisert og automatisert det som før ga oss mening for å stå ut i jobb. Lenge hver dag. Er dette hensiktsmessig og i tråd med menneskelig natur?

I mine øyne omhandler ikke kapitalismen kun forbrukersamfunn - det er mye større enn det☺️

Annonse

psykedeliker
Trinity80 skrev (Akkurat nå):

I mine øyne omhandler ikke kapitalismen kun forbrukersamfunn - det er mye større enn det☺️

Da har vi ulikt syn på tingene. Greit å ha det avklart.

Når det gjelder sykepleiere og lærere så er jeg enig i at de burde verdsettes mer - men de må også ta noe av skylden selv for at de ikke stiller hardere krav til lønn og arbeidsmiljø. Heldigvis ser det ut til at det er endring i sikte - og det beviser jo faktisk at markedsøkonomien (i sin opprinnelige form) faktisk fungerer etter hensikten.

psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Da har vi ulikt syn på tingene. Greit å ha det avklart.

Når det gjelder sykepleiere og lærere så er jeg enig i at de burde verdsettes mer - men de må også ta noe av skylden selv for at de ikke stiller hardere krav til lønn og arbeidsmiljø. Heldigvis ser det ut til at det er endring i sikte - og det beviser jo faktisk at markedsøkonomien (i sin opprinnelige form) faktisk fungerer etter hensikten.

Ja enig i det faktisk, men her er ett eksempel:

I landet jeg jeg opprinnelig er fra så ble læreryrket verdsatt mye mer. Det var høyt ansett yrke med høy lønn, utdanningen var fri og man fikk subsidier ila utdanningstiden.

Med nytt regime så ble det store endringer, lønningene falt, utdanningen ble privatisert og subsidiene forsvant.

Da har ikke individene like mye de skulle ha sagt, når det parallellt skjedde en hel del i samfunnet som skapte bekymringer.

Kapitalisme er et økonomisk system, forbruker-delen er bare en promille av det store og hele. 

psykedeliker
Trinity80 skrev (9 minutter siden):

Med nytt regime så ble det store endringer, lønningene falt, utdanningen ble privatisert og subsidiene forsvant.

Jeg antar at det er et ikke-demokratisk land, siden du bruker begrepet regime. Da kan vi heller ikke bruke kapitalismebegrepet i den sammenheng.

AnonymBruker
Trinity80 skrev (12 minutter siden):

Ja enig i det faktisk, men her er ett eksempel:

I landet jeg jeg opprinnelig er fra så ble læreryrket verdsatt mye mer. Det var høyt ansett yrke med høy lønn, utdanningen var fri og man fikk subsidier ila utdanningstiden.

Da har ikke individene like mye de skulle ha sagt, når det parallellt skjedde en hel del i samfunnet som skapte bekymringer.

Kapitalisme er et økonomisk system, forbruker-delen er bare en promille av det store og hele. 

Hvilket land snakker du om her da?

Anonymkode: 014f5...384

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Jeg antar at det er et ikke-demokratisk land, siden du bruker begrepet regime. Da kan vi heller ikke bruke kapitalismebegrepet i den sammenheng.

Det finnes kapitalistiske stater som ikke kan sies å styres etter liberalistiske/ demokratiske prinsipper. Ene utelukker ikke det andre 😉

psykedeliker
Trinity80 skrev (1 minutt siden):

Ene utelukker ikke det andre 😉

Det er akkurat det vi er uenige om. Jeg kaller det ikke kapitalisme uten at det ligger liberalt demokrati i bunn, og det gjør det her i Norge. (Merkantilisme er kanskje et riktigere begrep for det du beskriver.)

psykedeliker skrev (57 minutter siden):

Det er akkurat det vi er uenige om. Jeg kaller det ikke kapitalisme uten at det ligger liberalt demokrati i bunn, og det gjør det her i Norge. (Merkantilisme er kanskje et riktigere begrep for det du beskriver.)

Studert statsvitenskap, så jeg er litt begreps-skadd derfra sikkert 🥸

Gøy å være uenig, ikke noe gøy med ekkokammer. I alle fall ikke spennende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...