Gå til innhold

Var avslutning på DPS i et samarbeid mellom deg og behandler?

Anbefalte innlegg

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åja da blir det jo annerledes siden da får dps beskjed fra nav om at de MÅ ta deg inn og ha deg i behandling så da blir du ikke avsluttet mot din vilje. 

Hvilken lov- eller forskriftshjemmel har NAV for å instruere DPS om å ta inn pasienter til behandling?

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åja da blir det jo annerledes siden da får dps beskjed fra nav om at de MÅ ta deg inn og ha deg i behandling så da blir du ikke avsluttet mot din vilje. 

Anonymkode: 08631...b6a

Jeg tror ikke nav kan overstyre helsepersonell og kreve at de skal behandle en pasient, selv om vedkommende mottar aap. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det samme som meg da. Det var også jeg som skrev om selvhat i innlegget ditt angående brevet.

Anonymkode: 7ee01...d31

Åja, forstår. Håper du får den hjelpen du trenger og at du får det bedre snart.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du helt frisk og jobber 100 prosent nå? Vil du si noe om hva  behandlerne lærte deg slik at du følte for å klare deg selv?

Jeg er ikke helt frisk nå, jobber 20% deltid. Men det gjelder å holde håpet oppe, jeg ble ikke varig bedre før det hadde gått 6-7 år etter at jeg ble syk. Og det er først nå at ting har gått ordentlig bra for meg (sett bort fra et nylig tilbakefall, men er på vei tilbake nå). Det er litt vanskelig å oppsummere hva jeg lærte i behandling, men psykoedukasjon var nok ett viktig moment. Jeg deltok på bipolarskole og vil definitivt anbefale det videre hvis de har det på ditt DPS. Også det å være bevisst på bipolar og hvordan leve best mulig med diagnosen. Og sånn ellers så har det å finne riktig medisinering også hatt mye å si, tror nok litium og abilify var den beste kombinasjonen for meg så håper på å begynne på igjen på litium snart. Også dette med å ha en hverdag man ser på som meningsfull, om det er å jobbe litt deltid eller være frivillig eller Fontenehuset eller andre arenaer der man kan delta i ett fellesskap har i alle fall hatt en del å si for meg. Også gjerne ha ett par hobbyer, for meg har strikking og diamond painting vært noe jeg har synes er kjekt å holde på med.

AnonymBruker
lavender skrev (29 minutter siden):

Åja, forstår. Håper du får den hjelpen du trenger og at du får det bedre snart.

Jeg er ikke helt frisk nå, jobber 20% deltid. Men det gjelder å holde håpet oppe, jeg ble ikke varig bedre før det hadde gått 6-7 år etter at jeg ble syk. Og det er først nå at ting har gått ordentlig bra for meg (sett bort fra et nylig tilbakefall, men er på vei tilbake nå). Det er litt vanskelig å oppsummere hva jeg lærte i behandling, men psykoedukasjon var nok ett viktig moment. Jeg deltok på bipolarskole og vil definitivt anbefale det videre hvis de har det på ditt DPS. Også det å være bevisst på bipolar og hvordan leve best mulig med diagnosen. Og sånn ellers så har det å finne riktig medisinering også hatt mye å si, tror nok litium og abilify var den beste kombinasjonen for meg så håper på å begynne på igjen på litium snart. Også dette med å ha en hverdag man ser på som meningsfull, om det er å jobbe litt deltid eller være frivillig eller Fontenehuset eller andre arenaer der man kan delta i ett fellesskap har i alle fall hatt en del å si for meg. Også gjerne ha ett par hobbyer, for meg har strikking og diamond painting vært noe jeg har synes er kjekt å holde på med.

Var det noen utløsende årsak til at du ble syk?

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Også ble du syk i flere år? Skremmende!

Ja. Jeg tror ikke det er så uvanlig at psykisk sykdom kan bli utløst på den måten, så vidt jeg har forstått i alle fall.

AnonymBruker
lavender skrev (6 minutter siden):

Ja. Jeg tror ikke det er så uvanlig at psykisk sykdom kan bli utløst på den måten, så vidt jeg har forstått i alle fall.

Ja, som i belastninger over tid.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Også ble du syk i flere år? Skremmende!

Men kan psykiatrien gjøre folk sykere? At man på en måte blir avhengig av det å måtte snakke med noen om alt som skjer i livet og bare ser fram til neste psykologtime? 

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men kan psykiatrien gjøre folk sykere?

Ja, det kan skje av mange forskjellige grunner. Men man har medvirkningsplikt som pasient, det inkluderer også å si fra når behandlingen ikke har ønsket effekt.

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan var det de nektet deg å snakke om traumene? Hvordan klarte de det? 

De sa de mente jeg kom til å bli ustabil av å prate om traumene og ville ikke gi meg behandling for det. Må sies at de tok mye feil. 

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Du får ringe meg neste gang...

Jeg er nok ferdig med DPS. Fikk til slutt hjelp av avtalespesialist og er endel bedre. Fastlegen har etter mitt ønske henvist til psykisk helsetjeneste for oppfølging framover. Har fått en grei fastlege. 

psykedeliker
aa-k-j skrev (13 minutter siden):

Fikk til slutt hjelp av avtalespesialist og er endel bedre.

I så fall betyr det jo ikke noen ekstra utgift for deg, så da har du fått oppfylt dine rettigheter iht. lovverket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...