Gå til innhold

Er ect bra behandling hvis man har hatt nytte av det tidligere?

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten

Jeg kaller ect en mirakelkur for min del fordi depresjonen ble bedre etter første støt. Og egentlig helt borte etter endt behandling. Nå er jeg innlagt med depresjon igjen. Legen sa det kan være aktuelt med ect igjen. Men er det vanlig at det pleier å ha god effekt når man har fått det før?

Fortsetter under...

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (5 minutter siden):

Jeg kaller ect en mirakelkur for min del fordi depresjonen ble bedre etter første støt. Og egentlig helt borte etter endt behandling. Nå er jeg innlagt med depresjon igjen. Legen sa det kan være aktuelt med ect igjen. Men er det vanlig at det pleier å ha god effekt når man har fått det før?

Jeg ble ihvertfall tilbudt serie nummer to etter ett år. Jeg har ikke samme erfaring som deg. Det tok mange behandlinger til før jeg ble bedre første gang. Jeg håper det kan hjelpe deg!

Anonymkode: b260c...d06

Jeg hadde lite effekt av ECT, men det de sa til meg før jeg begynte behandlingen var at det var vanlig med vedlikeholdsbehandling poliklinisk hvis man hadde effekt når man var ferdig med den vanlige behandlingsserien. Har du fått det? Tenkte bare jeg skulle nevne det i tilfelle det kunne være aktuelt for deg. 

Den forsvunne diamanten
lavender skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde lite effekt av ECT, men det de sa til meg før jeg begynte behandlingen var at det var vanlig med vedlikeholdsbehandling poliklinisk hvis man hadde effekt når man var ferdig med den vanlige behandlingsserien. Har du fått det? Tenkte bare jeg skulle nevne det i tilfelle det kunne være aktuelt for deg. 

Ja jeg fikk vedlikeholdsbehandling i slutten av november og desember.

Den forsvunne diamanten skrev (Akkurat nå):

Ja jeg fikk vedlikeholdsbehandling i slutten av november og desember.

Okei, det var jo bra. Nå husker jeg ikke helt hvordan det var dette med vedlikeholdsbehandling, men er det noe grunn til at du ikke fikk vedlikeholdsbehandling videre etter desember? Er det bare slik at de gir det noen få ganger kanskje? 

AnonymBruker
lavender skrev (13 minutter siden):

Okei, det var jo bra. Nå husker jeg ikke helt hvordan det var dette med vedlikeholdsbehandling, men er det noe grunn til at du ikke fikk vedlikeholdsbehandling videre etter desember? Er det bare slik at de gir det noen få ganger kanskje? 

Jeg tror effekten evalueres etterhvert.

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror effekten evalueres etterhvert.

Åja, det er jo forståelig. Husker bare at psykiateren som hadde ansvar for ECT behandlingen fortalte om en eldre dame på over 90 år som brukte komme fast for vedlikeholdsbehandling som hadde fått dette over mange år fordi hun hadde så god effekt av det osv. Så da tenkte jeg bare automatisk at det var slik for alle. 

AnonymBruker
lavender skrev (48 minutter siden):

Må man være innlagt når man får disse ECT seriene?

Anonymkode: 5020f...e86

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må man være innlagt når man får disse ECT seriene?

Anonymkode: 5020f...e86

Litt usikker på om du mener første gang man får ECT eller når man skal ha vedlikeholdsbehandling? Det jeg fikk beskjed om var at man ved vedlikeholdsbehandling kommer samme dag også blir man kanskje litt ekstra på oppvåkningen (tror det er det det kalles?) etter behandlingen før man enten blir hentet eller tar taxi eller buss hjem (man kan ikke kjøre selv etter behandling). Men hvis du mener første gang man får en ECT behandlingsserie så er man nok stort sett innlagt. Vet ikke om det er mulighet for å gjøre det poliklinisk eller ikke.

AnonymBruker

Man må være innlagt under ECT -serie. Jeg har spurt behandler på DPS før jeg tok behandlingene. Ved vedlikeholdsbehandling får man følge fra en på DPS. Deretter blir man med til DPS til observasjon for 4-6 timer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...