Gå til innhold

Benzo og schizofreni? Trigger warning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det farlig for folk med schizofreni å bruke benzodiazepiner? Leste dette på viska.se. Har sluttet etter jeg leste dette. Det ga vist opp til 70 prosent økt dødelighet. Hva betyr det? Å ikke bruke ap betydde langt høyere overdødeligjet. Mens bare ap var det som ga minst dødelighet.

Anonymkode: 8b01e...805

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/486483-benzo-og-schizofreni-trigger-warning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eneste jeg tenker er at benzo gjør jo folk sløve og late så da blir man bare sittende i sofaen og bli overvektig og spise usunn mat. Dette gir jo økt dødelighet. 

Men benzo gir også økt risiko for demens. 

Anonymkode: fc826...6f9

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Eneste jeg tenker er at benzo gjør jo folk sløve og late så da blir man bare sittende i sofaen og bli overvektig og spise usunn mat. Dette gir jo økt dødelighet. 

Men benzo gir også økt risiko for demens. 

Anonymkode: fc826...6f9

Jeg kjenner til det med demens ja.🙂

Det var noe om selvmord men også somatiske ting som hjerterytmeforstyrrelser.

Det hadde vært interessant å vite hvor stor risiko var. Jeg har aldri hørt om dette før så det var litt som en ørefik å lese det.

@nachnoo Er dette noe du kjenner til?

Annonse

AnonymBruker

Det blir litt høna eller egget dette. Da angst og depresjon var negative faktorer, så er det angst eller benzo sin skyld. Jeg tror nok jeg kun skal bruke benzo kun ved tannlege. Egentlig tror jeg ikke benzo gjør angst noe mildere, kanskje i lengden værre.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Som jeg har sagt et annet sted, så bryr jeg meg ikke noe om at jeg ikke kommer til å leve så lenge som forventet for min aldersgruppe. Hadde til og med ikke brydd meg om livet endte i morgen. 

Anonymkode: 45a34...46f

Det er jo litt sånn for noen og enhver med s diagnose i perioder. Men jeg har til tider sterk panikk over å bli syk.

nachnoo skrev (13 timer siden):

Ja. Dette bør være kjent blant behandlere i psykiatrien.

https://www.medscape.com/viewarticle/856312?form=fpf

Bruker 30mg Sobril hver dag, og har ikke fått noen advarsler fra psykiater. Men kanskje det hadde vært bedre å ta feks Zyprexa smeltetablett som behovsmedisin? Denne fikk jeg en gang jeg var innlagt. Dette vil jeg ta opp med psykiater. 

Annonse

stjernestøv
GT1 skrev (33 minutter siden):

Bruker 30mg Sobril hver dag, og har ikke fått noen advarsler fra psykiater. Men kanskje det hadde vært bedre å ta feks Zyprexa smeltetablett som behovsmedisin? Denne fikk jeg en gang jeg var innlagt. Dette vil jeg ta opp med psykiater. 

Men hvor lenge har du tatt det ? Hadde vi ikke vært død nå om vi har tatt det lenge? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...