Gå til innhold

blærelatarr


sofie9

Anbefalte innlegg

hei

jeg er en jente på 22 år som ofte er plaget av blærekatarr(ca en gang i året)og akkurat nå har jeg hatt blærekatarr i ca 3 1/2 dag.

jeg har ikke gått til legen denne gangen fordi som regel får jeg bare beskjed om å drikke mye og ta kontakt hvis det ikke skjer noen bedring.

jeg har denne gangen derfor prøvd å kurere det selv ved å drikke mye appelsinjuice, holde meg varm og brukt homeopat medisinen cantharis d-6.

jeg har blitt bedre men er ikke helt bra enda.

bør jeg gå til legen likevel?

hvis symptomene forsvinner er jeg da helt frisk?

vennlig hilsen sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pål Sand, almenlege

Kjære sofie9.

Kvinner kan ha 2-3 urinveisinfeksjoner i året uten at vi anser dette for unormalt.Grunnen til dette er det korte og rette forløpet av urinrøret.Hos mannen hvor urinrøret er lengre og mer "krokete" anser vi 0-1 urinveisnfeksjon som normalt.Det er helt riktig at kulde og fuktighet disponerer for urinveisinfeksjon.Infeksjonen kan forsvinne av seg selv hvis du drikker mye og får i deg mye C vitamin(feks.Applesinjuice).Du kan bruke Tranebær og evnt.et medikamnt som heter Hiprex.Noen kvinner har god effekt av Østrogen stikkpiller(feks.Ovesterin).Ofte kommer urinveisinfeksjonen i sammenheng med samleie.Det kan da være hensiktmessig å late vannet rett etter samleie.Videre kan spesielle samleiestillinger disponere for urinveisinfeksjon.Ofte må vi ta i bruke antibiotika for behandling av infeksjonen.Jeg synes egentlig ikke at du har ofte urinveisinfeksjon.Videre virker det som om du har tatt de fleste forhåndsregler.faren ved en ubehandlet urinveisinfeksjon er at den kan spre seg videre opp i urinveiene,gi en nyrebekkenbetennelse og i verste fall blodforgiftning hvor pasienten er svært dårlig,har høy feber,smerter og må legges inn på sykehus.Dette er imidlertid sjeldent.Jeg synes at du skal ta med deg en morgenurin til legen din for undersøkelse.

Klassiske symptomer på urinveisinfeksjon er som kjent hyppig vannlatning og svie ved vannlatning.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...