kaNor Skrevet 11. september Forfatter Del Skrevet 11. september Sokk skrev (1 time siden): Nå synes jeg dette blir en dum avsporing fra et spennende tema, hvor du kommer med ganske krass kritikk av meg - selvfølgelig som AB. Det er som om du leser ting som ikke står i innleggene mine. Jeg har ikke gitt TS råd. Du siterer meg på ting jeg ikke har skrevet, er du klar over det? Du kommer med anklager som det ikke er grunnlag for og du gjengir diskusjonen feil. Om noe er uetisk så er det akkurat det, det er direkte ufint. Men hva så? Hva så om jeg hadde slengt ut en mening om det ene eller det andre? Heldigvis er det ikke slik at tilfeldige folk på DOL kan diagnostisere og skrive ut resepter. Nettopp derfor kan vi også diskutere diagnoser og medisiner nokså fritt, noe jeg tror flere setter pris på. En av de fine tingene med DOL er at vi kan diskutere med andre pasienter, og diskusjoner på DOL har også hjulpet meg i å navigere et kronglete forløp i psykiatrien. Stort sett synes jeg vi har et godt og vennlig debattklima. La oss forsøke å bevare det slik. litium eller lamictal, kan det kombineres med dagens SSRI cipralex? Fordeler ulemper med disse? Hjelper de også mot angst/uro? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486528-dps-vil-avslutte-behandling/page/3/#findComment-4318461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september Del Skrevet 12. september kaNor skrev (6 timer siden): litium eller lamictal, kan det kombineres med dagens SSRI cipralex? Fordeler ulemper med disse? Hjelper de også mot angst/uro? Det spør du en fagkyndig om. Eventuelt @nachnoo Anonymkode: 94221...13e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486528-dps-vil-avslutte-behandling/page/3/#findComment-4318483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 12. september Del Skrevet 12. september kaNor skrev (9 timer siden): litium eller lamictal, kan det kombineres med dagens SSRI cipralex? Fordeler ulemper med disse? Hjelper de også mot angst/uro? Ja, kombinasjoner med SSRI forekommer og er omtalt i norske og utenlandske kilder. Du kan Google deg frem til studier på disse kombinasjonene om du vil fordype deg. Jeg kan ikke gi en uttømmende oversikt over fordeler/ulemper. Det kommer an på f.eks hvor lenge du skal bruke en medisin, hvilken effekt de har for akkurat deg, hvilke bivirkninger du tolererer og ikke. Av ting jeg har tenkt på for egen del, så er det om Lamictal at den brukes for å forebygge depresjon i bipolar lidelse, og at den er førstevalg ved bipolar 2 om jeg husker riktig. Derfor var den også førstevalg for meg, fordi jeg har fått en bp2-diagnose av nåværende behandler. Den har ofte lite bivirkninger sammenlignet med andre alternativer. Jeg sa selv til egen behandler at jeg syntes det var en «no brainer» å teste Lamictal (jeg ville gjerne bytte fra en annen AD - var ikke deprimert på det tidspunktet). Jeg har ikke prøvd den for akutt depresjon. Ulempen er at det tar lang tid å trappe opp (for å unngå farlig hudreaksjon). Jeg opplevde insomni (våknet flere ganger hver natt) og litt rare synsfenomener i opptrappingsperioden (ca 2 mnd), det har gått over. Jeg har dårligere korttidshukommelse og jeg mistenker at det kan være en bivirkning. Det er den eneste bivirkningen jeg har nå, og det er jo egentlig ganske imponerende (bare synd at den bivirkningen er så viktig for meg på lang sikt). Litium er kjent for å være mer heavy når det gjelder bivirkninger. Det finnes mest dokumentasjon for effekten av den i behandling av og forebygging av mani. Av bivirkninger har jeg personlig tenkt på nyreskader ved for høye doser/langvarig bruk, stoffskifteproblemer, om jeg evt ville blitt flat og treg (opplever ikke dette på Lamictal utenom kortvarige depressive dupper), at man må ta blodprøver, tremor og diaré. Jeg har ikke prøvd litium selv, men det har mange andre på DOL. Hvis du gjør et Google-søk på «lithium augumentation» finner du veldig mye lesestoff om du vil lære mer (det er en gammel medisin så den er brukt i mange tiår). Det er også mye omtale av litium som tillegg til AD i ikke-bipolare depresjoner, altså kan det bli brukt uten at man mistenker bipolaritet. Det er grunnen til at jeg nok ville tenkt på denne først om jeg sto i dine sko (men kanskje er ting helt annerledes fra ditt perspektiv). Diskusjonen om svake indikatorer for bipolaritet var en digresjon og ligger ikke til grunn for de tankene jeg har gjort meg om mulige medisiner. I tillegg forstår jeg det slik at du og dine behandlere er åpne for ganske sterkt «krutt» iom at du allerede har fått ECT. Siden jeg er så opptatt av kognitive bivirkninger har jeg søkt en del på sammenligninger av lamictal og litium på dette punktet (for å sjekke om jeg skulle foreslå for behandler å bytte), men bildet er ikke helt entydig, så derfor har jeg ennå ikke tatt initiativ til en diskusjon om mulig medisinbytte med egen behandler. Husk at denne informasjonen kommer fra lesing på DOL og Google-søk for egen situasjon, så ikke ta alt jeg sier for god fisk. Og før du blir «forelsket» i ideen om noen spesifikke medisiner, husk at det finnes mye der ute som du ikke har prøvd (inkl andre mye brukte AD som Remeron og Wellbutrin) og at legen din har bedre peiling på dette enn det du vil klare å tilegne deg ved å lese deg opp på internett. Personlig tenker jeg at egen kunnskap og bevissthet er et gode i samtalen med legen. Jeg forstår det dessuten slik at du allerede gjør en del research på egenhånd i og med at du også har laget tråder om anafranil mot OCD. Forhåpentligvis får du også mer troverdig informasjon fra fagfolk 😊 Jeg vet ingenting om hvordan de virker på uro/angst. Hvis jeg var i dine sko, ville jeg kanskje foreslått for behandler på DPS at jeg fortsatt skulle få litt oppfølging i utprøving av flere medisiner, evt at de kan bidra med å veilede fastlegen. Uansett er det viktig at du får hjelp til å behandle depresjonen din, så hvis DPS skal skrive deg helt ut er det viktig at dere diskuterer aktuell videre oppfølging utenfor DPS og at du har en god dialog med fastlegen hele veien. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486528-dps-vil-avslutte-behandling/page/3/#findComment-4318537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 12. september Del Skrevet 12. september Sokk skrev (15 timer siden): Nå synes jeg dette blir en dum avsporing fra et spennende tema, hvor du kommer med ganske krass kritikk av meg - selvfølgelig som AB. Det er som om du leser ting som ikke står i innleggene mine. Jeg har ikke gitt TS råd. Du siterer meg på ting jeg ikke har skrevet, er du klar over det? Du kommer med anklager som det ikke er grunnlag for og du gjengir diskusjonen feil. Om noe er uetisk så er det akkurat det, det er direkte ufint. Men hva så? Hva så om jeg hadde slengt ut en mening om det ene eller det andre? Heldigvis er det ikke slik at tilfeldige folk på DOL kan diagnostisere og skrive ut resepter. Nettopp derfor kan vi også diskutere diagnoser og medisiner nokså fritt, noe jeg tror flere setter pris på. En av de fine tingene med DOL er at vi kan diskutere med andre pasienter, og diskusjoner på DOL har også hjulpet meg i å navigere et kronglete forløp i psykiatrien. Stort sett synes jeg vi har et godt og vennlig debattklima. La oss forsøke å bevare det slik. Støtter deg 100%. Jeg har også fått (uberettiget) kjeft av denne anonyme brukeren, som jeg kjenner meget godt igjen retorikken til. 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486528-dps-vil-avslutte-behandling/page/3/#findComment-4318598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SofieVeie Skrevet 12. september Del Skrevet 12. september kaNor skrev (14 timer siden): litium eller lamictal, kan det kombineres med dagens SSRI cipralex? Fordeler ulemper med disse? Hjelper de også mot angst/uro? Begge disse kan kombineres med ssri og de kan kombineres med hverandre eller andre medikament. Lamictal er ganske utbredt i bruk fordi den har en stabiliserende og antidepressiv virkning. Det er førstevalget for behandling av bipolar 2 og bipolar spektrum-lidelser og den er også brukt i behandling av tilbakevendende depresjon. Litium er mer potent og har også mer potente bivirkninger. Denne behandler primært bipolar 1 lidelse, men det finnes unntak. Noen prøver denne for tilbakevendende depresjon, med effekt, men tror ikke det er et særlig vanlig medisinvalg for denne pasientgruppen. Ikke at det betyr noe hva som er vanlig og ikke. Jeg ville forsøkt flere ulike AD om jeg var deg, før litium. Og jeg ville forsøkt Lamictal, kanskje sammen med et AD. Selvsagt i samråd med behandler. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486528-dps-vil-avslutte-behandling/page/3/#findComment-4318618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.