Gå til innhold

Lite kontakt med følelsene mine - jobbe mot endring eller aksept?

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Sokk skrev (10 timer siden):

Følelser - når de virker som de skal - er uvurderlige kilder til informasjon.

Følelser er ikke en kilde til sikker informasjon, de kan bare fortelle oss at vi har følelser - ikke hvorfor vi har dem eller hva vi skal gjøre med dem. (Dette har bl.a. Ayn Rand skrevet om.)

I et liberalt samfunn er heller ikke rett og galt noe man føler seg frem til. Alt som ikke er eksplisitt forbudt er lov.

Endret av psykedeliker

Fortsetter under...

Sokk skrev (59 minutter siden):

Det skader ikke å ta det opp i hvert fall. Men kanskje det er bedre å presentere det som et depresjonssymptom (anhedoni) som ennå ikke er godt nok behandlet. 

Sant. Det var ett godt tips, skal ta det opp på den måten tenker jeg. Det verste som skjer er vel at jeg skulle få ett nei.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (17 timer siden):

Følelser er ikke en kilde til sikker informasjon, de kan bare fortelle oss at vi har følelser - ikke hvorfor vi har dem eller hva vi skal gjøre med dem. (Dette har bl.a. Ayn Rand skrevet om.)

I et liberalt samfunn er heller ikke rett og galt noe man føler seg frem til. Alt som ikke er eksplisitt forbudt er lov.

Selv Ayn Rand understreket viktigheten av verdier som personlig lykke og selvrespekt. Følelser gir oss signaler om hvorvidt vi lever i samsvar med våre verdier, og fungerer som et navigeringssystem for å opprettholde balansen mellom fornuft og velvære.

Det går an å se følelser og fornuft som to sider av samme sak. Følelser kan være villedende hvis de ikke er koblet til rasjonell analyse, men de er også en kritisk del av opplevelsesregisteret. De hjelper oss ikke bare med å overleve, men også med å oppleve mening, glede og forbindelse.

Anonymkode: b965d...3cd

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selv Ayn Rand understreket viktigheten av verdier som personlig lykke og selvrespekt. Følelser gir oss signaler om hvorvidt vi lever i samsvar med våre verdier, og fungerer som et navigeringssystem for å opprettholde balansen mellom fornuft og velvære.

Det går an å se følelser og fornuft som to sider av samme sak. Følelser kan være villedende hvis de ikke er koblet til rasjonell analyse, men de er også en kritisk del av opplevelsesregisteret. De hjelper oss ikke bare med å overleve, men også med å oppleve mening, glede og forbindelse.

Anonymkode: b965d...3cd

Interessant dette du skriver her. Spesielt siste setning, for jeg opplever lite mening, glede og forbindelse. Mulig det er enda verre nå siden jeg nok er litt depressiv for tiden (nok ikke ordentlig depresjon, men føler meg nede) men sånn generelt sett har jeg også denne følelsen i gode perioder selv om den jo er mindre da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...