Gå til innhold

Til deg som er tilbakevendende deprimert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjenner du noen varslelsymtpmer i forkant?

Kjenner du en intens redsel når du merker at du er på vei inn i en depresjon? Som om du mister alle forsvarsmekanismer og kommer inn i en skummel sinnstilstand hvor du kjenner at du på en måte mister deg selv. 

Jeg er så redd akkurat nå. 

Hva gjør du når du havner i en slik tilstand?

Anonymkode: e88d2...19e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/486628-til-deg-som-er-tilbakevendende-deprimert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det konkret du kjenner på? Har du merket disse varseltegnene før? 

Jeg får i forkant av depresjon

- sterkt økt følelse av stress (kan være trigger og/eller symptom) 

- tiltagende sosialangst 

- problemer med hukommelse 

- problemer med å overholde frister, få unna daglige oppgaver. Vanskelig f.eks. å finne rene klær og se noenlunde anstendig ut hver dag. Et sikkert tegn for meg på at jeg er ute å kjøre er manglende hygiene. Kunne vært et tips til pårørende og de rundt meg men er for skamfullt til å utgi det varseltegnet "offentlig"/til noen jeg kjenner.

Så baller det på seg da... 

AnonymBruker
krøll9 skrev (32 minutter siden):

Hva er det konkret du kjenner på? Har du merket disse varseltegnene før? 

Jeg får i forkant av depresjon

- sterkt økt følelse av stress (kan være trigger og/eller symptom) 

- tiltagende sosialangst 

- problemer med hukommelse 

- problemer med å overholde frister, få unna daglige oppgaver. Vanskelig f.eks. å finne rene klær og se noenlunde anstendig ut hver dag. Et sikkert tegn for meg på at jeg er ute å kjøre er manglende hygiene. Kunne vært et tips til pårørende og de rundt meg men er for skamfullt til å utgi det varseltegnet "offentlig"/til noen jeg kjenner.

Så baller det på seg da... 

Takk for nyttig svar. Jeg opplever også de tingene du nevne. Og at jeg isolerer meg og får spise vegring 

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 time siden):

Jeg håper dere som har hatt tre eller flere depresjonsepisoder har fått anbefaling om livslang behandling med AD.

Gjelder det oss som er langvarig deprimert også? Jeg ble deprimert for flere år siden og har aldri blitt frisk igjen. 

Anonymkode: 4908b...97f

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kjenner du noen varslelsymtpmer i forkant?

Kjenner du en intens redsel når du merker at du er på vei inn i en depresjon? Som om du mister alle forsvarsmekanismer og kommer inn i en skummel sinnstilstand hvor du kjenner at du på en måte mister deg selv. 

Jeg er så redd akkurat nå. 

Hva gjør du når du havner i en slik tilstand?

Jeg st ålsetter meg og tar antideppresiva, det har jeg gjort i minst 20 år. Men du mister jo all livsgnist og alt blir "mørkt" men det går jo over. Har slitt med depresjon i flere 10-år. 

Annonse

Trinity80 skrev (30 minutter siden):

Det verste man kan gjøre er å avslutte og starte på AD igjen. Man risikerer å ikke få samme effekt igjen. 

Det er derfor jeg for min del ikke en gang tør å tenke tanken på å slutte med min medisin selv om jeg er frisk og egentlig føler at jeg ikke trenger dem (men jeg antar at det er fordi jeg tar dem at jeg er frisk). 

Endret av Emoji
AnonymBruker

Jeg lurer på om litium ogsp risikerer å miste effekt om man slutter og begynner en eller flere ganger. Og om AP har samme risiko for tapt effekt. Det tviler jeg på, med ap, fordi jeg er anbefalt å bruke denne kun i perioder og avslutte jeg er bedre. 

Anonymkode: 3ed7b...589

Jeg går nå bort fra seponering av AD og det faktum at det er betydelig risiko for svekket effekt når en trenger AD igjen.

Litium; Om dette vet vi at litium er meget effektiv ved bipolar lidelse. Den er klart mest studert ved BP1. Her vet vi at den er mest effektiv ved de tre første episoder. og at effekten dessverre avtar ved de senere episoder. Ikke så mye, men nok til at det er påvist i vitenskapelige studier.

AP ved schizofreni: Her vet vi 1: Dersom en seponerer AP og får en ny psykotisk episode, tar det i snitt to år før en er tilbake på samme funksjonsnivå som før seponeringen, og 2. vanligvis kommer en ikke helt tilbake til samme nivå. For hver ny episode kommer en bare nesten tilbake til samme nivå. Det betyr at over tid vil funksjonen reduseres gradvis om en har flere tilbakefall.

nachnoo skrev (5 minutter siden):

Jeg går nå bort fra seponering av AD og det faktum at det er betydelig risiko for svekket effekt når en trenger AD igjen.

Litium; Om dette vet vi at litium er meget effektiv ved bipolar lidelse. Den er klart mest studert ved BP1. Her vet vi at den er mest effektiv ved de tre første episoder. og at effekten dessverre avtar ved de senere episoder. Ikke så mye, men nok til at det er påvist i vitenskapelige studier.

AP ved schizofreni: Her vet vi 1: Dersom en seponerer AP og får en ny psykotisk episode, tar det i snitt to år før en er tilbake på samme funksjonsnivå som før seponeringen, og 2. vanligvis kommer en ikke helt tilbake til samme nivå. For hver ny episode kommer en bare nesten tilbake til samme nivå. Det betyr at over tid vil funksjonen reduseres gradvis om en har flere tilbakefall.

Skulle ønske dette var noe de som slutter og starter på medikamenter innen psykiatri visste. Mange gjør det, og lurer på hvorfor de ikke blir bedre eller at de blir verre.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...