Gå til innhold

Bipolar og stabil i mange år

Anbefalte innlegg

Det er min visjon og jeg har ennå ikke lyktes tross medisiner og god behandling. Har prøvd i mange år. Lite skal til i medisinendring, gjennomført i samråd med lege, før sykdom bryter frem. Livets naturlige stress utløser også sykdom, selv om man lever sunt, klokt og regelmessig. For mye medisiner vanskeliggjør å leve et naturlig liv med familie og ansvar, pga bivirkninger, selv om det kanskje ville hindret sykdomsfrembrudd i større grad. Hører om dem som er stabile i ti år. Hva er oppskriften? Jeg er lei av sykdommen og akter å leve de ti neste årene uten de store symptomene. Alt ligger til rette for at det skal være mulig. 

Endret av Rhodiola
for å slette brukertag; tråden er postet i åpent forum - Rhodiola, vikar.
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/486647-bipolar-og-stabil-i-mange-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal jeg uttale meg om noe jeg egentlig ikke har peiling på, men fra hva jeg forstår, så er det ikke så enkelt som at en type medisin kan forventes å behandle/stabilisere alle med bipolar lidelse. Det er tvert imot ganske komplekst for enkelte, også i forhold til hvilke symptomer og funn man har av sykdommen sin.

Det virker litt som noen betrakter det slik at hvis Lamictal i en eller annen dose, og i enkelte tilfeller Litium, er forsøkt, så har man gjort det man kan. Psykia hadde en gang en behandlingsalgoritme som jeg synes var veldig interessant og som illustrerte hvor mange muligheter det fantes i medikamentell behandling av bipolar lidelse, hvilke funn som trigget ulike metoder og at man ofte måtte kombinere mange medisiner for å komme i mål. Jeg finner den ikke lengre, men poenget er vel at dersom man ikke kommer i mål med den "vanlige" behandlingen, så finnes det mye annet som kan forsøkes.

Om jeg skal forsøke meg på det optimale innlegget, blir det noe slikt:
Optimal medisinering. Ktr hos kompetent lege to ganger i året. Åpen linje til samme lege i arbeidstiden for å kunne justere medisinering om det er nødvendig. Gjennomført bipolarskole/psykoedukasjon - helst sammen med partner. Totalt avhold fra rusmidler. Regelmessig døgnrytme gjennom hele året. Følge generelle anbefalinger for et sunt liv bla. med kosthold og mosjon. Regelmessige, meningsfylte aktiviteter.

AnonymBruker
ISW skrev (12 minutter siden):

Det virker litt som noen betrakter det slik at hvis Lamictal i en eller annen dose, og i enkelte tilfeller Litium, er forsøkt, så har man gjort det man kan

Jeg tenker litt sånn, ja. Og så begynner jeg å leite etter ytre faktorer som heller forklarer ustabiliteten, istedet for å tenke at det faktisk kommer innenfra, og at det er flere ting å gjøre med det medikamentelt. 

Anonymkode: fac34...1be

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker litt sånn, ja. Og så begynner jeg å leite etter ytre faktorer som heller forklarer ustabiliteten, istedet for å tenke at det faktisk kommer innenfra, og at det er flere ting å gjøre med det medikamentelt. 

Tillegg: Så det gir jo håp. 

Takk for gode svar alle som har svart . Takk til @nachnoo som jeg henvendte meg til ved navn. Jeg gjør alt «rett», minus at jeg en sjelden gang drikker ett glass vin samt at jeg jobber 100% og ikke 50% som forrige spesialist mente jeg burde og jeg følges opp av fastlege og ingen andre fordi det er sånn ordningene i Norge er. Klarer du deg greit nok og er ferdig utredet og medisinert blir du fastlegens jobb, og det burde jo i teorien gå greit. 

Å redusere inntekt med ca 200.000kr i året ved å redusere til 50% jobb og 50% aap er jeg lite villig til med mindre jeg må. Fastlegen min er super og jeg samarbeider gjerne med henne. Vet mao ikke hva jeg bør ta tak i videre for å unngå nye sykdomsepisoder. Tilbake til dps for ny medisinjustering?

Annonse

AnonymBruker

Jeg gjør også "alt rett" men har kun vært diagnostisert noen år. Jeg er såpass heldig at jeg jobber gradert ved siden av, men har dessverre faste sykdomsperioder til fast tid på året. Selv om det er av mildere og kortere varighet og intensitet. Jeg tror jeg først må finne ut av hvor mye jeg kan jobbe og at det blir lettere når jeg har funnet ut av det.

Jeg prøver også så godt jeg kan å redusere stress så mye jeg kan. Både på jobb og hjemme. Jeg håper virkelig å få så få episoder som mulig, men tror ikke det er mulig i den stillingsprosenten jeg har nå. Det blir jo dessuten et ekstra stressmoment når man periodevis må bruke egenmeldinger og sykemeldinger ved siden av uføregraden, som jeg har gjort opptil flere ganger.

Jeg prøver så godt jeg kan! Også deilig å se en litt mer positiv tråd om bipolar og hvordan vi (prøver) få det til å virke godt i hverdagen!

Anonymkode: 3c243...457

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...