AnonymBruker Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september Jeg har slitt periodevis med insomni, men de siste ukene har det vært ekstremt. Er satt på Zyprexa for en diagnose, som jeg også kan ta ved hjelp av søvnvansker. Dere som sliter med insomni, hva gjør dere? Hvordan håndterer dere det? Lurer på om jeg skal prøve noen ande medisiner, men vil ikke ha noen som gjør meg avhengig, er vaneddannede. Anonymkode: 00e60...0c7 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486679-hvordan-h%C3%A5ndtere-s%C3%B8vnvansker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september Jeg har fått et avslappet forhold til dette med søvn - jeg er enten helt av eller sover godt/greit nok. Om jeg ikke får sove en natt, selv om jeg har planer neste dag, gjør det meg lite. Jeg velger å se på det som en anledning til å få sove bedre neste natt. Og den natten jeg ikke får sove, har jeg lært meg til å i det minste ligge i sengen. Ikke gjøre mye saker i leiligheten som hører dagens timer til (som jeg gjorde for noen år siden). Gjøre kjedelige, lite engasjerende og spennende ting. Jeg har helt vendt meg av med å se på klokken for å se hvor lenge jeg har ligget søvnløs - tiden går uansett. Om jeg skal opp til et visst tidspunkt, går alarmen. Men, uansett hva andre sier og gjør, er det viktig å kjenne seg selv - det gjelder alltid... Jeg vet at om jeg er våken litt for lenge neste kveld, blir jeg overaktiv og ødelegger neste natt igjen (og i hvert fall påfølgende dag). Jeg tror det kan være lurt om en kan klare å kjenne seg selv og etter hvert kanskje lære av egne feil. Det er ikke lett... Mange fungerer overhodet ikke om man ikke får noen få timers søvn, eller ev. en fungerer best om en får noen timers søvn om ettermiddagen. Dette må hver og en selv finne ut av. Noen kan ha hjelp av å kartlegge eget søvnmøster - for andre blir det fullstendig krasj.overhodet. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486679-hvordan-h%C3%A5ndtere-s%C3%B8vnvansker/#findComment-4319244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september Har hatt søvnproblemer så lenge jeg kan husk. Vanligvis så sovner jeg, men våkner etter noen få timer. Så en vanlig natt består vanligvis av 3 økter og med mye våkentid imellom hver økt. Sammenlagt et sted mellom 5-6 timer og en sjelden gang 7 timer. Merker stor forskjell på formen de gangene jeg får 7 timer. Vanligvis sover jeg ikke på dagtid, men av og til må jeg bare. De gangene det skjer, så sover jeg gjerne litt bedre på natta. Bruker 100mg quetiapin + av og til en imovane. Uten quetiapin hadde jeg nesten ikke sovet. Er helt enig med @Eva Sofie Vi er så forskjellige, så enhver må finne ut hva som passer for seg. Selv kan jeg ikke være aktiv på kveldstid da det går utover søvnen. Er jeg f.eks ute en kveld, da blir det veldig sent før jeg sovner. Prøver også å slå av TVen en times tid før jeg skal legge meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486679-hvordan-h%C3%A5ndtere-s%C3%B8vnvansker/#findComment-4319249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.