Gå til innhold

Kan man bli dårlig av Leponex?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går på Leponex. For en måned siden ble jeg deprimert, lite tiltakslyst, snakker på en "depressiv" måte, har hatt et selvmordsforsøk av alvorlig karakter, er innlagt på tvang, har fortsatt selvmordstanker og en konkret plan, har null impulskontroll så spiser mye. 

Her jeg er innlagt så har de ikke nevnt Leponex som årsak. De mener det er alvorlig depresjon. 

Mens sykepleier i kommunen mener det er påfallende hvordan det har utviklet seg etter oppstart av Leponex for to måneder siden. 

Selv mener jeg legen på sykehuset har rett. At det er depresjon og ikke Leponex. 

Er det vanlig å bli så negativt påvirket av Leponex? 

@nachnoo

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/486691-kan-man-bli-d%C3%A5rlig-av-leponex/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man spiser ofte mye av Leponex i alle fall. Det andre skal jeg ikke uttale meg om. 

Anonymkode: c7150...bc5

Jeg går på en lav dose i tillegg til Fevarin. Fevarin gjør at man kan gå på en lavere dose Leponex. Legen som satt meg på det sa det ville gjøre at vektoppgang som bivirkning ville være lav.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Var du ikke deprimert før du begynte på Leponex også? Hvis du tenker tilbake på de 2 siste årene, har du ikke vært noe deprimert? 

Anonymkode: 6296c...f55

Nei var psykotisk før Leponex. Ikkr deprimert. Men ja har vært deprimert periodevis de siste årene. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ref historikken din vil jeg ikke tenke dette henger sammen med Leponex. Du har vært tilsvarende syk mange ganger før uten at Leppnex var utløser

Anonymkode: 22920...865

Ikke tilsvarende syk. Hjemmetjenesten sier de ikke har sett meg sånn før. Men var sånn i 2017. 

Jeg mener det ikke er Leponex som er synderen.

Endret av Glitter

Annonse

AnonymBruker

Synes alt gikk veldig dårlig med deg fra du ble innlagt på psykosepost hvor de tok fra deg frihet og behandlet deg som en som ikke kunne ta valg for eget liv. Etter at  de sa du ikke kunne være sammen med barna dine så har du ikke kommet deg ovenpå igjen. Nå fortsetter de å ta fra deg frihet og du har liten innvirkning på egen behandling. Utfra det du har delt her så er det det som har gjort og gjør deg dårlig. Man kan bli utrolig ‘tafatt’ når man blir fratatt autonomien sin. 

Anonymkode: c9d18...cfd

Hei Glitter:-)

Jeg vil ikke mene noe mht hvorvidt Leponex har hatt negativ virkning på deg eller ikke. Men jeg har tidligere sett at selv svært erfarne psykiatere overser negative virkninger av medisiner de i utgangspunktet har vært overbevist om at pasienten trenger. Jeg synes derfor det er prisverdig av hjemmetjenesten at de løfter frem denne muligheten, da det jo tidsmessig er sammenfall mellom en stor "forverring" generelt sett og oppstart av Leponex. Sammenfall i tid er som du vet ikke bevis for årsakssammenheng, men viktig at informasjonen fra hjemmetjenesten viderebringes til de som nå er ansvarlige for din behandling, tenker jeg. 

Jeg synes for øvrig det er synd at ikke avdelingen du er på nå i enda større grad forsøker å hjelpe deg til å komme i gang med trening og økt fysisk aktivitet. Du har hatt nytte og glede av å trene tidligere, og siden det også er vist å kunne påvirke depresjoner positivt, så synes jeg det bør settes av nok ressurser til at du daglig får enten godt med aktivitet eller en treningsøkt. 

Dumt at din tidligere behandler ikke lenger følger deg. Du vet jo også fra tidligere at psykiatrien kan bli ganske blinde på å kun se deg fra ett perspektiv, noe som ikke er hensiktsmessig siden du er ganske kompleks:-)

Håper helgen blir ok. Her i sør er det strålende vær, og jeg skulle gjerne ha visst at du var ute på sykkeltur i denne typen nydelig høstvær. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det var vel ikke pga en psykotisk episode du mistet barn i måneder? Jeg har selv vært psykotisk og har aleneansvar for to barn. Det har aldri vært snakk om at ungene ikke kan være med meg eller at omsorgen min ikke er god nok

Jo det var det. Hvordan kan du som ikke aner noe si meg imot på der? 

frosken skrev (7 minutter siden):

Hei Glitter:-)

Jeg vil ikke mene noe mht hvorvidt Leponex har hatt negativ virkning på deg eller ikke. Men jeg har tidligere sett at selv svært erfarne psykiatere overser negative virkninger av medisiner de i utgangspunktet har vært overbevist om at pasienten trenger. Jeg synes derfor det er prisverdig av hjemmetjenesten at de løfter frem denne muligheten, da det jo tidsmessig er sammenfall mellom en stor "forverring" generelt sett og oppstart av Leponex. Sammenfall i tid er som du vet ikke bevis for årsakssammenheng, men viktig at informasjonen fra hjemmetjenesten viderebringes til de som nå er ansvarlige for din behandling, tenker jeg. 

Jeg synes for øvrig det er synd at ikke avdelingen du er på nå i enda større grad forsøker å hjelpe deg til å komme i gang med trening og økt fysisk aktivitet. Du har hatt nytte og glede av å trene tidligere, og siden det også er vist å kunne påvirke depresjoner positivt, så synes jeg det bør settes av nok ressurser til at du daglig får enten godt med aktivitet eller en treningsøkt. 

Dumt at din tidligere behandler ikke lenger følger deg. Du vet jo også fra tidligere at psykiatrien kan bli ganske blinde på å kun se deg fra ett perspektiv, noe som ikke er hensiktsmessig siden du er ganske kompleks:-)

Håper helgen blir ok. Her i sør er det strålende vær, og jeg skulle gjerne ha visst at du var ute på sykkeltur i denne typen nydelig høstvær. 

Vi har begynt å gå tur hver dag siste dagene. Men trening blir det nok ikke. 

Takk. :)

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det var vel ikke pga en psykotisk episode du mistet barn i måneder? Jeg har selv vært psykotisk og har aleneansvar for to barn. Det har aldri vært snakk om at ungene ikke kan være med meg eller at omsorgen min ikke er god nok

Vet ikke om det er noe poeng at jeg sier dette, men jeg tror faktisk at det ene og alene var psykoseposten som gjorde en feilvurdering her, og at konsekvensene av at de ikke ryddet opp i det som hadde blitt formidlet til barnevern og barnefar, er det som har medført den store endringen mht samvær mellom Glitter og hennes barn. Vi var mange som reagerte på hvordan psykoseposten valgte å agere her, og jeg mener fortsatt at de er hovedårsaken til at den - riktignok litt skjøre - samværsordningen som Glitter hadde med barna, ble ødelagt. 

Og så en kommentar til det du skriver om deg selv: Dersom foreldre med eneansvar for barn blir psykotiske, så skal barnevernet varsles av behandlingsapparatet. Håper det også skjedde da du var syk, og at barnevernet gjennomførte en undersøkelse som medførte at det ikke ble gjort noen endringer. Forskjellen til Glitters situasjon, var at hun ikke hadde eneansvar for barna - men kun ganske begrenset samvær i perioder hvor hun fungerte godt og klarte å la alt handle om guttene - og at denne ordningen hadde fungert uten problemer i mange år. 

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (42 minutter siden):

Jo det var det. Hvordan kan du som ikke aner noe si meg imot på der? 

Vi har begynt å gå tur hver dag siste dagene. Men trening blir det nok ikke. 

Takk. :)

Hæ? Stiller et spørsmål, sier deg ikke imot. Syns det er rart at psykose skal utløse så ulike restriksjoner rundt om i landet. Dett var dett.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hæ? Stiller et spørsmål, sier deg ikke imot. Syns det er rart at psykose skal utløse så ulike restriksjoner rundt om i landet. Dett var dett.

Det kommer jo an på psykosens innhold. 

Anonymkode: 269f3...116

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Psykose er ikke én og samme ting. Det er ulikt fra person til person. Og de har gjort en fjær til ti høns. 

Ungene mine hadde uansett ikke noe med denne tråden å gjøre.

frosken skrev (10 minutter siden):

Det er jo nettopp fordi du ikke har ork at jeg mener de ansatte bør ta ansvar;-)

Joda. Men det er ikke noe fungerende treningsrom her og jeg kan ikke jogge. I tillegg er foten dårlig nå så halter når jeg går. Så blir bare korte turer dessverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...