Gå til innhold

Om/når du deler med behandler at du har selvmordstanker. Hvordan møter han/hun deg da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prater dere mye eller lite om det? Mest om underliggende årsak til tankene? Vi prater lite om selve tankene. 

Anonymkode: 70913...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror (dette er bare ut fra hvordan jeg håndterer dette selv) at man deler dette litt opp ut fra hvor nærliggende/overhengende selvmordsfaren er.

Ved akutt selvmordsfare (f.eks. at vedkommende tenker å gjøre det i dag/innen 24 timer) handler det om å redde liv. Da vil jo naturlig nok selvmordstankene ha mer fokus (og tilsvarende, avverging av handlingen).

Dersom faren ikke er overhengende, er det mer naturlig å se på disse tankene som et symptom og snakke om årsak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor sterke tankene er og hvor ødeleggende/påvirkende de er (slet litt med å finne riktige ord her, men håper det gir mening?). Når jeg har snakket om selvmordstanker når de mest bare har vært bakgrunnsstøy så har det ikke vært noe stort behov for å snakke noe særlig om det og det har da bare så vidt vert nevnt. Men andre ganger når det har vært mer reelt og påvirkende så har vi snakket mer inngående om tankene. Da har jeg av og til nesten følt at vi har snakket det ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (4 minutter siden):

Det kommer an på hvor sterke tankene er og hvor ødeleggende/påvirkende de er (slet litt med å finne riktige ord her, men håper det gir mening?). Når jeg har snakket om selvmordstanker når de mest bare har vært bakgrunnsstøy så har det ikke vært noe stort behov for å snakke noe særlig om det og det har da bare så vidt vert nevnt. Men andre ganger når det har vært mer reelt og påvirkende så har vi snakket mer inngående om tankene. Da har jeg av og til nesten følt at vi har snakket det ihjel.

Føler du at det hjelper på selve tankene å prate om de? Når de er påtrengende.

Anonymkode: 70913...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Føler du at det hjelper på selve tankene å prate om de? Når de er påtrengende.

Anonymkode: 70913...341

Det er ett godt spørsmål som jeg egentlig ikke har noe godt svar på. Noen ganger har det på en måte hjulpet og andre ganger ikke. Men har ikke noe godt svar på hvorfor det er slik. Jeg har vel også ett litt rart forhold til selvmordstankene mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (52 minutter siden):

Det er ett godt spørsmål som jeg egentlig ikke har noe godt svar på. Noen ganger har det på en måte hjulpet og andre ganger ikke. Men har ikke noe godt svar på hvorfor det er slik. Jeg har vel også ett litt rart forhold til selvmordstankene mine. 

Hvordan rart da tenker du?

Anonymkode: 70913...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan rart da tenker du?

Anonymkode: 70913...341

Jeg skulle gjerne gitt deg en forklaring, men det er vanskelig for meg å forklare så det blir forståelig for andre. Jeg forstår det ikke helt selv heller så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (16 minutter siden):

Jeg skulle gjerne gitt deg en forklaring, men det er vanskelig for meg å forklare så det blir forståelig for andre. Jeg forstår det ikke helt selv heller så. 

Det er helt greit. Jeg har kroniske selvmordstanker (3 år). Mer påtrengende i perioder/dager.

Anonymkode: 70913...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er helt greit. Jeg har kroniske selvmordstanker (3 år). Mer påtrengende i perioder/dager.

Anonymkode: 70913...341

Mine selvmordstanker ble så og si sett på som kroniske før også. Eller, behandleren som jeg gikk til lengst beskrev det vel som at de alltid lå latent (som gjorde at jeg raskt tenkte tanken). Men det har heldigvis endret seg siste 2 årene så nå har jeg også lengre perioder helt uten selvmordstanker. 

Endret av lavender
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (Akkurat nå):

Da har jeg fått tilbud om litium

Jeg får litium uten ønsket effekt.

Anonymkode: 70913...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (26 minutter siden):

Mine selvmordstanker ble så og si sett på som kroniske før også. Eller, behandleren som jeg gikk til lengst beskrev det vel som at de alltid lå latent (som gjorde at jeg raskt tenkte tanken). Men det har heldigvis endret seg siste 2 årene så nå har jeg også lengre perioder helt uten selvmordstanker. 

Så godt å høre at du har perioder uten disse tankene. Har du forsøk bak deg? Ikke jeg. 

Anonymkode: 70913...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så godt å høre at du har perioder uten disse tankene. Har du forsøk bak deg? Ikke jeg. 

Anonymkode: 70913...341

Jeg er veldig glad for at det har bedret seg, hadde ikke troen på det før. Ja, jeg har flere forsøk bak meg men det er lenge siden sist heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (Akkurat nå):

Jeg er veldig glad for at det har bedret seg, hadde ikke troen på det før. Ja, jeg har flere forsøk bak meg men det er lenge siden sist heldigvis. 

Er du frisk nå og ikke i behandling? BP?

Anonymkode: 70913...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du frisk nå og ikke i behandling? BP?

Anonymkode: 70913...341

Jeg vil vel ikke akkurat si at jeg er frisk nå siden jeg endte opp som ufør, men jeg er bedre nå enn jeg var da jeg først ble syk. Jeg har bipolar ja, går fortsatt i behandling også men det dreier seg mest om å finne riktige medisiner nå da og ikke så mye samtaleterapi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (8 minutter siden):

Jeg vil vel ikke akkurat si at jeg er frisk nå siden jeg endte opp som ufør, men jeg er bedre nå enn jeg var da jeg først ble syk. Jeg har bipolar ja, går fortsatt i behandling også men det dreier seg mest om å finne riktige medisiner nå da og ikke så mye samtaleterapi. 

Så dere har enda ikke landet medisiner etter en lang tids stund? Jeg har bp2. Bruker Litium og Abilify.

Anonymkode: 70913...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så dere har enda ikke landet medisiner etter en lang tids stund? Jeg har bp2. Bruker Litium og Abilify.

Anonymkode: 70913...341

Nei, det har vert litt frem og tilbake så derfor har det tatt litt tid. Jeg skal begynne på stemningsstabiliserende om en ukes tid som jeg har brukt før og vert fornøyd med også gjenstår det å finne en passende antipsykotika (skal trolig seponere de som jeg står på nå pga bivirkninger).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (3 minutter siden):

Nei, det har vert litt frem og tilbake så derfor har det tatt litt tid. Jeg skal begynne på stemningsstabiliserende om en ukes tid som jeg har brukt før og vert fornøyd med også gjenstår det å finne en passende antipsykotika (skal trolig seponere de som jeg står på nå pga bivirkninger).  

Jeg skjønner. Ikke lett det der med medisiner.

Anonymkode: 70913...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...