Gå til innhold

Du er ikke sykdommen din sies det. Vel....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange nevner dette med at du ikke er sykdommen din men at den heller er en del av deg. 

Jeg har bipolar og får, som alle andre som har bipolar, mange rare ideer, fantasier, prosjekter, hobbyer og tanker når man er (hypo)manisk. Jeg skal ikke nevne disse ideene, prosjektene og hobbyene jeg har fått, men mange av de, og da mener jeg mange av de, er fortsatt hobbyer og prosjekter jeg jobber mot etter endt manisk periode. Noen av disse hobbyene og interessene er veldig rare og sære og som jeg vet at jeg IKKE hadde fått, om det ikke hadde vært for denne diagnosen.

Så kan man diskutere om dette er en del av meg eller ikke, men det er jo sykdommen som har bidratt til det. Og denne sykdommen gjør at jeg periodevis får slike ideer, tanker og prosjekter. Er ikke jeg sykdommen da?

Så har du andre sykdommer, med andre symptomer, som man gjør. Vel, sykdommen er en del av deg men du er også en del av sykdommen

Anonymkode: 024b1...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og denne sykdommen gjør at jeg periodevis får slike ideer, tanker og prosjekter.

Hvordan vet du at du ikke under noen omstendighet kunne fått disse idéene uten sykdommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Noen av disse hobbyene og interessene er veldig rare og sære og som jeg vet at jeg IKKE hadde fått, om det ikke hadde vært for denne diagnosen.

Anonymkode: 024b1...b6f

 

psykedeliker skrev (26 minutter siden):

Hvordan vet du at du ikke under noen omstendighet kunne fått disse idéene uten sykdommen?

 

Anonymkode: 024b1...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hypomanier til å utføre ting jeg ellers ikke hadde orket, men gjerne skulle fått gjort. Sist vasket jeg hele leiligheten. Nesten hver krok ble vaske. Sånn var det da jeg malte rom i leiligheten også. Jeg gjør jo mye av det samme som jeg ellers gjør, men arbeidslysta og energinivået er mye høyere og jeg trenger mindre søvn.

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker hypomanier til å utføre ting jeg ellers ikke hadde orket, men gjerne skulle fått gjort. Sist vasket jeg hele leiligheten. Nesten hver krok ble vaske. Sånn var det da jeg malte rom i leiligheten også. 

Hvor mange timer sover du i døgnet under hypomani og hvor lenge varer den som regel? 

Anonymkode: fd745...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mange timer sover du i døgnet under hypomani og hvor lenge varer den som regel? 

Anonymkode: fd745...f47

Sover ca 5 timer under hypomanier og de har vart fra 2 uker til 2 måneder. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Du har ikke svart på spørsmålet. Prøv igjen.

Jo. For dette kan være kjempe rare, nisjeting som jeg aldri har brydd meg om idet hele tatt. Derfor. Men registrerer at du ikke er enig og det er greit. Du har vel en diagnose å gjør ting deretter muligens du også.

Anonymkode: 024b1...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har vel en diagnose å gjør ting deretter muligens du også.

Så du tror at alle andre er like begrenset i sine tankemønstre som deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (11 minutter siden):

Sover ca 5 timer under hypomanier og de har vart fra 2 uker til 2 måneder. 

Også våkner du bare av deg selv etter 5 timer? Ikke med vekkeklokke regner jeg med. Det er veldig rart hvorfor det blir sånn. 

Anonymkode: fd745...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Også våkner du bare av deg selv etter 5 timer? Ikke med vekkeklokke regner jeg med. Det er veldig rart hvorfor det blir sånn. 

Anonymkode: fd745...f47

Ja. Jeg bruker bare vekkerklokke hvis jeg har en avtale litt tidlig på morgenen. Ja er merkelig og det opprettholder jo hypomaniene. Har heldigvis medisiner til bedre søvn jeg kan bruke hvis jeg får hypomani. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Så du tror at alle andre er like begrenset i sine tankemønstre som deg selv?

Hvis det er fint høstvær hos deg, hva om du tar deg en søndagstur? Frisk luft er ikke å forakte.

Skrevet med omtanke

Anonymkode: a5ec2...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (13 minutter siden):

Så du tror at alle andre er like begrenset i sine tankemønstre som deg selv?

Jeg bare sier det sånn det er egentlig. Alle blir påvirket av sykdom

Anonymkode: 024b1...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alle blir påvirket av sykdom

Når det gjelder gjennomføringsevne og - vilje, ja. Men det betyr ikke at sykdom er en forutsetning for kreativitet, slik det kan forstås ut fra hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bipolar og selv tenker jeg at det bare er en (liten) del av meg. Diagnosen styrer jo ikke alle mine kvaliteter som menneske, meninger, tanker eller følelser. Så klart vil diagnosen alltid spille inn på deler av meg men den er ikke hele meg.

Endret av lavender
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke sykdommen, men sykdommen påvirker meg jo mye i ulik grad. 

Det er jo litt selvmotsigende det du sier her syns jeg

Anonymkode: 024b1...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (31 minutter siden):

Jeg har også bipolar og selv tenker jeg at det bare er en (liten) del av meg. Diagnosen styrer jo ikke alle mine kvaliteter som menneske, meninger, tanker eller følelser. Så klart vil diagnosen alltid spille inn på deler av meg men den er ikke hele meg.

Så når du er deprimert oppfører du deg som ellers? Ingen negative tanker? Ikke isolering? Ikke lite energi som gjør at du må hvile? Eller når du er oppe så er du helt vanlig hele tiden da også?

Anonymkode: 024b1...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo litt selvmotsigende det du sier her syns jeg

Anonymkode: 024b1...b6f

På hvilken måte? Jeg er et menneske med mange ulike sider og kvaliteter. Sykdommen(e) er bare en del av det. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

På hvilken måte? Jeg er et menneske med mange ulike sider og kvaliteter. Sykdommen(e) er bare en del av det. 

Du skriver jo at den påvirker deg mye i ulik grad, som vil si at mot en frisk person vil du styres mye av din sykdom som friske mennesker ikke vil oppleve. Derfor mener jeg at man også er sykdommen sin.

Anonymkode: 024b1...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...