Gå til innhold

Du er ikke sykdommen din sies det. Vel....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så når du er deprimert oppfører du deg som ellers? Ingen negative tanker? Ikke isolering? Ikke lite energi som gjør at du må hvile? Eller når du er oppe så er du helt vanlig hele tiden da også?

Anonymkode: 024b1...b6f

Er jeg deprimert eller hypoman påvirker jo diagnosen meg betydelig naturligvis. Da tenker jeg jo at diagnosen også i varierende grad styrer mye av mine tanker, følelser og handlinger i større grad enn når jeg har normale perioder. Det er jo ikke slik at jeg mener at diagnosen ikke påvirker meg i det hele tatt som jeg får litt inntrykk av at du tenker ut i fra spørsmålet ditt? Som sagt så tenker jeg at diagnosen er en del av meg men ikke hele meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (17 minutter siden):

Jeg er ikke sykdommen, men sykdommen påvirker meg jo mye i ulik grad. 

Jeg synes det virker som om sykdommen er en stor del av livet ditt

Anonymkode: a5ec2...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du skriver jo at den påvirker deg mye i ulik grad, som vil si at mot en frisk person vil du styres mye av din sykdom som friske mennesker ikke vil oppleve. Derfor mener jeg at man også er sykdommen sin.

Anonymkode: 024b1...b6f

Jeg tenker ihvertfall det er viktig å tenke på at "sykdommene" sine ikke er noen unnskyldning for dårlige ting man gjør, men det kan være en forklaring på hvorfor man gjør ting. 

Anonymkode: fd745...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker ihvertfall det er viktig å tenke på at "sykdommene" sine ikke er noen unnskyldning for dårlige ting man gjør, men det kan være en forklaring på hvorfor man gjør ting. 

Anonymkode: fd745...f47

Men så er jo spørsmålet om man ville gjort disse dårlige tingene om man var frisk?

Anonymkode: 024b1...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men så er jo spørsmålet om man ville gjort disse dårlige tingene om man var frisk?

Anonymkode: 024b1...b6f

Friske folk er lovlydige. 

Hadde man ikke hatt f. Eks emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse så ville man aldri klikket i vinkel og klapset til kjæresten for minste ting eller skreket drapstrusler. 

Anonymkode: fd745...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men så er jo spørsmålet om man ville gjort disse dårlige tingene om man var frisk?

Anonymkode: 024b1...b6f

Jeg skrev det er en forklaring på hvorfor man gjør sånn, men ikke en unnskyldning. 

Anonymkode: fd745...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skrev det er en forklaring på hvorfor man gjør sånn, men ikke en unnskyldning. 

Anonymkode: fd745...f47

Unnskyldning eller ei, det er jo pga sykdom du gjør det. Derav gjør du en handling som du mest sannsynlig ikke ville gjort dersom du var frisk. Altså, du styres av din sykdom

Anonymkode: 024b1...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du skriver jo at den påvirker deg mye i ulik grad, som vil si at mot en frisk person vil du styres mye av din sykdom som friske mennesker ikke vil oppleve. Derfor mener jeg at man også er sykdommen sin.

Anonymkode: 024b1...b6f

Fortsatt har jeg mange sider som ikke er preget av sykdom. Ergo jeg ER ikke bare sykdommen. 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg synes det virker som om sykdommen er en stor del av livet ditt

Anonymkode: a5ec2...6a5

Ja den preger en del. Har ikke sagt noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hadde man ikke hatt f. Eks emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse så ville man aldri klikket i vinkel og klapset til kjæresten for minste ting eller skreket drapstrusler.

Det finnes folk som gjør dette (og verre ting) fordi de mener det er rett, ikke fordi de er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (28 minutter siden):

Det finnes folk som gjør dette (og verre ting) fordi de mener det er rett, ikke fordi de er syke.

Psykopater tenker du på? Dyssosiale? 

Nei, der er jeg uenig fordi det er faktisk synd på disse også. De har ikke valgt å bli født uten empati. De har en skade i hjernen. De er syke. Veldig syke. Tenk å leve et liv uten å kunne føle noe for andre? Det er grusomt og de har ikke valgt det selv. Dette er medfødt eller pga feilutvikling i hjernen i tidlig barnealder. 

Anonymkode: fd745...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Psykopater tenker du på? Dyssosiale? 

Nei, der er jeg uenig fordi det er faktisk synd på disse også. De har ikke valgt å bli født uten empati. De har en skade i hjernen. De er syke. Veldig syke. Tenk å leve et liv uten å kunne føle noe for andre? Det er grusomt og de har ikke valgt det selv. Dette er medfødt eller pga feilutvikling i hjernen i tidlig barnealder. 

Anonymkode: fd745...f47

De vet likevel forskjellen på rett og galt. Jeg synes ikke det spor synd på eksen min som sitter på forvaringsdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (27 minutter siden):

De vet likevel forskjellen på rett og galt. Jeg synes ikke det spor synd på eksen min som sitter på forvaringsdom. 

Neivel. 

Anonymkode: fd745...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2

Jeg sier jeg er schizofren. Den sykdommen har vært med meg siden jeg var 16. klart den påvirker meg og er en del av hva jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 13.24):

Friske folk er lovlydige. 

Hadde man ikke hatt f. Eks emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse så ville man aldri klikket i vinkel og klapset til kjæresten for minste ting eller skreket drapstrusler. 

Anonymkode: fd745...f47

Hehe

Nå er jo personlighetsforstyrrelse bare en pen omskriving av "dårlig personlighet", så hvordan kan denne IKKE være del av person? 😆 Hele diagnosen handler jo om at man har en tilfucket personlighet, så den definerer jo bokstavelig talt personen. 

Jeg synes dette er morsomt selv om jeg selv har eupf diagnose som jeg selvfølgelig selv mener ikke stemmer👍🤠👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krøll9 skrev (9 timer siden):

Hehe

Nå er jo personlighetsforstyrrelse bare en pen omskriving av "dårlig personlighet", så hvordan kan denne IKKE være del av person? 😆 Hele diagnosen handler jo om at man har en tilfucket personlighet, så den definerer jo bokstavelig talt personen. 

Jeg synes dette er morsomt selv om jeg selv har eupf diagnose som jeg selvfølgelig selv mener ikke stemmer👍🤠👌

Dette er riktig. Er man alvorlig syk så påvirker det deg og den blir en del av deg og former hvordan du er og blir og hva du gjør

Anonymkode: 024b1...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...