Gå til innhold

Hvorfor får noen med schizofreni tankeforstyrrelser mens andre ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså at noen med schizofreni når de er psykotiske mister språket mer eller mindre og mister ferdigheter. Mens andre med schizofreni snakker helt vanlig og normalt. Dette må jo være forskjellige sykdommer sånn egentlig? 

Anonymkode: 53f1d...f59

Fortsetter under...

AnonymBruker
nachnoo skrev (5 minutter siden):

Det er velkjent at schizofreni ikke er en sykdom, men mer et syndrom som fremstår i ulike former pga ulike "feilfunksjoner" i hjernen.

Veldig rart da for da må disse feilfunksjonene gå av og på hele tiden siden psykose kommer og går. Ved asperger syndrom derimot så er jo feilfunksjonene synlige hele tiden. 

AnonymBruker
nachnoo skrev (17 minutter siden):

Det er velkjent at schizofreni ikke er en sykdom, men mer et syndrom som fremstår i ulike former pga ulike "feilfunksjoner" i hjernen.

Hva er fellestrekkene ved syndromet?

Anonymkode: 5b6e5...80d

Jeg har også lurt på dette spørsmålet. Ved min første psykose ble jeg såpass dårlig at jeg ble mutistisk og nærmest kataton (jeg husker selv ingenting av dette). Heldigvis ble jeg gradvis bedre ved oppstart av antipsykotika da. Men jeg har lurt på i ettertid om jeg egentlig hadde blitt like dårlig igjen ved de andre psykosene mine også hadde det ikke vært for at psykosen ble raskt plukket opp av behandlingsapparatet og medisinert.

Annonse

AnonymBruker
lavender skrev (1 minutt siden):

Jeg har også lurt på dette spørsmålet. Ved min første psykose ble jeg såpass dårlig at jeg ble mutistisk og nærmest kataton (jeg 

Oi, kom denne psykosen av seg selv eller hadde du opplevd noe veldig traumatisk i forkant? 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oi, kom denne psykosen av seg selv eller hadde du opplevd noe veldig traumatisk i forkant? 

Jeg hadde ikke opplevd noe traumatisk, men jeg var under mye stress og sov og spiste minimalt en ukes tid.

Der jeg var innlagt for utredning så snakket stort sett alle pasientene normalt og virket normale. Men felles for oss alle var at vi var tilbaketrukket. Vi snakket ikke med hverandre i det hele tatt. Kun personalet. 

Så hva slags vrangforestillinger de hadde er umulig for meg å si.

AnonymBruker

Da jeg var innlagt på et bedritent pleiehjem, fordi jeg ikke fikk plass på intermediær avdeling på Blakstad havnet jeg på ett psykehjem som hadde mange tilfeller med disorganisert schizofreni. Og de minnet mer om utviklingshemmede enn de schizofrene jeg har møtt andre steder i psykiatrien. De var noen stakkaren som ble herset med av personalet. 
Det var nok billig å ha de der.

Mange av de kom med upassende latter og selvlagde setninger som ikke ga mening. Gikk på do med døra oppe og ei gjorde i buksen.

Jeg var heldigvis frisk nok til å ta en overdose, ikke for å dø, men for å komme meg ut. Etter det skydde jeg psykiatrien noen år.

Anonymkode: 771d8...9bf

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...