Gå til innhold

Hvor sannsynlig er det at brintellix gir søvnvansker?

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten

Sovet lite de siste 2 dager. Vet det er veldig lite tid, men jeg har veldig godt sovehjerte og det er veldig uvanlig for meg. Første natta 2 timer andre natta 5 timer. Forhåpentligvis lenger i natt. Sover vanligvis 9-12timer. Og hvis det er det hvor lenge vil det vare? Så langt har medisinen virket veldig godt.

Fortsetter under...

Den forsvunne diamanten
Sokk skrev (Akkurat nå):

Jeg ble søvnig av den / sov litt tyngre (snorket mer ifølge daværende samboer). Jeg tok den om kvelden, men jeg fikk egentlig beskjed om å ta den om morgenen (antar det var fordi den kan være aktiverende). 

Oja, ok så det er ganske stor forskjell på hvordan folk reagerer😂 Men ja da kan det hende den er aktiverende på meg. Bra når det gjelder den depresjoen som var nå. Men når jeg sover så liter på to forskjellige sovemedisiner så blir jeg en smule bekymra for psykosedelen. Men jeg tror det skal gå fint altså.

Den forsvunne diamanten
nachnoo skrev (9 minutter siden):

Det er erfaring med flere medisiner at noen blir aktivert mens noen blir søvnig. 
Uansett bør en ikke sove over ni timer. 

Det blir nok veldig vanskelig å ikke gjøre når jeg går på antipsykotika😂

Den forsvunne diamanten skrev (26 minutter siden):

Oja, ok så det er ganske stor forskjell på hvordan folk reagerer😂 Men ja da kan det hende den er aktiverende på meg. Bra når det gjelder den depresjoen som var nå. Men når jeg sover så liter på to forskjellige sovemedisiner så blir jeg en smule bekymra for psykosedelen. Men jeg tror det skal gå fint altså.

Det er veldig bra at du ikke føler noe til depresjonen lenger. Men siden du sover såpass lite nå håper jeg at du venter med å skrive deg ut til ting har stabilisert seg litt. Nå regner jeg med at du har folk rundt deg som kan hjelpe deg raskt dersom søvnmangelen begynner å gi deg psykosesymptomer, og det gir vel en trygghet. 😊

Annonse

Den forsvunne diamanten
Sokk skrev (2 minutter siden):

Det er veldig bra at du ikke føler noe til depresjonen lenger. Men siden du sover såpass lite nå håper jeg at du venter med å skrive deg ut til ting har stabilisert seg litt. Nå regner jeg med at du har folk rundt deg som kan hjelpe deg raskt dersom søvnmangelen begynner å gi deg psykosesymptomer, og det gir vel en trygghet. 😊

Ja jeg har tenkt til å gjøre det slik. Først få søvnen på plass også skrive meg ut. ☺️

Den forsvunne diamanten skrev (8 timer siden):

Ja jeg har tenkt til å gjøre det slik. Først få søvnen på plass også skrive meg ut. ☺️

Og gjør det gjerne i samråd med personalet på avdelingen. Det er på den måten det er et best utgangspunkt for en vellykket utskrivning (dvs. uten rask reinnleggelse). Om du får ev. tilbud om oppfølgning hjemme etter utskrivning, ville jeg anbefalt å ta imot det. Jeg mener å ha lest at det er de første døgnene etter utskrivning fra psykiatrisk avdeling som er vanskeligst å komme seg igjennom. Du har selv erfaring på dette og vet selv hvor skoen trykker for din del... ;) 

Men, over til opprinnelig spørsmål... ;) Selv opplevde jeg lite/ingen søvnighet, hva jeg kan huske, men jeg hadde litt livlige drømmer de to første ukene av medisineringen (ikke mareritt). Men legen var bestemt på at den skulle tas om morgenen - jeg tenker at det var kanskje en grunn til det. Jeg tenkte ikke noe over det, for det passet seg best slik mtp. antall tabl. på morgenen vs. kvelden.

Den forsvunne diamanten
Eva Sofie skrev (56 minutter siden):

Og gjør det gjerne i samråd med personalet på avdelingen. Det er på den måten det er et best utgangspunkt for en vellykket utskrivning (dvs. uten rask reinnleggelse). Om du får ev. tilbud om oppfølgning hjemme etter utskrivning, ville jeg anbefalt å ta imot det. Jeg mener å ha lest at det er de første døgnene etter utskrivning fra psykiatrisk avdeling som er vanskeligst å komme seg igjennom. Du har selv erfaring på dette og vet selv hvor skoen trykker for din del... ;) 

Men, over til opprinnelig spørsmål... ;) Selv opplevde jeg lite/ingen søvnighet, hva jeg kan huske, men jeg hadde litt livlige drømmer de to første ukene av medisineringen (ikke mareritt). Men legen var bestemt på at den skulle tas om morgenen - jeg tenker at det var kanskje en grunn til det. Jeg tenkte ikke noe over det, for det passet seg best slik mtp. antall tabl. på morgenen vs. kvelden.

Ja jeg skal gjøre det i samråd ja, spent på å høre hva behandleren sier i dag. :) 

Den forsvunne diamanten
Glitter skrev (2 minutter siden):

Har det ikke vært luftet om du kan være shizoaffektiv? 

Jeg ble kraftig hypoman av Brintellix. Bare noe å være obs på. 

Har definitivt vært veldig gira, men vet ikke om det bare er vanvittig glede over at depresjonen er over. 

Den forsvunne diamanten skrev (Akkurat nå):

Har definitivt vært veldig gira, men vet ikke om det bare er vanvittig glede over at depresjonen er over. 

Nei det var det da. Slikt tar man jo innimellom feil av. Men jeg tviler jo på at du får redusert søvnbehov fordi du er glad for å være kvitt depresjonen? Gleder, energi osv kan jo derimot være det. Inntil en viss grense hvor det er helt tydelig da. Noe dine behandlere nok ville reagert på. 

Den forsvunne diamanten
Glitter skrev (28 minutter siden):

Nei det var det da. Slikt tar man jo innimellom feil av. Men jeg tviler jo på at du får redusert søvnbehov fordi du er glad for å være kvitt depresjonen? Gleder, energi osv kan jo derimot være det. Inntil en viss grense hvor det er helt tydelig da. Noe dine behandlere nok ville reagert på. 

Vi får se hva hun sier i dag på samtale. 

Annonse

• 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Sokk skrev (På 15.9.2024 den 20.55):

Jeg ble søvnig av den / sov litt tyngre (snorket mer ifølge daværende samboer). Jeg tok den om kvelden, men jeg fikk egentlig beskjed om å ta den om morgenen (antar det var fordi den kan være aktiverende). 

Hvis den er aktiverende, da hjelper den vel ikke for å roe angst?

Anonymkode: 367cf...f53

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...