Gå til innhold

Bipolar og antidepressiva


Fru2020

Anbefalte innlegg

Er det sånn at alle som har bipolaritet blir hypomane eller maniske av antidepressiva? 

Jeg har aldri blitt det, og lurer på om det er en begynnelse for at jeg ikke blir utredet for bipolar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg har gått på flere antidepressiva før jeg fikk diagnosen og ble aldri hypoman av noen av de.

Endret av lavender
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (5 minutter siden):

Er det sånn at alle som har bipolaritet blir hypomane eller maniske av antidepressiva? 

Jeg har aldri blitt det, og lurer på om det er en begynnelse for at jeg ikke blir utredet for bipolar?

Nei 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en risiko for å bli det av legemidler, og f.eks. for Bipolar 1, så kan det være farlig fordi man da kan få en ekte mani. Derfor må man ved bipolar 1 alltid være beskyttet mot mani før man kan bruke antidepressiva.

Foruten for bipolar 3 er det ikke noe krav for diagnosen at man har blitt manisk/hypoman av legemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hypomanier utløst av antidepressiva et par ganger. Først da de så meg bli hypoman uten medikamenter eller rus fikk jeg diagnosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (12 minutter siden):

Takk for svar ❤️

Det er inntaksmøte på DPS i morgen og jeg er bare litt spent på om de vil tilby meg hjelp.

Krysser fingrene for deg 🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig hypomani da jeg sluttet på antidepressiva. Men jeg gikk på antidepressiva i ihvertfall 5år og var jo hypoman flere ganger iløpet av den tiden også. Har bipolar 2.

Lurer på om det er noe som skjer når man slutter på antidepressiva som utløser hypomani? For har opplevd dette flere ganger iløpet av årene jeg har gått på forskjellige og sluttet at ejg alltid blir hypoman etter å ha sluttet. Ofte har jeg bråsluttet da. 

Anonymkode: c70dc...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først da sykdommen utviklet seg fra bipolar type 2 til type 1 begynte jeg å bli (hypo)manisk av antidepressiva. Før min første ekte mani prøvde jeg et par antidepressiva alene eller kun i kombinasjon med lamictal uten å bli (hypo)manisk. Etter dette har jeg utviklet (hypo)maniske symptomer av tilnærmet alle antidepressiva jeg har prøvd, selv i kombinasjon med antipsykotika (inkl. 20mg zyprexa). Til og med et antidepressiva jeg tidligere hadde brukt alene uten at det utløste hypomaniske symptomer utløste maniske symptomer hos  meg, til tross for at det den gangen var i kombinasjon med 15mg zyprexa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann skrev (9 minutter siden):

Først da sykdommen utviklet seg fra bipolar type 2 til type 1 begynte jeg å bli (hypo)manisk av antidepressiva. Før min første ekte mani prøvde jeg et par antidepressiva alene eller kun i kombinasjon med lamictal uten å bli (hypo)manisk. Etter dette har jeg utviklet (hypo)maniske symptomer av tilnærmet alle antidepressiva jeg har prøvd, selv i kombinasjon med antipsykotika (inkl. 20mg zyprexa). Til og med et antidepressiva jeg tidligere hadde brukt alene uten at det utløste hypomaniske symptomer utløste maniske symptomer hos  meg, til tross for at det den gangen var i kombinasjon med 15mg zyprexa. 

Oi, hvor gammel var du da bp2 ble bp1 hos deg? Hvor sent kan det skje liksom? 

Anonymkode: c70dc...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går kun på antidepressiva og har diagnose bipolar 2. Har eksperimentert litt med dose opp og ned. Jeg kjenner at jeg kan bli hypoman av det om jeg bare doserer høyt nok (mellom 20-40) Dosen jeg tar nå er en fjerdedel av det meste jeg gikk på noen få dager før jeg merket at jeg måtte roe det litt ned. Ifølge ny behandler så kan folk med unipolare depresjoner fort vekk ta doser så høye som jeg sa, uten at det var spesielt høy dose etter hennes mening. Og de får ikke de symptomene jeg beskrev. 

Nå er jeg utrolig nok forsiktig med det, til tross for at jeg definitivt er en av dem som minnes tidligere oppstemte faser som noe veldig positivt. Det er noe skummelt med at det er medisiner som utløser det og kjenner at jeg har "mer kontroll" hvis det kommer naturlig 😆 Så har funnet en fin og lav vedlikeholdsdose nå. 10mg. Har noen dager jeg er litt vel oppesen kanskje, men det er mulig at jeg bare er en slik selvgod direkte person når jeg ikke er deprimert 😅😆 Null sosialangst er også digg. Men vil helst ikke ha ukontrollerte latterutrbudd uten grunn... Ei heller begynne å skjelle ut folk fordi jeg ikke klarer kontrollere sinnet - så holder dosen lav nå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (5 timer siden):

Er det sånn at alle som har bipolaritet blir hypomane eller maniske av antidepressiva? 

Jeg har aldri blitt det, og lurer på om det er en begynnelse for at jeg ikke blir utredet for bipolar?

Personer med BP1 skal ikke ha AD som eneste medikament. Før en evt bruker AD skal en være beskyttet enten med AP eller en stemningsstabilisator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...