Gå til innhold

Ensomhet


Alba

Anbefalte innlegg

Hvorfor gjør ensomhet så vondt? Jeg klarer ikke å få meg venner fordi jeg ikke er bra nok. Har opplevd så mye traumer tidligere og føler jeg dummer meg ut og ikke er bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler også med deg. Jeg er litt på Fontenehuset så får i det minste vært litt sosial og møtt andre mennesker der, men jeg synes også det er vanskelig å skulle bli venner og ordentlig kjent så det har ikke skjedd ennå. 

Endret av lavender
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre. Går det ann å oppsøke mennesker som liker samme aktivitet som en selv? Og bli kjent med nye på den måten? Feks treningssenter, kunstklubb o.l?

Anonymkode: 6f9db...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alba skrev (38 minutter siden):

Hvorfor gjør ensomhet så vondt? Jeg klarer ikke å få meg venner fordi jeg ikke er bra nok. Har opplevd så mye traumer tidligere og føler jeg dummer meg ut og ikke er bra nok.

For å få det bedre: Har du forsøkt noen av de gode forslagene du har fått før? 

Anonymkode: 450a1...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

For å få det bedre: Har du forsøkt noen av de gode forslagene du har fått før? 

Anonymkode: 450a1...335

Jeg tenkte som deg tidligere.

Men det er ikke alltid råd hjelper. De er heller ikke alltid så enkle å følge for en som har det vanskelig.

Iblant er det best å bare få lov å lufte sine vondeste følelser, og vite at noen kan høre på, uten å dømme eller å stille krav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (1 time siden):

Jeg tenkte som deg tidligere.

Men det er ikke alltid råd hjelper. De er heller ikke alltid så enkle å følge for en som har det vanskelig.

Iblant er det best å bare få lov å lufte sine vondeste følelser, og vite at noen kan høre på, uten å dømme eller å stille krav. 

Signerer ISW.

Anonymkode: 6f9db...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alba skrev (3 timer siden):

Hvorfor gjør ensomhet så vondt? Jeg klarer ikke å få meg venner fordi jeg ikke er bra nok. Har opplevd så mye traumer tidligere og føler jeg dummer meg ut og ikke er bra nok.

Samme som meg. Jeg klarer ikke å få venner. Vi er jo skapt for å leve med partner for å formere oss så det ligger jo i oss å ønske det. Er det med venner du har opplevd traumer? 

Anonymkode: 3c74c...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (3 timer siden):

uten å dømme eller å stille krav. 

Gode råd er verken å dømme eller å stille krav.

Folk må ikke slutte å gi gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (10 minutter siden):

Gode råd er verken å dømme eller å stille krav.

Folk må ikke slutte å gi gode råd.

Hei,

Jeg skjønner hva du mener. Jeg tenker det kommer litt an på konteksten.

For mennesker i en akutt krise/sykdom, så er jeg helt enig. Når det gjelder trådstarter her, så oppfatter jeg henne som at hun har en kronisk tilstand og får veldig lite hjelp. Hun har skrevet mange tråder her inne og så godt som aldri fulgt opp svarene hun får eller rådene som kommuniseres. 

Jeg tolker dette dithen at trådstarter kanskje føler det er viktigst å skrive om smerten sin de gangene den er verst. Og at kanskje mange av rådene er forsøkt før, uten så mye hell. Det er da jeg tenker / lurer på hvorvidt det viktigste kanskje kan være å være et medmenneske framfor en rådgiver. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også , autisme er noe dritt.

Men nå har jeg akseptert at det alltid kommer til å bli slik. Det gjør det letere å takle.

Anonymkode: c6c05...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at noen ikke klarer å få venner? Er de introverte? Ikke sosiale nok? Er de født med en spesiell personlighet som folk skygger unna?

Jeg tenker at det også kommer an på andre. Andre må også vise interesse for å bli kjent med deg. De må la deg være sosial. Godta og akseptere deg. Det er flere ekstroverte enn introverte i verden og introverte kan ha problemer med å finne noen de har kjemi med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler også om å finne noen man har kjemi med. Å ikke "klare" å få venner handler kanskje litt om at man ikke finner folk man har kjemi med så ofte? Man trenger vel ikke forandre seg og tilpasse seg andre for å få venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (21 timer siden):

Hei,

Jeg skjønner hva du mener. Jeg tenker det kommer litt an på konteksten.

For mennesker i en akutt krise/sykdom, så er jeg helt enig. Når det gjelder trådstarter her, så oppfatter jeg henne som at hun har en kronisk tilstand og får veldig lite hjelp. Hun har skrevet mange tråder her inne og så godt som aldri fulgt opp svarene hun får eller rådene som kommuniseres. 

Jeg tolker dette dithen at trådstarter kanskje føler det er viktigst å skrive om smerten sin de gangene den er verst. Og at kanskje mange av rådene er forsøkt før, uten så mye hell. Det er da jeg tenker / lurer på hvorvidt det viktigste kanskje kan være å være et medmenneske framfor en rådgiver. 

Jeg setter veldig pris på den «nye» @ISW.

Ikke fult så skråsikker som før, men reflektert og gjennomtenkt i svarene sine. 🫶

 

 

Anonymkode: ed05e...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg setter veldig pris på den «nye» @ISW.

Ikke fult så skråsikker som før, men reflektert og gjennomtenkt i svarene sine. 🫶

 

 

Anonymkode: ed05e...d0e

Tusen takk for det ❤️ alle er nok ikke enige, men jeg føler det handler litt om rolleforståelse. Jeg er ikke psykiater eller farmakolog. Men jeg kan selvmordsforebygging og være støttende, så da gjør jeg det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ensomhet er en følelse jeg trur vi alle kjenner i større eller mindre grad. Det er en vond følelse.  Det å finne meningsfulle aktiviteter, både alene og sammen med andre kan forebygge ensomhet. Er det en hobby, kurs eller aktivitet du kunne tenke deg å starte med?  Felles interesse er ofte en god start for å bli bedre kjent med flere mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Everybody said:

Det handler også om å finne noen man har kjemi med. Å ikke "klare" å få venner handler kanskje litt om at man ikke finner folk man har kjemi med så ofte? Man trenger vel ikke forandre seg og tilpasse seg andre for å få venner?

Hva hvis man aldri har funnet noen man har kjemi med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (13 minutter siden):

Hva hvis man aldri har funnet noen man har kjemi med?

Nei, da må man bare innfinne seg med at man er alene. Man kan også tenke og reflektere over ens egen personlighet, om det er noe det går an å gjøre noe med, om man har en eller annen lidelse, for eksempel depresjon som gjør det vanskelig å være sosial. Man kan også begynne med en hobby og møte folk der eller gjennom jobb hvis kjemien er der blant de du møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Jeg er alene og føler meg av og til ensom. Jeg har levd mesteparten av mitt liv alene. Med unntak av noen år fra 22-29.

Jeg må innrømme de årene skapte flere gode minner enn de jeg satt alene. Men jeg kunne aldri tenke meg å gå inn i ett forhold igjen. Som en med schizofreni har all kosen ført med seg symptomer. Jeg ble mere utsatt når jeg måtte fylle en rolle og late som jeg var supersosial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ER bra nok, Alba🫶våg å hopp i det og oppsøk et sosialt miljø hvor du kan bli kjent med nye mennesker. 

Anonymkode: 6f9db...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...