Gå til innhold

Ensomhet


Alba

Anbefalte innlegg

Everybody skrev (23 timer siden):

Det er flere ekstroverte enn introverte i verden og introverte kan ha problemer med å finne noen de har kjemi med.

 

Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden):

Jeg ble mere utsatt når jeg måtte fylle en rolle og late som jeg var supersosial.

Jeg er nok litt introvert (som oftest, men kan oppføre meg ganske ekstrovert iblant…). Da jeg var i begynnelsen av 20-årene syntes jeg det var veldig stress å f.eks gå en tur alene, at det liksom var rart og at man ikke kunne være alene ute i offentligheten. Jeg ble veldig selvbevisst og hadde lyst til å gjemme meg, jeg følte jeg måtte ha en unnskyldning for å gå ute, for å være der jeg befant meg til enhver tid.

Senere har jeg turt å ta mer plass i verden, selv om jeg er alene. Jeg har både reist alene og vært på restaurant alene - og kost meg med det.

Jeg tenker det er viktig å øve på å trives i sitt eget selskap. Man kan gjøre ting og ha det bra uten at man trenger å gjøre alt sammen med andre mennesker. Det går an å være alene uten å føle seg ensom.

Så er jeg også så heldig at jeg har fått noen venner som også er introverte. Som også gjerne går på restaurant alene heller enn med en slitsom gjeng. Da kan vi være sammen med mer «balanse». Vi kan prate og kose oss sammen, men også sitte hver for oss og holde på med vår egen greie, uten at vi trenger å si noe eller være veldig aktivt sammen.

Det er veldig mange introverte der ute, og det er kanskje sånne vennskap som er mest behagelige, synes jeg. Det er også mange andre som er usikre, føler seg dumme etc. De fleste er veldig, veldig glade for at noen andre viser interesse. Og ingen vet at du føler at du dummer deg ut og ikke er bra nok.

Men det er selvsagt en terskel å skulle møte andre, bli kjent og komme nærme nok til at det blir et vennskap. Det krever litt overskudd å energi å komme over den terskelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...