Gå til innhold

Spørsmål om alvorlighetsgrad på psykose

Anbefalte innlegg

Ved min første psykose ble jeg såpass dårlig at jeg ble mutistisk og nærmest kataton (jeg husker selv ingenting av dette). Heldigvis ble jeg gradvis bedre ved oppstart av antipsykotika da. Men jeg har lurt på i ettertid om jeg egentlig trolig hadde blitt like dårlig igjen ved de andre psykosene mine også hadde det ikke vært for at de psykosene ble raskt plukket opp av behandlingsapparatet og medisinert?

(Mulig dette bare er nytteløst å spekulere i? Men det er noe jeg bekymrer meg over, så velger å spørre likevel.)

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kan også komme av autisme og depresjon.

Anonymkode: 11149...cfb

Behandlerne der jeg var innlagt mente i alle fall at det var psykose og at jeg hadde schizofreni (nå endret til bipolar). Jeg trodde at jeg ble forgiftet bl.a (når jeg kunne snakke igjen).

Endret av lavender
AnonymBruker
lavender skrev (6 minutter siden):

Behandlerne der jeg var innlagt mente i alle fall at det var psykose og at jeg hadde schizofreni (nå endret til bipolar). Jeg trodde at jeg ble forgiftet bl.a (når jeg kunne snakke igjen).

Ja, men du har også skrevet at du har asperger? Og katatoni kan forekomme ved autisme. Og spesielt autister er veldig vare for stress og ukjente ting. Kan jo se for meg at å bli innlagt kan gjøre at en med autisme trekker seg enda mer inn i seg selv når man opplever et sånt miljø som langt ifra er tilpasset autister med uforutsigbarhet, hele tiden nye folk og bråk på avdelingen. 

Ellers så kan også antipsykotika i for høye doser gjøre en så ubevegelig at man nærmest blir kataton. Så hvis det var sånn at det var først etter du ble medisinert at du var sånn så kan det skyldes det også. 

Ellers depresjon hvis du var det. 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja, men du har også skrevet at du har asperger? Og katatoni kan forekomme ved autisme. Og spesielt autister er veldig vare for stress og ukjente ting. Kan jo se for meg at å bli innlagt kan gjøre at en med autisme trekker seg enda mer inn i seg selv når man opplever et sånt miljø som langt ifra er tilpasset autister med uforutsigbarhet, hele tiden nye folk og bråk på avdelingen. 

Ellers så kan også antipsykotika i for høye doser gjøre en så ubevegelig at man nærmest blir kataton. Så hvis det var sånn at det var først etter du ble medisinert at du var sånn så kan det skyldes det også. 

Ellers depresjon hvis du var det. 

Ja, det stemmer at jeg har asperger også (fikk den diagnosen bare for noen få år siden). Så det kan jo være at det du tenker stemmer, men det er jo ikke så lett å vite hva som var hva egentlig verken for meg eller behandlere. Jeg opplever dog at nåværende (ny) behandler er usikker på asperger diagnosen, så jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal tro. Han mener da at jeg ikke er nok negativt påvirket av diagnosen og fungerer for bra. Jeg fikk diagnosen av en behandler som kjente meg godt over 2 år, så på en måte vil jeg jo helst stole på hennes vurdering men samtidig vet jeg at jeg scorte lavt på utredningen med raads f.eks.

Og det er sikkert mulig at jeg egentlig fungerer for bra, aner ikke hvor påvirket det er forventet at man må være for å få diagnose eller ikke. Når det kommer til om jeg ble medisinert før eller etter katatoni aner jeg ikke, for jeg husker ingenting fra den perioden selv og det er såpass lenge siden jeg leste journalen at jeg ikke husker. Er også mulig at jeg ble vurdert deprimert da, det er også en ting jeg ikke husker. Men har hatt flere depresjoner (også psykoser) i ettertid da, men ikke med så stort funksjonsfall. 

Endret av lavender

Har tenkt en del på dette siste døgnet og selv om jeg skjønner at det hjelper lite å bekymre seg for det så klarer jeg ikke helt la være. Jeg gjør jo mitt beste med å ta medisiner og ta andre hensyn, men noen ganger bekymrer jeg meg bare veldig likevel... Skulle gjerne hatt ett svar, men vet ikke om det i det hele tatt er mulig å svare på eller.

Endret av lavender

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...