Gå til innhold

Er dette vanlig?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at leger på et sykehus jeg skal til for somatiske ting leser i journalen om det psykiske? Det gjorde legen som opererte ut galleblæren og, jeg syns det er flaut og føler meg avkledd på en måte. Men de må kanskje vite det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det har jeg også opplevd dessverre. Syns absolutt ikke noe om det. Men hva kan man gjøre liksom. 

Anonymkode: 4dcf5...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det har jeg også opplevd dessverre. Syns absolutt ikke noe om det. Men hva kan man gjøre liksom. 

Anonymkode: 4dcf5...faa

Ja man blir jo redd for å bli dømt, nei de har jo tilgang til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Du kan blokkere tilgangen til psykiatrisk journal.

Man kan ikke blokkere pasientjournalen for alle. Er kun kjernejournal som kan blokkeres. Er i pasientjournalen det psykiske står. Og kjernejournal er noe helt annet. 

Anonymkode: 4dcf5...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Du kan blokkere tilgangen til psykiatrisk journal.

Det visste jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (32 minutter siden):

Er det vanlig at leger på et sykehus jeg skal til for somatiske ting leser i journalen om det psykiske? Det gjorde legen som opererte ut galleblæren og, jeg syns det er flaut og føler meg avkledd på en måte. Men de må kanskje vite det? 

Jeg tror det er viktig at helsepersonell også kjenner til dine psykiske vansker. Det gjør det mulig for dem å være oppmerksomme på om noe blir ekstra vanskelig for deg, for eksempel om du trenger ekstra betryggelser, om angst gjør det vanskelig å gjennomføre undersøkelser osv. osv. I tillegg er det jo helt nødvendig at de har oversikt over hvilke medisiner du bruker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det er viktig at helsepersonell også kjenner til dine psykiske vansker. Det gjør det mulig for dem å være oppmerksomme på om noe blir ekstra vanskelig for deg, for eksempel om du trenger ekstra betryggelser, om angst gjør det vanskelig å gjennomføre undersøkelser osv. osv. I tillegg er det jo helt nødvendig at de har oversikt over hvilke medisiner du bruker. 

Ok, ja det er vel viktig å vite hvor de har meg, men jeg er jo ikke den jeg er uten medisiner nå. Men det står jo at jeg begynner og slutter på medisiner, har ikke planer om å slutte nå da. Ja det er jo nødvendig at de vet hvilke medisiner jeg tar og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ok, ja det er vel viktig å vite hvor de har meg, men jeg er jo ikke den jeg er uten medisiner nå. Men det står jo at jeg begynner og slutter på medisiner, har ikke planer om å slutte nå da. Ja det er jo nødvendig at de vet hvilke medisiner jeg tar og. 

Jeg tror ikke det har negative konsekvenser for deg at de kjenner til dine psykiske vansker, jeg tror snarere det er omvendt. At de tenker at de bør ta litt ekstra hensyn og tenke seg litt ekstra om dersom noe blir vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker også dette sterkt. Føler meg utsatt og avkledd som du sier, uten god grunn 

Anonymkode: c735c...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke det har negative konsekvenser for deg at de kjenner til dine psykiske vansker, jeg tror snarere det er omvendt. At de tenker at de bør ta litt ekstra hensyn og tenke seg litt ekstra om dersom noe blir vanskelig. 

Ok, det kan jo stemme men jeg vil ikke bli dømt, de hadde lest kriseplanen og og der står det mye rart. F.eks at jeg tror at tankens kraft er total, tror jo det da og at jeg har skapt det fysiske og det psykiske selv. Er så lei av alle feil jeg gjør og alt jeg tenker galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg misliker også dette sterkt. Føler meg utsatt og avkledd som du sier, uten god grunn 

Anonymkode: c735c...261

ja det kan jo virke brutalt enkelte ting som står skrevet, at man er helt koko liksom. Vil ikke bli misforstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

ja det kan jo virke brutalt enkelte ting som står skrevet, at man er helt koko liksom. Vil ikke bli misforstått. 

Jeg skjønner at det er ubehagelig at noen skal lese ting som er veldig sårbart for deg.

Jeg er likevel enig med frosken i at det er fint og viktig at de gjør dette. Du har jo vært veldig engstelig for smertene, og du blir stresset og engstelig av tanken på undersøkelser og operasjoner. De må vite litt om dette og litt om dine psykiske utfordringer generelt, så de kan ta hensyn til dette i behandlingen. Det kan f.eks være at de må passe ekstra godt på at du forstår informasjonen de gir (det er vanskelig å få med seg ting når man er veldig stressa), og for å bidra til å begrense stress/angst knyttet til undersøkelser og behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner at det er ubehagelig at noen skal lese ting som er veldig sårbart for deg.

Jeg er likevel enig med frosken i at det er fint og viktig at de gjør dette. Du har jo vært veldig engstelig for smertene, og du blir stresset og engstelig av tanken på undersøkelser og operasjoner. De må vite litt om dette og litt om dine psykiske utfordringer generelt, så de kan ta hensyn til dette i behandlingen. Det kan f.eks være at de må passe ekstra godt på at du forstår informasjonen de gir (det er vanskelig å få med seg ting når man er veldig stressa), og for å bidra til å begrense stress/angst knyttet til undersøkelser og behandling. 

Ja det er ubehagelig. 

Ok, hvis dere mener det så er det vel riktig. Bare at jeg var på en akutt time til en øyespesialist som også hadde lest, han snakket bare til mannen min som om jeg var helt borte. Er jo ikke det selv om jeg har schizoaffektiv. Men det er vel bra ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (13 minutter siden):

F.eks at jeg tror at tankens kraft er total, tror jo det da og at jeg har skapt det fysiske og det psykiske selv.

Vi har tankefrihet i Norge, så dette er lovlig og legitimt å tro. Men da må du ogå ta konsekvensene - enten står du opp for deg selv og ditt virkelighetssyn, eller så må du bare la være å snakke om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Vi har tankefrihet i Norge, så dette er lovlig og legitimt å tro. Men da må du ogå ta konsekvensene - enten står du opp for deg selv og ditt virkelighetssyn, eller så må du bare la være å snakke om det.

Har sluttet å snakke om det, jeg klarer jo ikke å følge det så da er det ikke vits i men det er skremmende da å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Har sluttet å snakke om det, jeg klarer jo ikke å følge det så da er det ikke vits i men det er skremmende da å tenke på.

Hvorfor tviholde på et virkelighetssyn man ikke klarer å leve etter selv? Det skaper jo bare kognitiv dissonans, med alt det medfører.

Endret av psykedeliker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 time siden):

ja det kan jo virke brutalt enkelte ting som står skrevet, at man er helt koko liksom. Vil ikke bli misforstått. 

Jeg tror ingen som møter deg tror at du er helt koko:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 time siden):

Ja det er ubehagelig. 

Ok, hvis dere mener det så er det vel riktig. Bare at jeg var på en akutt time til en øyespesialist som også hadde lest, han snakket bare til mannen min som om jeg var helt borte. Er jo ikke det selv om jeg har schizoaffektiv. Men det er vel bra ja. 

Du vil alltid kunne finne noen leger som synes det er lettere å snakke med pårørende enn med pasienten selv - merkelig nok. Da gjelder det å gi litt blaffen. Det viktigste er at det blir gitt informasjon og at dere får med dere det vesentlige. 

Egentlig tror jeg at du har erfaring fra de siste årene  med at du blir møtt på en ok møte i helsevesenet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...