Gå til innhold

Du er bare ute etter oppmerksomhet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva som ligger til grunn for en overdose, kan jo være vanskelig å svare på på stående fot.

Noen gjør det fordi de vil dø (eller få en slutt på smerten). Noen gjør det som et rop om hjelp. Noen gjør det for å straffe seg selv (eller andre) for ett eller annet. Noen gjør det i manipulativ hensikt. Noen gjør det for å oppnå en sterkere effekt av medisinen enn man vanligvis får (f.eks. av sovemedisin, at man ønsker å sove lenge). Osv. Iblant kan grunnen også være sammensatt. Og iblant kan (dessverre) utfallet bli et annet enn man så for seg eller ønsket seg. Man kan dø ved et uhell, eller fordi man tar en risiko man ikke var kompetent til å se at var så farlig som den var.

Jeg synes ikke en behandler umiddelbart bør konkludere uten en god samtale først i alle fall. Men dessverre er det ofte slik hos legevakt eller ambulanse. Man har ikke tid eller ressurser til å drive støttebehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er relevant å vite hvorfor legen stilte dette spørsmålet.

Anonymkode: 0e0f3...b64

Jeg har ingen behov for å vite hvorfor det ble sagt til meg. 

Det jeg spurte om var hva andre syns om slike påstander og da snakket jeg generelt. 

Anonymkode: f5b2d...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormwind skrev (6 minutter siden):

Ja, man kan jo som helsearbeider spørre seg hvem er det vi er her for?

Man kan som enkeltperson spørre seg hvilke konsekvenser ens handlinger får for andre. Man er ikke fritatt for kritikk bare fordi man er syk. 

Jeg forstår at helsepersonell kan bli oppgitt og gå lei. De er bare mennesker, de også. Like feilfri som pasienten.

Anonymkode: 5292b...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man kan som enkeltperson spørre seg hvilke konsekvenser ens handlinger får for andre. Man er ikke fritatt for kritikk bare fordi man er syk. 

Jeg forstår at helsepersonell kan bli oppgitt og gå lei. De er bare mennesker, de også. Like feilfri som pasienten.

Anonymkode: 5292b...373

Ja, helt enig. Men så søker man vel som pasient oppmerksomhet av en grunn også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormwind skrev (7 minutter siden):

Ja, helt enig. Men så søker man vel som pasient oppmerksomhet av en grunn også. 

Ja, og den grunnen bør man selvfølgelig få hjelp for. 

Det betyr ikke at man ikke kan kritisere selvmordsforsøk når de gjøres for å få oppmerksomhet. Det er en dårlig bruk av ressurser, for ikke å snakke om hvilken bekymring man legger på pårørende. Og potensielt kan få langvarige helsevirkninger på en selv, alt etter metode man har brukt.

Anonymkode: 5292b...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har full forståelse for den dype smerten noen sikkert har. Jeg har selv ønsket å gjøre slutt på den når den har vært på sitt dypeste - men det har aldri kommet så langt at jeg har tenkt å gjøre noe med det. Jeg har vel kanskje vært hard på det området. 

Jeg har også mange ganger sittet på den andre siden av gjerdet der jeg har tilhørt flere av mine nærmeste som har ropt om hjelp og forsøkt å ta sitt eget liv. Så sent som denne uka. Det er en fryktelig stor belastning og påkjenning og et ansvar jeg selv ikke vllle påført noen av mine. Hadde jeg kommet så langt selv, ville jeg søkt hjelp hos lege/legevakt og ikke belastet noen av mine med en sånn byrde. 

Jeg har også to nære som faktisk har tatt sitt eget liv. 

Endret av Emoji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...