Gå til innhold

Leo og de farlige


Anonymos

Anbefalte innlegg

Regner med at en del av dere har sett "Leo og de farlige". Hva er deres meninger? 

Min er at det er en veldig interessant serie, i den forstand at man ser en verden man sjelden ser så mye til. Interessant å se mekanismene bak hvordan enkelte blir så farlige, og ofte svært psyke, at det gjør de grufulle tingene de har gjort. Syns Leo/NRK er flinke til å få frem mer sympatiske sider ved de aller fleste av dem, men ikke alltid: Denne Markus fremstilles i vel stor grad som et offer for samfunnet og tilfeldigheter og det vies for lite oppmerksomhet til offeret og de etterlatte etter drapet han begikk, som tross alt beskrives som blant de mest bestialske i landet i nyere tid. Likevel får man vondt av han, da han er veldig psykisk syk og helt klart lider stort som følge av det han har gjort. Erlend (som jeg trodde var Julio Kopseng ved første øyekast), på sin side var det vanskelig å få sympati med, all den tid mangelen på anger og respekt for andre mennesker og deres følelser og opplevelser var gjennomgående. 

Også spennende hvordan dilemmaet mellom personlig frihet og samfunnets vern løftes. Samt grensen for når forvaring er det rette og når psykiatrien burde overta. Det er på ingen måte en enkel oppgave dommerene som skal avgjøre disse tingene, har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mulig jeg fulgte dårlig med men jeg fikk aldri med meg hvorfor hans Marius slo faren sin med en øks i hode gjentatte ganger? Hvorfor ville han drepe han? Og hvem andre gjorde han det med? 

Anonymkode: 46c9d...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mulig jeg fulgte dårlig med men jeg fikk aldri med meg hvorfor hans Marius slo faren sin med en øks i hode gjentatte ganger? Hvorfor ville han drepe han? Og hvem andre gjorde han det med? 

Anonymkode: 46c9d...691

Faren, stemoren og søster eller bror. Ingen oppgitt grunn. Han planla å drepe 20 av vennene sine også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
munchin skrev (8 minutter siden):

Faren, stemoren og søster eller bror. Ingen oppgitt grunn. Han planla å drepe 20 av vennene sine også.

Han må jo ha hatt et motiv. Var det bare for moro skyld så var det psykopati. 

Anonymkode: 46c9d...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Han må jo ha hatt et motiv. Var det bare for moro skyld så var det psykopati. 

Anonymkode: 46c9d...691

Det stod i en artikkel at politiet spurte hvorfor han gjorde det, og da svarte han: Nei, jeg synes det hørtes jævlig kult ut å drepe jeg, bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Nå har jeg bare klikka litt rundt i videoene, men det virker som mye tid vies til "hverdagsscener" i fengslet eller intervjuer med betjentene o.l. Får ikke inntrykk av at det er dybdeintervjuer med voldsmennene med særlig rom for selverkjennelser eller enda mer interessant ubevisste selvavsløringer. Kjenner det skal en del til før jeg får lyst å bruke tid på disse menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Han må jo ha hatt et motiv. Var det bare for moro skyld så var det psykopati. 

Anonymkode: 46c9d...691

Han sa i dokumentarserien at det var en måte å få oppmerksomhet på. Å bli sett. Han går inn på det et par ganger i serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...