Gå til innhold

Blir man lært opp til å gråte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det sånn man lærer å gråte av at man blir lært til det? Lært at det er ok "bare slipp ut følelsene dine" av foreldrene/andre omsorgspersoner? Og at for de som ikke har hatt det iform av fraværende eller ikke egnede foreldre så blir man en som aldri gråter og bare fremstår/ønsker å fremstå utad som en tøffing?

På leo og de farlige på NRK sa leo til en forvaringsdømt "jeg ser mye av det å være gutt i deg" og så sier leo videre "mange jeg kjenner slår når de er lei seg". 

Anonymkode: e8d71...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babyer gråter som det første de gjør når de kommer ut av mors mage. Og jeg skal love deg at de gråter mye det første året. Det er deres eneste måte å kommunisere på. Så alle kan gråte, man må ikke lære det.

Det som derimot kan skje er at man lærer å ikke gråte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid hatt lett for å ta til tårene. Men da jeg gikk på antidepressiva klarte jeg ikke å gråte. Det tok flere år etter avsluttet behandling før jeg gråt. Det handlet for min del mer om å ha kontakt med følelsene mine. Vanligvis kommer gråt helt spontant som en reaksjon på noe som berører følelsene. Mange holde gråten tilbake så den blir en vond klump i brystet eller finner andre måter å reagere på. 

Anonymkode: 6924c...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (1 time siden):

Babyer gråter som det første de gjør når de kommer ut av mors mage. Og jeg skal love deg at de gråter mye det første året. Det er deres eneste måte å kommunisere på. Så alle kan gråte, man må ikke lære det.

Det som derimot kan skje er at man lærer å ikke gråte. 

Enig!  

Selv ble jeg lært at det ikke var lov til å gråte. Innimellom ble det straffet hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (38 minutter siden):

Ikke til å gråte, men hvordan man gråter som voksen er nok i noen grader lært.

Det er kulturelt betinget også... Se hvordan de gråter der de har andre skikker og kulturer...

 

Og det jeg tror Leo mente, var at f.eks. kriminelle og fengselsinnsatte, har dessverre erfart at det å vise såre følelser, er tegn på svakhet. Om de viser redsel eller gråt, står de i fare for å få juling eller de tøffeste mot seg. Lytt på podcasten til Røverradioen, RøverHuset og les litt bøker om temaet, så vil en se det samme der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker

I noen miljøer læres folk opp til å gråte for å kunne manipulere andre. De fremmer også en ideologi der følelser skal settes foran alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (31 minutter siden):

Det er kulturelt betinget også... Se hvordan de gråter der de har andre skikker og kulturer...

 

Og det jeg tror Leo mente, var at f.eks. kriminelle og fengselsinnsatte, har dessverre erfart at det å vise såre følelser, er tegn på svakhet. Om de viser redsel eller gråt, står de i fare for å få juling eller de tøffeste mot seg. Lytt på podcasten til Røverradioen, RøverHuset og les litt bøker om temaet, så vil en se det samme der...

Jeg tror at en del kriminelle og fengselsinnsatte har medfødt psykopati, slik at de ikke utelukkende kan skylde på denne typen oppvekstfaktorer, selv om det kanskje er et bidrag. Det kan jo hende foreldrene som har nektet dem å gråte / ikke har respondert på gråt med empati også har psykopatiske trekk, slik at disse felles genene kan bidra til å forklare en del av en evt sammenheng mellom slike opplevelser og kriminalitet og antisosial adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (1 time siden):

Jeg tror at en del kriminelle og fengselsinnsatte har medfødt psykopati,

Storparten av psykopati (ca 70%) forklares med gener.

Så er det dessverre slik, at siden de aller fleste vokser opp med sine biologiske foreldre, vil i de aller fleste tilfeller miljøet forsterke de arvelige faktorer. Dette gjelder enten en arver disposisjon for psykopati, angst eller svake intellektuelle evner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Storparten av psykopati (ca 70%) forklares med gener.

Så er det dessverre slik, at siden de aller fleste vokser opp med sine biologiske foreldre, vil i de aller fleste tilfeller miljøet forsterke de arvelige faktorer. Dette gjelder enten en arver disposisjon for psykopati, angst eller svake intellektuelle evner.

Men det er vanskelig å her skille gener fra miljø. De som vokser opp med psykopatiske foreldre som har voldtatt de, banket de opp og omsorgssvikt. Tror du virkelig at dersom disse barna av disse psykopatiske foreldrene hadde blitt satt i fosterhjem da de var babyer fortsatt ville blitt psykopater? Det tviler jeg på. Jeg tror det for det meste går på miljø i oppveksten og traumer. Menn sier sjeldent noe om at de har blitt utsatt for overgrep som barn heller så de ender med å holde alt inni seg. Og av sånt så får man mye sinne til slutt. Går det for langt uten hjelp så kommer det vel ut på feil måter. Dette imotsetning til kvinner som er hjelpesøkende og som nesten alltid bare ender opp med en emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: e8d71...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det for det meste går på miljø i oppveksten og traumer.

Det er trosfrihet her i landet, og du må selvsagt få tro hva du vil.

Jeg forholder meg til hva forskningen har funnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (17 minutter siden):

Det er trosfrihet her i landet, og du må selvsagt få tro hva du vil.

Jeg forholder meg til hva forskningen har funnet ut.

Hersketeknikk kan du holde for deg selv. 

Anonymkode: e8d71...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hersketeknikk kan du holde for deg selv. 

Anonymkode: e8d71...6f9

Har det blitt en hersketeknikk å forholde seg til fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men det er vanskelig å her skille gener fra miljø. De som vokser opp med psykopatiske foreldre som har voldtatt de, banket de opp og omsorgssvikt. Tror du virkelig at dersom disse barna av disse psykopatiske foreldrene hadde blitt satt i fosterhjem da de var babyer fortsatt ville blitt psykopater? Det tviler jeg på. Jeg tror det for det meste går på miljø i oppveksten og traumer. Menn sier sjeldent noe om at de har blitt utsatt for overgrep som barn heller så de ender med å holde alt inni seg. Og av sånt så får man mye sinne til slutt. Går det for langt uten hjelp så kommer det vel ut på feil måter. Dette imotsetning til kvinner som er hjelpesøkende og som nesten alltid bare ender opp med en emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: e8d71...6f9

Adopsjonsstudier og tvillingstudier (eneggede) tyder dessverre på at kriminalitet og psykopati er arvelig. Les Svenn Torgersens forskning på personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: 45e1e...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
nachnoo skrev (56 minutter siden):

Jeg forholder meg til hva forskningen har funnet ut.

Da må du også forholde deg til alle dens metodiske svakheter og andre usikkerhetsmomenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (2 timer siden):

Da må du også forholde deg til alle dens metodiske svakheter og andre usikkerhetsmomenter.

Det gjør jeg. Presisjonen er dog langt høyere enn hvemsomhelst sin tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
nachnoo skrev (26 minutter siden):

Presisjonen er dog langt høyere enn hvemsomhelst sin tro. 

Strengt tatt er vitenskap også et trossystem, eller beste kvalifiserte gjetning.

Mye vi regner som sannheter idag, f.eks. eksistensen av bakterier, ble avvist som overtro av datidens vitenskapsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (4 timer siden):

Strengt tatt er vitenskap også et trossystem, eller beste kvalifiserte gjetning.

Mye vi regner som sannheter idag, f.eks. eksistensen av bakterier, ble avvist som overtro av datidens vitenskapsfolk.

Nei, det er ikke kvalifisert gjetning. Det er en systematisk måte å undersøke noe på. Selv om vitenskap ikke er sannheten, er det det nærmeste en kommer sannheten med dagens viten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei blir da ikke lært opp til å gråte, jeg gråter av følelser både de gode og dårlige følelsene. Bli lært opp til å gråte høres helt rart ut. 

Anonymkode: 65cf5...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...