Gå til innhold

Ventetiden på koloskopi og distre tanker som kommer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har gått med plager i magen i flere år nå. Men når jeg først fikk time til koloskopi så er det så utrolig lang ventetid. Den var på 4,5 måned. 

Blodprøver var fine. Eneste var mangel på B folat og litt lavt nivå av D vitaminer.  Alle prøver har vært fine hittil. Men jeg sliter med løs mage. Kan ha en uke med ganske bra mage innimellom. Tar imodium på de verste dagene for å mestre å jobbe. 

Jeg er litt oppgitt over lange ventetiden. Blir lett slik at jeg begynner å tenke at jeg kan ha kreft osv. Går rundt med angst. Og det er hardt å bære med seg hele tiden. Jeg skal ta rutinemessig celleprøve på mandag. Men vurderer å bare flytte den timen litt for jeg er så lei av lang ventetid på koloskopi og tenker verstetanker uansett, og en bra celleprøve hjelper lite når jeg uansett er så bekymret for den andre undersøkelsen som det er så lang tid til. 

Hvordan forholde seg til den timen? Noen som har råd? Og dumt å utsette celleprøve? Man kan ta den hver 3 til 5 år. Er 3 år siden sist. Men jeg hadde noen lyskesmerter og ville undersøke for sikkerhet men nå er jeg lei av å tenke på helse pga jeg kan jo ha en alvorlig tarmsykdom uansett. 

Noen råd? :) . Fått litt panikk og angst innimellom. 

Jeg prøver å tenke fornuftige men er veldig lei av ventetid og ønsker egentlig å droppe hele greia og leve lykkelig uviten.

 

Anonymkode: d0eee...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har gått med plager i magen i flere år nå. Men når jeg først fikk time til koloskopi så er det så utrolig lang ventetid. Den var på 4,5 måned. 

Blodprøver var fine. Eneste var mangel på B folat og litt lavt nivå av D vitaminer.  Alle prøver har vært fine hittil. Men jeg sliter med løs mage. Kan ha en uke med ganske bra mage innimellom. Tar imodium på de verste dagene for å mestre å jobbe. 

Jeg er litt oppgitt over lange ventetiden. Blir lett slik at jeg begynner å tenke at jeg kan ha kreft osv. Går rundt med angst. Og det er hardt å bære med seg hele tiden. Jeg skal ta rutinemessig celleprøve på mandag. Men vurderer å bare flytte den timen litt for jeg er så lei av lang ventetid på koloskopi og tenker verstetanker uansett, og en bra celleprøve hjelper lite når jeg uansett er så bekymret for den andre undersøkelsen som det er så lang tid til. 

Hvordan forholde seg til den timen? Noen som har råd? Og dumt å utsette celleprøve? Man kan ta den hver 3 til 5 år. Er 3 år siden sist. Men jeg hadde noen lyskesmerter og ville undersøke for sikkerhet men nå er jeg lei av å tenke på helse pga jeg kan jo ha en alvorlig tarmsykdom uansett. 

Noen råd? :) . Fått litt panikk og angst innimellom. 

Jeg prøver å tenke fornuftige men er veldig lei av ventetid og ønsker egentlig å droppe hele greia og leve lykkelig uviten.

 

Anonymkode: d0eee...e0d

1. Ta celleprøven. Ferdig snakka. Du ville rådet datteren din til det samme.

2. Skriv dagbok over hva du spiser, ALT, hver eneste dag og hvordan magen oppfører seg, hver eneste dag, frem til undersøkelsen. Kanskje oppdager du selv et mønster du ikke har tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (5 timer siden):

1. Ta celleprøven. Ferdig snakka. Du ville rådet datteren din til det samme.

2. Skriv dagbok over hva du spiser, ALT, hver eneste dag og hvordan magen oppfører seg, hver eneste dag, frem til undersøkelsen. Kanskje oppdager du selv et mønster du ikke har tenkt på.

Takk for bra råd om måte å håndtere dette på i ventetiden. 😊

Jeg får tenke over hva jeg hadde rådet datteren til. Og det er som du sier: Ta celleprøven.  Og skrive dagbok over alt jeg spiser og hvordan magen oppfører seg. 

Jeg vet ikke hvor raskt magen kan reagere på mat og drikke. Men jeg tror magen skal reagere ganske raskt hvis det er noe den ikke tåler. Skal notere ned. 

 

Anonymkode: d0eee...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...