Den forsvunne diamanten Skrevet 19. september 2024 Del Skrevet 19. september 2024 I det siste har jeg vært enten helt i kjelleren eller oppi taket. Jeg startet på ny antideppresiva for 17 dager siden. Føler kanskje det har noe med det også. Jeg var deprimert i 2 uker også plutselig i løpet av noen timer fikk jeg mer og mer energi og livslyst. Også bare fortsatte det, sov veldig lite etter min smak. Alt fra 2-6 timer. Varte vel sånn 3 og en halv dag. Også fikk jeg en dag der jeg var mye sint og lei meg. Også gikk det ned igjen. Nå føler jeg meg ikke helt stabil men føler meg mer «ankret». Jeg pleier ikke være så mye opp og ned når jeg er dårlig. Jeg har hatt depressive perioder før og noe opp. Men ikke like kraftig opp hvis det gir mening? Før dette var det snakk om oppstart av lamictal fordi jeg har hatt oppstemte perioder og depressive. Så psykiater ville prøve det på meg. Men når jeg ble innlagt så ble det mye om og men så det ble ikke startet. Legen her sier psykiater skal vurdere dette på poliklinikk. Så jeg lurer litt på hvordan lamictal fungerer og om hvordan det har fungert på andre. Har schizofreni og tilbakevendende depressiv lidelse fra før av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 Del Skrevet 20. september 2024 Jeg tror forsatt du har borderline Har du tatt det opp med din behandler pånytt? Anonymkode: e4e9e...64b 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den forsvunne diamanten Skrevet 20. september 2024 Forfatter Del Skrevet 20. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror forsatt du har borderline Har du tatt det opp med din behandler pånytt? Anonymkode: e4e9e...64b Ut i fra det jeg har lest om det så tror jeg faktisk ikke jeg har det. Og nei jeg har ikke tatt det opp med behandler. Borderline er en gangske alvorlig personlighetsforstyrrelse som er mer konstant. Jeg har episodiske dårlige perioder. Og problemer med relasjoner synes jeg ikke jeg har mer av enn andre. Har hatt stabile forhold som har vart lenge med tanke på min alder. Jeg tror også kjæresten min hadde merket dette mer om jeg hadde hatt det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
aa-k-j Skrevet 20. september 2024 Del Skrevet 20. september 2024 (endret) Da DPS trodde jeg hadde blandet pf med bla ustabile trekk sa en psykiater til meg at Lamictal kunne hjelpe på svingninger. Den blir jo brukt til depresjon ved bipolar. Endret 20. september 2024 av aa-k-j 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 20. september 2024 Del Skrevet 20. september 2024 Den forsvunne diamanten skrev (17 timer siden): I det siste har jeg vært enten helt i kjelleren eller oppi taket. Jeg startet på ny antideppresiva for 17 dager siden. Føler kanskje det har noe med det også. Jeg var deprimert i 2 uker også plutselig i løpet av noen timer fikk jeg mer og mer energi og livslyst. Også bare fortsatte det, sov veldig lite etter min smak. Alt fra 2-6 timer. Varte vel sånn 3 og en halv dag. Også fikk jeg en dag der jeg var mye sint og lei meg. Også gikk det ned igjen. Nå føler jeg meg ikke helt stabil men føler meg mer «ankret». Jeg pleier ikke være så mye opp og ned når jeg er dårlig. Jeg har hatt depressive perioder før og noe opp. Men ikke like kraftig opp hvis det gir mening? Før dette var det snakk om oppstart av lamictal fordi jeg har hatt oppstemte perioder og depressive. Så psykiater ville prøve det på meg. Men når jeg ble innlagt så ble det mye om og men så det ble ikke startet. Legen her sier psykiater skal vurdere dette på poliklinikk. Så jeg lurer litt på hvordan lamictal fungerer og om hvordan det har fungert på andre. Har schizofreni og tilbakevendende depressiv lidelse fra før av. Hei, jeg ser at du ikke har fått så mange svar på dette spørsmålet. Mitt svar er ikke så godt, men jeg tenker det er bedre enn ingenting. Lamictal virker ved å løfte humøret/depresjonen. Jeg har også sett rapporter på nett (leser mye på Reddit) om at den har virket stabiliserende på raske svingninger. Den forebygger nye depressive episoder og kan muligens også ha noe forebyggende effekt mot oppturer, men den virker først og fremst ved å løfte depresjonen. Jeg har ikke hatt så god erfaring med Lamictal og jeg har tenkt til å ta opp med psykiater muligheten for å slutte/bytte. Derfor har jeg også gått gjennom resepthistorikk, kalender og dagbok for å se litt hvordan den har virket på meg, og her er min erfaring: Etter hver doseøkning har jeg etter et par dager fått et løft i humøret. Men det har vært kortvarig og deretter har jeg gått ned til litt under baseline. Jeg har ikke vært stabil over tid så lenge jeg har gått på den, det har vært mye sub-terskel svingninger begge retninger, men mest mot det depressive. Problemet mitt er nok at jeg aldri har kommet opp i stor nok dose. Jeg burde nok økt mer for å få god effekt, men jeg har dessverre hatt bivirkninger som har gjort det vanskelig. Jeg fikk insomni i et par (2?) mnd under opptrapping, i form av at jeg våknet mange ganger per natt. Jeg har begynt å få visuell aura og en del nevrologiske symptomer, som kanskje og kanskje ikke kan knyttes til Lamictal. Jeg har fått litt muskelrykninger, både synlige enkeltrykninger og små rykninger som vedvarer. Jeg har også hatt episoder hvor jeg har vært veldig «fjern», hodet har vært på et annet sted og jeg sliter med å svare på spørsmål. Jeg kan ha informasjon som jeg har full bevissthet om, men som jeg ikke klarer å knytte sammen. I tillegg er korttidshukommelsen ganske svekket. Jeg føler derfor ikke at Lamictal har vært helt god match for akkurat min hjerne. Jeg har ikke fått bivirkninger når det gjelder vekt, seksualfunksjon, flatt humør e.l. Og ingen andre fysiske bivirkninger enn de som er beskrevet over, f.eks ingen problemer med mage/tarm. Det er veldig mange som er fornøyde med den og mange har få eller ingen bivirkninger. Så du vet ikke hvordan den fungerer for deg før du har prøvd. Jeg tenker at med tilbakevendende depresjoner og de stemningssvingningene du har hatt den siste tiden, hvor du i flere dager er «høy» med et betydelig nedsatt behov for søvn, så er det ingen dum idé å prøve en stemningsstabiliserende medisin som hovedsakelig virker ved å løfte depresjonen 😊 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den forsvunne diamanten Skrevet 20. september 2024 Forfatter Del Skrevet 20. september 2024 aa-k-j skrev (44 minutter siden): Da DPS trodde jeg hadde blandet pf med bla ustabile trekk sa en psykiater til meg at Lamictal kunne hjelpe på svingninger. Den blir jo brukt til depresjon ved bipolar. Hjalp det da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den forsvunne diamanten Skrevet 20. september 2024 Forfatter Del Skrevet 20. september 2024 Sokk skrev (33 minutter siden): Hei, jeg ser at du ikke har fått så mange svar på dette spørsmålet. Mitt svar er ikke så godt, men jeg tenker det er bedre enn ingenting. Lamictal virker ved å løfte humøret/depresjonen. Jeg har også sett rapporter på nett (leser mye på Reddit) om at den har virket stabiliserende på raske svingninger. Den forebygger nye depressive episoder og kan muligens også ha noe forebyggende effekt mot oppturer, men den virker først og fremst ved å løfte depresjonen. Jeg har ikke hatt så god erfaring med Lamictal og jeg har tenkt til å ta opp med psykiater muligheten for å slutte/bytte. Derfor har jeg også gått gjennom resepthistorikk, kalender og dagbok for å se litt hvordan den har virket på meg, og her er min erfaring: Etter hver doseøkning har jeg etter et par dager fått et løft i humøret. Men det har vært kortvarig og deretter har jeg gått ned til litt under baseline. Jeg har ikke vært stabil over tid så lenge jeg har gått på den, det har vært mye sub-terskel svingninger begge retninger, men mest mot det depressive. Problemet mitt er nok at jeg aldri har kommet opp i stor nok dose. Jeg burde nok økt mer for å få god effekt, men jeg har dessverre hatt bivirkninger som har gjort det vanskelig. Jeg fikk insomni i et par (2?) mnd under opptrapping, i form av at jeg våknet mange ganger per natt. Jeg har begynt å få visuell aura og en del nevrologiske symptomer, som kanskje og kanskje ikke kan knyttes til Lamictal. Jeg har fått litt muskelrykninger, både synlige enkeltrykninger og små rykninger som vedvarer. Jeg har også hatt episoder hvor jeg har vært veldig «fjern», hodet har vært på et annet sted og jeg sliter med å svare på spørsmål. Jeg kan ha informasjon som jeg har full bevissthet om, men som jeg ikke klarer å knytte sammen. I tillegg er korttidshukommelsen ganske svekket. Jeg føler derfor ikke at Lamictal har vært helt god match for akkurat min hjerne. Jeg har ikke fått bivirkninger når det gjelder vekt, seksualfunksjon, flatt humør e.l. Og ingen andre fysiske bivirkninger enn de som er beskrevet over, f.eks ingen problemer med mage/tarm. Det er veldig mange som er fornøyde med den og mange har få eller ingen bivirkninger. Så du vet ikke hvordan den fungerer for deg før du har prøvd. Jeg tenker at med tilbakevendende depresjoner og de stemningssvingningene du har hatt den siste tiden, hvor du i flere dager er «høy» med et betydelig nedsatt behov for søvn, så er det ingen dum idé å prøve en stemningsstabiliserende medisin som hovedsakelig virker ved å løfte depresjonen 😊 Det hørtes ikke så digg ut med de birvikningene du har hatt. Men jeg vet jo ikke hva jeg kommer til å få. Det er kanskje vært et forsøk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 Del Skrevet 20. september 2024 Den forsvunne diamanten skrev (2 timer siden): Ut i fra det jeg har lest om det så tror jeg faktisk ikke jeg har det. Og nei jeg har ikke tatt det opp med behandler. Borderline er en gangske alvorlig personlighetsforstyrrelse som er mer konstant. Jeg har episodiske dårlige perioder. Og problemer med relasjoner synes jeg ikke jeg har mer av enn andre. Har hatt stabile forhold som har vart lenge med tanke på min alder. Jeg tror også kjæresten min hadde merket dette mer om jeg hadde hatt det. Jeg har også følelsen av at du har borderline. Disse svingningene kommer jo ofte av avvisninger eller krangler osv. Men det er vel bare å prøve lamictal. Er det slik at de nekter deg å få resept på det nå som du er innlagt eller kan du få det dersom du ønsker det selv? Men ser nå at du skriver at du startet på ny antidepressiva for 17 dager siden. Hvilken type er det? Du burde absolutt vente i noen måneder med å bytte igjen for å se effekten. Den kommer jo ikke før om 1-2mnd. Skal du begynne med noe nytt igjen nå sså blir det jo bare rot. Anonymkode: b6fd9...a17 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SofieVeie Skrevet 20. september 2024 Del Skrevet 20. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har også følelsen av at du har borderline. Disse svingningene kommer jo ofte av avvisninger eller krangler osv. Men det er vel bare å prøve lamictal. Er det slik at de nekter deg å få resept på det nå som du er innlagt eller kan du få det dersom du ønsker det selv? Men ser nå at du skriver at du startet på ny antidepressiva for 17 dager siden. Hvilken type er det? Du burde absolutt vente i noen måneder med å bytte igjen for å se effekten. Den kommer jo ikke før om 1-2mnd. Skal du begynne med noe nytt igjen nå sså blir det jo bare rot. Anonymkode: b6fd9...a17 Ingen kan føle over nett hvilke diagnoser andre nettbrukere, som de ikke har sett irl, har. Du har ingen mulighet til å føle seg frem til at ts har borderline. Diagnoser settes av velutdannede helsepersonell som observerer pasienten over noe tid. 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den forsvunne diamanten Skrevet 20. september 2024 Forfatter Del Skrevet 20. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har også følelsen av at du har borderline. Disse svingningene kommer jo ofte av avvisninger eller krangler osv. Men det er vel bare å prøve lamictal. Er det slik at de nekter deg å få resept på det nå som du er innlagt eller kan du få det dersom du ønsker det selv? Men ser nå at du skriver at du startet på ny antidepressiva for 17 dager siden. Hvilken type er det? Du burde absolutt vente i noen måneder med å bytte igjen for å se effekten. Den kommer jo ikke før om 1-2mnd. Skal du begynne med noe nytt igjen nå sså blir det jo bare rot. Anonymkode: b6fd9...a17 De kommer jo ikke av det, jeg skjønner ikke helt hvor du har det inntrykket fra? Jeg har blitt diagnostisert over en innleggelse på over 3 mnd. Der det ble konstatert at jeg ikke hadde noe personlighetsproblematikk. Jeg spurte dem om det var en mulighet. Og de sa nei. Jeg tror de hadde plukket dette opp hvis jeg har den bordeline diagnosen. Det er brintellix forresten. Endret 20. september 2024 av Den forsvunne diamanten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den forsvunne diamanten Skrevet 20. september 2024 Forfatter Del Skrevet 20. september 2024 Jeg forstår ikke helt hvorfor det blir en sånn om å gjøre å diagnostisere meg med en sikkelig alvorlig lidelse når spørsmålet mitt var bare om lamictal kunne hjulpet. Forstår ikke helt hvorfor det skal være til hjelp når jeg har flere ganger prøvd å forklare at jeg har spurt om personlighetsproblematikk til både, overleger og psykologspesialister og fått nei det har jeg ikke. 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vendi Skrevet 20. september 2024 Del Skrevet 20. september 2024 (endret) Den forsvunne diamanten skrev (23 minutter siden): Jeg forstår ikke helt hvorfor det blir en sånn om å gjøre å diagnostisere meg med en sikkelig alvorlig lidelse når spørsmålet mitt var bare om lamictal kunne hjulpet. Forstår ikke helt hvorfor det skal være til hjelp når jeg har flere ganger prøvd å forklare at jeg har spurt om personlighetsproblematikk til både, overleger og psykologspesialister og fått nei det har jeg ikke. Prøv å ikke bry deg noe om det ❤️ Ingen her kjenner deg i rl. Forhold deg til de som kjenner psyken din i rl (leger og psykologer, og andre). Endret 20. september 2024 av Vendi 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
aa-k-j Skrevet 20. september 2024 Del Skrevet 20. september 2024 Den forsvunne diamanten skrev (1 time siden): Hjalp det da? Jeg fikk såpass store bivirkninger at jeg måtte slutte med den ganske tidlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 20. september 2024 Del Skrevet 20. september 2024 Den forsvunne diamanten skrev (28 minutter siden): Jeg forstår ikke helt hvorfor det blir en sånn om å gjøre å diagnostisere meg med en sikkelig alvorlig lidelse når spørsmålet mitt var bare om lamictal kunne hjulpet. Forstår ikke helt hvorfor det skal være til hjelp når jeg har flere ganger prøvd å forklare at jeg har spurt om personlighetsproblematikk til både, overleger og psykologspesialister og fått nei det har jeg ikke. Sånn bruker "de" å gjøre med meg også. Det er utrolig irriterende. Men det er de som har utredet deg som du skal lytte til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 20. september 2024 Del Skrevet 20. september 2024 Den forsvunne diamanten skrev (1 time siden): Det hørtes ikke så digg ut med de birvikningene du har hatt. Men jeg vet jo ikke hva jeg kommer til å få. Det er kanskje vært et forsøk. Psykiater er ikke så overbevist om at alt er bivirkninger, men jeg tror det. Ellers sa han i dag at Lamictal bare forhindret hypomani og alvorlig depresjon og at jeg ikke kunne forvente effekt utover det. Jeg ser imidlertid at det finnes folk der ute som har opplevd å bli jevnt over mer stabile på den. Uten at jeg vet hvor vanlig det er. Jeg tenker det er verdt et forsøk, fordi for de fleste er denne godt tolerert 😊 Hvis det ikke hjelper, eller du får bivirkninger, kan du jo bare slutte. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den forsvunne diamanten Skrevet 20. september 2024 Forfatter Del Skrevet 20. september 2024 Vendi skrev (33 minutter siden): Prøv å ikke bry deg noe om det ❤️ Ingen her kjenner deg i rl. Forhold deg til de som kjenner psyken din i rl (leger og psykologer, og andre). Ja det er nok det som er tricky med det å skrive på forum. Ingen vet hvordan man er irl. Men takk❤️ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den forsvunne diamanten Skrevet 20. september 2024 Forfatter Del Skrevet 20. september 2024 aa-k-j skrev (33 minutter siden): Jeg fikk såpass store bivirkninger at jeg måtte slutte med den ganske tidlig. Uff da, synd det ikke gikk❤️ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den forsvunne diamanten Skrevet 20. september 2024 Forfatter Del Skrevet 20. september 2024 Glitter skrev (24 minutter siden): Sånn bruker "de" å gjøre med meg også. Det er utrolig irriterende. Men det er de som har utredet deg som du skal lytte til. Ja merket du fikk mye kommentarer som føler nesten bare var for å overbevise deg om en spesifikk diagnose. Jeg forsto ikke helt hvorfor det ble sånn. Men ja jeg får prøve å tenke sånn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 20. september 2024 Del Skrevet 20. september 2024 Den forsvunne diamanten skrev (12 minutter siden): Ja merket du fikk mye kommentarer som føler nesten bare var for å overbevise deg om en spesifikk diagnose. Jeg forsto ikke helt hvorfor det ble sånn. Men ja jeg får prøve å tenke sånn. Ja.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
aa-k-j Skrevet 20. september 2024 Del Skrevet 20. september 2024 Den forsvunne diamanten skrev (20 minutter siden): Uff da, synd det ikke gikk❤️ Ja, men sliter heldigvis ikke så mye med depressive episoder lenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/486850-sliter-med-mye-opp-og-ned-kan-lamictal-hjelpe-meg/#findComment-4321255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.