Gå til innhold

Sprukne blodårer?


kjello

Anbefalte innlegg

Av og til får jeg en lett smerte i en eller annen finger. Jeg er nesten sikker på st det som skjer er at ei blodåre i en finger sprekker. Det kjennes ut til at trykket i fingeren øker, den hovner lett opp og etter ei stund blir hevelsen litt blåaktig. Dette hender som relgel i forbindelse med et eller annet arbeid der jeg bruker endel krefter. Jeg er 58 år gammel og har hatt høyt blodtrykk i 30 år. Dette har hele tiden vært behandlet med medisiner som har god virkning. Jeg går regelmessig til kontroll. Medisinene er Renitec og Cardisem retard. Jeg har også hatt sarkoidose. Den ble behandlet med Prednison på 70-tallet og har siden holdt seg i ro. Jeg har ved flere anledninger spurt legen om dette med blodårene i fingrene, men får ikke noe svar. Har jeg grunn til å uroe meg for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist  i hjertesykdo

Svar til Kjello.

Din beskrivelse stemmer godt med at du får en liten blødning i fingeren i forbindelse med kraftkrevende arbeid.

Noen personer tilhører familier som lettere enn andre får slike blødninger, blåmerker, etc. Det kan bero på spesiell karskjørhet, eller også på at blodplatenes funksjon ikke er helt normal ( du bruker ikke Albyl- el.l. ?).

Det er ikke vanlig at folk med høyt blodtrykk er særlig utsatt for dette. Du har imidlertid brukt Prednison, hvilket kan gi tendens til lokale småblødninger.

Det er ingen kjent relasjon mellom tendensen til slike blødninger du beskriver og mer alvorlige blødninger, f.eks. i andre, indre organer.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...