Gå til innhold

Når man ikke forstår seg på samfunnet og ikke orker samfunnets normer og vil være alene. Hva slags sykdom kan det være?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Forstår meg ikke på samfunnets normer. Eller, forstår ikke hvorfor alle bare følger flokken og ikke sier meningen sin. Ikke forstår jeg hvorfor folk liker jul, påske, hvorfor de finner seg kjæreste og gifter seg, får barn og dåp. Det livet høres bare helt forjævelig ut.

All falskheten mennesker holder på med. Dessuten så trives jeg best alene i min egen leilighet, hvor jeg kan gjøre som jeg vil. Hele tiden. Det livet liker jeg.

Så innser jeg også at dette er utenfor normalen og er helt sikkert en diagnose eller 2. Hva kan det være?

Jeg er 100% ufør, hadde noen venner på skolen men mistet kontakt når de studerte. Hatt noen kjærester tidligere, men ikke på lenge og har ikke lyst til det heller. Starten av 30

Anonymkode: 15716...781

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Forstår meg ikke på samfunnets normer. Eller, forstår ikke hvorfor alle bare følger flokken og ikke sier meningen sin. Ikke forstår jeg hvorfor folk liker jul, påske, hvorfor de finner seg kjæreste og gifter seg, får barn og dåp. Det livet høres bare helt forjævelig ut.

All falskheten mennesker holder på med. Dessuten så trives jeg best alene i min egen leilighet, hvor jeg kan gjøre som jeg vil. Hele tiden. Det livet liker jeg.

Så innser jeg også at dette er utenfor normalen og er helt sikkert en diagnose eller 2. Hva kan det være?

Jeg er 100% ufør, hadde noen venner på skolen men mistet kontakt når de studerte. Hatt noen kjærester tidligere, men ikke på lenge og har ikke lyst til det heller. Starten av 30

Det er fint med folk som er ærlig, men det passer seg ikke å alltid være ærlig i alle situasjoner. Alle kan ikke buse ut med alt til enhver tid, det betyr ikke at man er falsk. 

Anonymkode: de50f...98d

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Alt må ikke være en diagnose.

Anonymkode: f83a1...a36

Nei. Men her er det sikkert en diagnose siden TS er ufør. 

AnonymBruker
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Nei. Men her er det sikkert en diagnose siden TS er ufør. 

Men da vet jo TS selv hva slags diagnose det er snakk om.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men da vet jo TS selv hva slags diagnose det er snakk om.

Nei, dette har kommet med alderen og det er andre diagnoser som gjør at jeg er ufør

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, dette har kommet med alderen og det er andre diagnoser som gjør at jeg er ufør

Det er fortsatt fullt mulig å være sær uten at det er snakk om en diagnose. 

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke noe å forstå, så da har du forstått det.

AnonymBruker

Dyr har instinkter som lønner seg basert på evolusjonen. Å være falsk kan lønne seg, å stjele kan lønne seg, å lyve kan lønne seg, å gjøre andre slemme ting kan lønne seg.

Derfor gjør mennesker det. 

Vi er ikke noe magisk vesen bedre enn andre dyr, vi er bare dyr. VI har hatt en enorm overflod i landet som har skjult folks instinkter fordi det har ikke lønnet seg så mye å gjøre slemme ting fordi en kan få så mye på god måte. I nedgangstider vil de mørke sidene komme bedre frem, er du superfattig lønner det seg å stjele eller "selge dop til kids". En kan si jammen ditt jammen datt jammen det er galt, men faktum er, dersom det lønner det seg vil en del folk gjøre det. Eneste måten å unngå det er om det ikke lønner seg. Er derfor de har brutale straffer i mange fattigere land, tyver blir banket opp eller får hender eller fingre kappet av, da lønner det seg ikke å stjele for å si det slik.

Føler det samme som deg at alt er veldig falskt, særlig "virtue signaling" irriterer meg skikkelig, fotballspillere går på kne mot rasisme, men prøver du leie leilighet hos dem som flyktning blir det avslag pga fordommer. så kneet betydde ingenting, det var kun for å score poeng ved å fremstå god, uten å måtte betale prisen det koster å være god. Alt handler om å fremstå god for å profittere på andres bekostning, det er bedre å fremstå god, og være ond, enn å være god men ikke fremstå god. Evolusjonen belønner falskhet.

Og ja... kvinner. Ikke populært å si men dette fenomenet gjelder dere også og partner seleksjon. Dere belønner de dårlige mennene, og straffer de gode. Utrolig mange gode enslige menn der ute, mens de fleste dårlige er i forhold.... 

Anonymkode: 7cb06...d4d

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Aspergers.

Anonymkode: db23d...759

Jeg tenkte også det først, men asperger kommer ikke med alderen. Er få diagnoser som kommer "med alderen" vet ikke hvor gammel du var da? Var du helt normal før den tid? Og for å vite diagnoser må man nesten vite de andre symptomene du har også? Fordi utifra kun det du skriver så kvalifiserer det ikke til noen diagnose i seg selv og spesielt siden det oppsto sent.

Ts er bare ikke helt a4 og det er helt greit. 

Anonymkode: 9e95a...93c

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg tenkte også det først, men asperger kommer ikke med alderen. Er få diagnoser som kommer "med alderen" vet ikke hvor gammel du var da? Var du helt normal før den tid? Og for å vite diagnoser må man nesten vite de andre symptomene du har også? Fordi utifra kun det du skriver så kvalifiserer det ikke til noen diagnose i seg selv og spesielt siden det oppsto sent.

Ts er bare ikke helt a4 og det er helt greit. 

Anonymkode: 9e95a...93c

Jeg har vel alltid likt meg alene, selv om jeg hadde flere venner før på skolen osv. Jeg har flere angstlidelser, blant annet sosial angst. Men jeg får ikke så mye angst heller, så er vel ikke det som gjør det. Jeg bare takler ikke å føle meg som en annen enn det jeg er, bare fordi folk flest velger å være sånn. Syns det er lettere å forholde meg til en verden uten for mange mennesker å jeg trives godt alene. Der kan jeg game, strikke, høre på musikk, se på film og serier, lage god mat og bare gjøre som jeg vil. Kan fint være inne kjempelenge uten å måtte gå ut, selv for å handle og det er så deilig

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har vel alltid likt meg alene, selv om jeg hadde flere venner før på skolen osv. Jeg har flere angstlidelser, blant annet sosial angst. Men jeg får ikke så mye angst heller, så er vel ikke det som gjør det. Jeg bare takler ikke å føle meg som en annen enn det jeg er, bare fordi folk flest velger å være sånn. Syns det er lettere å forholde meg til en verden uten for mange mennesker å jeg trives godt alene. Der kan jeg game, strikke, høre på musikk, se på film og serier, lage god mat og bare gjøre som jeg vil. Kan fint være inne kjempelenge uten å måtte gå ut, selv for å handle og det er så deilig

Jeg trives også best alene. Har ingen diagnoser, er bare introvert. 

Koronatiden var for meg helt fantastisk. Jeg kunne være hjemme, inkludert hjemmekontor, i måneder om gangen uten å føle noen dårlig samvittighet eller sosialt press om å gjøre noe som helst eller gå noe sted. Storkoste meg.

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Jeg trives også best alene. Har ingen diagnoser, er bare introvert. 

Koronatiden var for meg helt fantastisk. Jeg kunne være hjemme, inkludert hjemmekontor, i måneder om gangen uten å føle noen dårlig samvittighet eller sosialt press om å gjøre noe som helst eller gå noe sted. Storkoste meg.

Godt det er flere. Ja man føler kanskje at noe er "galt" siden folk/samfunnet er så likt å gjør de samme tingene. Ting som jeg ikke forstår meg på eller nødvendigvis liker. Er introvert ja. Kanskje det bare er jeg som ikke passer for samfunnet slik det er i dag. Da er det kanskje ikke så rart at man føler seg syk når det virker som andre passer så bra inn i det, med venner, jobb, interessert og alt som skjer i livene deres. Men kanskje de ikke innerst inne liker det selv, men ikke deler det med noen...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Godt det er flere. Ja man føler kanskje at noe er "galt" siden folk/samfunnet er så likt å gjør de samme tingene. Ting som jeg ikke forstår meg på eller nødvendigvis liker. Er introvert ja. Kanskje det bare er jeg som ikke passer for samfunnet slik det er i dag. Da er det kanskje ikke så rart at man føler seg syk når det virker som andre passer så bra inn i det, med venner, jobb, interessert og alt som skjer i livene deres. Men kanskje de ikke innerst inne liker det selv, men ikke deler det med noen...

Selv om jeg er introvert og foretrekker å være alene, så har jeg ingen problemer med de sosiale kodene. Det var kanskje deg jeg svarte i tråden om hvorfor folk var "falske" og "politisk korrekte". Hvor jeg og flere forklarte at det ikke handler om å være verken falsk eller politisk korrekt. 

FjellOgDalar

Selv om noe ikke er forventet eller sett på som mindre vanlig, trenger det ikke være unormalt. 

Man kan være temmelig introvert uten at det nødvendigvis bunner i en diagnose. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...